Jump to content

For en flott helg !!


Ficher

Recommended Posts

Startet fra Hafersfjord lørdag morgen og gikk inn til Stavanger havn. Der kjøpte vi god mat og god drikke , før turen gikk videre til Hommersåk for og ta en kald :cheers: i den gode varme høst solen . Ja denne helgen har vært super, med vind stille og sol ( ca 15 grader) :flag: , dette var en god slutt på sommeren. Nå venter vi bare på mer slik dager i høst/vinter så Torsken kan fiskes. :fishing:

Link to post
Share on other sites

På nordvestlandet var det noe kalt i dag. Vil tippe et par minusgrader. Båten var iallfall heilt iset, og eg fikk ikkje opp døren! Måtte til med varmevatn og låsolje!

 

Etter en halvtimes tid var båten god og varm og fikk montert takplater og spotter m dimmer....

 

Hadde veldig lyst på en tur, men nå må eg på jobb....

Link to post
Share on other sites

Hei, og som andre har sagt, hvilken flott helg!

 

Bilde

 

Dro alene fra Son over til Kommers bare sammen med skipshunden og kom hjem nå for ikke lenge siden. Strålende vær uten vind og uten en sky hele tiden! Men det var kalt på natten, så med +1,5gr. lot jeg varmeren gå om natten også. Men om dagen var det +12gr. og helt nydelig for fine turer med dyret og elektronikkmekking ombord i Philonica.

 

Lørdag dukket en annen Saga 27 baatplassen båt opp på bryggen, Philonica, så natt til søndag lå vi ikke alene.

 

Bilde

 

 

 

Ellers var det faktisk en del båter utpå på dagtid, så til og med en padler helt over på Sande-Siden.

 

Bilde

 

Dere vet ikke hva dere har gått glipp av dere som har tatt båten på Land!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sant nok. Men det har vært et aldeles nydelig vær til å få gjort unna en del ting før båten skal på land også! Som f.eks å vaske og polere overbygget. Har fått klargjort gummibåten til vinteren også. (Vasket og skrubbet den skikkelig altså). Tømt båten for alt mulig rart løsøre osv.

Jeg har da vært på/ved sjøen i to dager og fått en god porsjon frisk sjøluft. Slett ikke verst det heller. :smiley:

Men må jo innrømme at fristelsen til å dra utpå har vært stor. (Hadde jeg ikke vært så innmari forkjølet, så hadde jeg nok tatt en tur også . :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Dere vet ikke hva dere har gått glipp av dere som har tatt båten på Land!

Tja, si ikke det. :smiley: Sånn så det ut fra andre siden av Bjerkøya mot Jeløya/Bile i syvtiden lørdag. Prøvde fiskestanga fra Sandelandet på ettermiddagen. Flott avslutning på en flott dag.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda gikk med Admiral og undertegnede fra Strömstad til vinterhavn i Son, utdrag fra loggen 15.10.2005, det er sjelden ting er helt uten dramatikk:

 

"Kjørte Hulda fra Strömstad til vinterhavn i Son i dag. Kom om bord 09:45. Peilet oljen til litt under minimumsmerket. TT=125,1. Det var rim og såpeglatt på dekk. Klart og tilnærmet vindstille på morran. Vinden friske på fra N utover dagen for så å løye ned til havblikk på kvelden. På det mest var den vel oppe i 5 m/s. Det var ca. 7 grader inne i båten. 10:06 fra brygga.

 

