«klink» Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 (edited) Har en eldre kraftblokk med hydraulikkpumpe. Blokka virker, men tåler ikke tunge trekk. I tillegg forsvinner olje ved bruk. Olja presses ut av hullet på toppen av lokket. Tipper at slangene kan være tette? Noen som har erfaring? Vedlikehold av slangene? Kjøre trykkluft eller bruke en veske som løser opp gammel olje? kraftblokka er brukt i fiskebåt. Kan hende pumpa er slitt også. Takknemlig for svar... Edited August 25, 2020 by «klink» (see edit history) Quote Link to post
Bårdp Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Vet ikke hva som er problemet dit men etter å ha jobbet i 40 år med hydraulisk deksmaskineri er det første gangen jeg hører om tette slanger. Det minste rusk i et slikt anlegg kan havarere både motor og pumpe. På motoren er det ofte tre slanger som skal være tilkoblet: Tur, Retur og lekkolje. Om det ikke koblet en slange fra motorhuset for å føre lekkoljen tilbake til tanken vil den nok lekke og bruke olje. Om den ikke klarer tung last er det vel sikkerhetsventilen som blåser over. Er den riktig justert? Quote Link to post
«klink» Posted August 25, 2020 Author Share Posted August 25, 2020 Takk for svar. Grunnen til at jeg lurte på om slangene var tette, er at en sa at hvis den ble lite brukt, kunne oljen tykne og det ble en slags avleiring. Jeg sjekker sikkerhetsventil. Står den på blokka eller pumpa? Jeg ser bare to slanger som vel er tur/retur. Quote Link to post
Bårdp Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 Som oftest står den i ventilblokka men det kan også stå en på pumpa. Men om du ikke kan hydraulikk kan det nok svare seg å få en som kan det til å se over tingene. Quote Link to post
lnjk Posted August 25, 2020 Share Posted August 25, 2020 (edited) Hvilken blokk/pumpe er det du har? Tror ikke Hydema hobbyblokker med standard pumpe har justerbar sikkerhetsventil. Jeg skiftet ut en slik pumpe for mange år siden da trykket ikke kunne justeres. Edited August 25, 2020 by lnjk (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts