Jump to content

Simrad CX 44 ny svinger eller ny plotter?


Bårdp

Recommended Posts

Kjøpte ny bruktbåt i våres en Nordstar 28 fra 2008. I den står det en Simrad CX 44 med radar og ekkolodd. Selve plotteren er ikke mye å rope hurra for men det betyr ikke så mye da jeg kjører SeaPilot på en 10" padd ved siden av. Radaren er faktisk meget bra litt optimistisk setting på timebasen som går helt opp til 72 Nm men den ser nå faktisk Værøya på 48 Nm og er bra på kort hold så den kan jeg leve godt med. Ekkoloddet har en Airmar gjennomgående bronsesvinger på 200 Khz. Og det funker dårlig ser bunnen ned til 200m og kanskje fisk ned til 100m. Jeg fisker for det meste etter uer og torsk på dybder fra 150-250m så med den svingeren jeg nå har er jeg i praksis fri for ekkolodd. Så blir spørsmålet er det noen god svinger å få kjøpt til den gamle plotteren og vi den kunne benyttes på en ny plotter den dagen den gamle tar kveld. Eller er det bare å skifte ut hele anlegget med noe nyt.

Link to post
Share on other sites

Nei, så mye vet jeg ikke. Å skifte ut allt er nok det sikreste.

Men kanskje vil en (brukt) simrad combi svinger også fungere?  Ny (hvis den fortsatt er i handel) så er den trolig ganske dyr og om den kan brukes på annet enn simrad  vet jeg heller ikke. Tror ikke den passer til så mange andre. Det har visst noe med impedans å gjøre. Hva nå det er for noe.

 

 

-Jeg har en simrad combi svinger på en CE 50 eller hva den nå heter.

Er ikke sikker på hvor godt den registrerer fisk på dine dybder. På 200 khz mister jeg bunn på 400 meter. Den ville nok vist dypere også, men simrad har programmert den slik at den ikke skal vise noe dypere enn det på den frekvensen. Ikke spesiellt smart, spør du meg. På 50 khz mister jeg aldri bunnen. Men har ikke brukt loddet dypere enn 500/700 meter.

 

@abbor er en av de som vet noe om dette. Prøv å få han eller en annen med peiling  i tale

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 13 minutter siden:

Hvorfor det?

Står advarsel i manualen.

Du vet ikke hvilke ledninger som skal hvor.

Skjermet kabel burde ikke kappes.

Impedans kan endre seg.

Du kan få falske ekko.

 

Vet du hva du gjør er det ikke noe problem, men ikke noe for hvermansen.

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Med en 28 fots båt så kan du bruke en svinger med B260 hus. CX44 støtter to kanalssvingere så for å fremutidssikre investeringen du gjør nå så anbefaler jeg en B265LH CHIRP svinger, du kan operere den på 50 og 200 kHz. 

 

Hvis du synes fairingen til B265LH er for stor så er en B175L og en B175H et alternativ med nesten tilsvarende ytelse. 

 

Det er mulig å få tak i de eldre Simrad ekkolodd kontaktene. B265LH for Simrad kommer med løse ledninger så det vil fungere greit med både nåværende og fremtidig ekkolodd. 

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å skjøte svingerkabeler. Mine CHIRP svingere er kjøpt i 2013 og tidlig 2014 da CHIRP ekkoloddene hadde skruterminaler. Jeg har nå brukt "sukkerbiter" i en vanntett koblingsboks for å koble til Simrad kontakter. 

 

Simrad BSM-2, mitt første CHIRP ekkolodd, brukte samme imedance tap settings for B265LH og Kombi-C så CX44 impedansen bør fungere greit med B265LH. Det er også mulig å velge B260-22 som svinger for CX44, usikker på hva dette gjør med impedansen, men det bør uansett fungere med B265LH. 

 

 

Link to post
Share on other sites

At jeg ikke vil se bunnen på 900m bekymrer meg ikke men om jeg ikke skulle se fisk på 250m blir det jo en skuffelse. Men B265LH  blir for voldsom under båten som tros alt gjør 36 Kn. 

Som jeg ser det nå blir valget enten en B175L-20  eller en M265LH og da er selvsagt spørsmålet hvilken av de jeg vil få best resultat med.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt M265LH fra USA fikk den for Kr 14.036,- inklusiv frakt og importkostnader (moms og fortollingsgebyr).

Så da gjenstår det bare å få tak i plugg. I verste fall fjerner jeg bare pluggen i plotteren og lodder på en kabel jeg kan skjøte mot svingerkabelen med et koblingsstykke.

Blir en liten kabal og få den plassert i båten men det må vel gå.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...