Utenfor Hvaler, midt mellom Tristein og Søster, la vi merke til en underlig låt. Det kom en liten vibrasjon, og så hørtes det ut som om det bruste luft under båten. Slo i fri, og det stoppet. Mente muligens at vi hadde gått gjennom et kraftig strømskille. Satte langsomt forover, gikk ned i kjelleren og lyttet, det kom fra området til propellen. Gikk opp igjen, vi hadde kjørt sikk-sakk mellom bøyer N-over fra Tristein, vanvittige mengder. Satte forsiktig forover, øket til 1500 rpm. Og der, 50 meter bak båten kom en markør fossende. Denne kan jeg banne på at vi ikke har vært i nærheten av. Slo fri og funderte. Lot båten mest mulig drive mot markøren, fisket den opp. Surret tauet rundt genoawinchen og satte forover 1000 rpm. Tauet fortsatte å snurre seg rundt propellen til det røk. Markøren tilhører Ø-2-F, en proff fisker som har lagt ut redskap med flytetau og langt over 50 meter slakk. Den biten av tauet jeg fikk opp i båten sammen med markøren er 10,6 meter langt. Ringte opp NSSR i Drøbak. Det er bare å stikke oppom så sender de ned en dykker for å sjekke om det er noe skader. For medlem er det gratis. Holdt også på å plukke opp et par markører i innseilingen til Hanke, på innsiden av Garnhl. der sundet er smalest. Markørene var malt rød/hvit med ansalgsvis 10 meter langt flytetau. Og 10 meter er vel borti halvparten av sikker seilingsled, og fiskeredskapen lå sånn cirka midt i leden.

 

Tok en tur innom Missinghavna. En Najad som lå langsmed fjellet prajet oss og opplyste at de skulle gå om et kvarters tid. Kjempeplass, de hadde ligget over fra i går. Opplyste at vi var underveis på transportetappe og at vi stakk innom fordi vi ikke hadde vært der på 20 år.

 

Gikk fra Missingen til Garnholmen og inn til Hanke. Derfra Larkollen, Gullholmen E, Bevøysund og Son. Vi ankom brygga vår 18:15 (ferdig fortøyd 18:45). Forfortøyningene våre som har ligget i sjøen siden forsommeren var slimete av slam og hadde blitt rene blåskjellfarmene, så tunge at de var vanskelige å håndtere for å få av skjellene.

 

GPS sier: 49,7 nm, snitt 6,1 knop (vi hadde en del kraftig motstrøm), båten har beveget seg 8 timer og 11 minutter.

 

Da vi var ferdig fortøyd , var det blitt køla mørkt med fullmåne. Vi kom hjem akkurat i passe tid".

 

Så de var den dagen på vannet. Bildet er fra skjærene N av innseilingen til Missinghavna, ser mot Hanke.

 

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hulda gikk med Admiral og undertegnede fra Strömstad til vinterhavn i Son,

Gullholmen E, Bevøysund og Son. Vi ankom brygga vår 18:15 (ferdig fortøyd 18:45).

:flag:

Ja du ble observert utenfor Refsnes ca kl 17.15. :wink:

Hadde akkurat kommet hjem fra havna selv, da jeg tittet ut av vinduet og så deg. Så flott ut, utpå den nesten speilblanke fjorden!

Link to post
Share on other sites

En nydelig helg ja. Var utpå noen timer i går for å fiske litt. Dårlig fiskelykke, kun et par små makreller. Kan i det minste brukes som agn til sniklinen.. Men en herlig tur var det uansett, det er jo ikke om å gjøre å få så mye fisk da..

 

Var utpå en liten tur i dag også, for å kjøre motoren varm før ventiljustering. Faktisk enda bedre vær enn i går, så det hadde vært fristende å ta en lengre tur. Men jeg hadde nå tenkt på den ventiljusteringa en stund da, så da var det bare på få det gjort. Vel verd arbeidet forresten, motoren høres mer fornøyd ut nå. Alt i alt en kjempehelg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt enig - Kjempeflott helg!

 

Lørdag morgen - tidlig opp for å skrape første nattefrosten av dekket:

Bilde

 

Noe nordavind (5 m/s?) senere nord-vest frem til 12/ett-tiden, så gradvis mindre. Turen gikk til Høka, vest for Søster-øyene - omtrent midtfjords. Der skulle det være stedet for å ta seien, men vi så ikke noe til den. Isteden ble det 12 makrell og 2 torsk.

 

Hjemover etter en knalldag på sjøen! Sabb'en gikk uavbrudt i 9 timer - og koste seg!

