«klink» Startet 25.August.2020 Link til dette innlegget Startet 25.August.2020 (redigert) Har en eldre kraftblokk med hydraulikkpumpe. Blokka virker, men tåler ikke tunge trekk. I tillegg forsvinner olje ved bruk. Olja presses ut av hullet på toppen av lokket. Tipper at slangene kan være tette? Noen som har erfaring? Vedlikehold av slangene? Kjøre trykkluft eller bruke en veske som løser opp gammel olje? kraftblokka er brukt i fiskebåt. Kan hende pumpa er slitt også. Takknemlig for svar... Redigert 25.August.2020 av «klink» (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Vet ikke hva som er problemet dit men etter å ha jobbet i 40 år med hydraulisk deksmaskineri er det første gangen jeg hører om tette slanger. Det minste rusk i et slikt anlegg kan havarere både motor og pumpe. På motoren er det ofte tre slanger som skal være tilkoblet: Tur, Retur og lekkolje. Om det ikke koblet en slange fra motorhuset for å føre lekkoljen tilbake til tanken vil den nok lekke og bruke olje. Om den ikke klarer tung last er det vel sikkerhetsventilen som blåser over. Er den riktig justert? Sitér dette innlegget Link to post
«klink» Svart 25.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Takk for svar. Grunnen til at jeg lurte på om slangene var tette, er at en sa at hvis den ble lite brukt, kunne oljen tykne og det ble en slags avleiring. Jeg sjekker sikkerhetsventil. Står den på blokka eller pumpa? Jeg ser bare to slanger som vel er tur/retur. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 Som oftest står den i ventilblokka men det kan også stå en på pumpa. Men om du ikke kan hydraulikk kan det nok svare seg å få en som kan det til å se over tingene. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.August.2020 Link til dette innlegget Svart 25.August.2020 (redigert) Hvilken blokk/pumpe er det du har? Tror ikke Hydema hobbyblokker med standard pumpe har justerbar sikkerhetsventil. Jeg skiftet ut en slik pumpe for mange år siden da trykket ikke kunne justeres. Redigert 25.August.2020 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.