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja en alldeles nydelig helg her på Sørlandet

vi la oss til i ny Hellesund og her er noen bilder

men litt kjølig utpå kvelden...men godt selskap varmer det og :seeya:

6,5 grader i båten når vi våknet ...men godt og varmt under dyna i lugaren

måtte fyre opp litt før frokosten ble intatt :yesnod:

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Da virket bildene :cheers:

 

 

:seeya:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

En nydelig helg ja. Var utpå noen timer i går for å fiske litt. Dårlig fiskelykke, kun et par små makreller.

Fisking har jeg nesten gitt opp men når været er slik ble årets linetur vest av Røvær avviklet på lørdag. 4 grader da vi gikk ut på tidlig formiddag men tilnærmet helt stille. Det er slike dager som gjør at jeg ikke tar båten på land :yesnod:

 

Her er min andel av fangsten:

Bilde

220 fiskekaker og 5 brosmer liggende i salt for tørking i løpet av vinteren. Grei betaling for en nydelig dag på sjøen......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dere vet ikke hva dere har gått glipp av dere som har tatt båten på Land!

 

Lars H.

Joda, vi vet nok det. Har allerede vært på fjellet og gått over 'vogna' for å sjekke at vinteren kan gås i møte og finne ut hva som må med opp av duppeditter på neste tur. Kanskje "Vimpelen" må bli med opp i tilfelle det er noen båtplassenmedlemmer der.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Palmekysten holder fast på sommeren; i hvert fall på bildene. 13 grader i lufta og 10,6 i vannet fristet ikke til bading, men endelig fikk jeg tatt turen rundt Flekkerøya. Mye vind og sjø har gjort sensommeren litt utrivelig så langt, men nå ser det jo lovende ut...... :lol:

Bilde

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Sommer i oktober!!

 

Worse & Co. la turen til Fedje i strålende vær. Ble tatt godt i mot av de som var kommet før oss. Et praktfullt sted ... innlegg kommer i havneforumet. :yesnod:. Solen skinte, det var like varmt som i sommer. Kjekt for de små å få syklet litt på fredelige veier. På toppen av det hele dukket min svoger losbåtsjåføren opp der ute, så det ble en tur om bord i LOS 109 og deretter sludring over en kopp kaffe på Hangarskibets aktre dekk. Alt mens man vurderte å avkle seg de tykke gensre og forsøke å finne en shorts ett eller annet sted om bord ... Dette var rett og slett en super helg!! Flere slike vil vi ha!!

 

Et lite skår i gleden da sjøen vestenfor ble så grov at SB motor trakk luft og ikke ville samarbeide mer. :eek: Tankene var slakke så jeg gikk til Herdla for å bunkre. Men der gikk det tomt, alt de hadde var 140 liter :cryin: ... måtte lufte SB 4 ganger før den var med igjen. Kom nesten hjem for BB begynte å fuske. Bunkret opp og luftet den og fire ganger, :rolleyes: så gikk den ... Worse må visst repetere litt matte og følge bedre med på tankniveauene ... :lol:

 

Perkkele, nå har QB virkelig noe på meg som hun kan utpresse med. Regner med at de neste 40 familiebesøkene kommer til å gjøre denne turen til en legende ... :crazy::cryin::eek:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei, Skipper Worse :nono: ! Du har noe du kan presse QB med. :yesnod: Helt klart at i Hangarskipets dype buk så må det monteres utstyr for å unngå lignende alvorlige forstyrrelser av Kapteinens sjelefred.

Feks nivå alarmer og forbruksmålere som forteller Kapteinen nøyaktig hvor mye diesel som er igjen i tankene :yesnod: På denne måten så kan QB slappe av og nyte synet av sin Kaptein uten antydning av kondens drivende sideveis over panna. Da ofrer hun mere enn gjerne dramatiske kutt i husholdnings budsjettet etter litt :boxing:

Link to post
Share on other sites

Glimrende ide, thor!!

 

Jeg glemte å tenke på at den slags alltid kan gis en for en selv positiv vinkling. Og med det klare utsagn fra QB m at "jeg blir ikke med på tur før du har renset tankene og skiftet filtrene og og og og....." så er jo anledningen absolutt den rette. :yesnod::yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...