Jump to content

Rense lukket ferskvannskjøling med sitronsyre


Martine29

Recommended Posts

Tror ikke maskinvasktablett i lukket fersvannskjøling blir bra, men noen mener visstnok det. Har faktisk brukt det på sjøvannskjøling. La bare tabletten oppe i sil på sjøvannsfilter og startet motor. Slo av motor straks såpebobler kom ut av eksosslange og lot dette stå et døgns tid før jeg startet igjen. Umulig for meg å si om dette hadde noen virkning....gamle kjerringråd.

Link to post
Share on other sites

På min Yanmar har begge lretsene samme service intervall 5y/1250 timer

 

Men det er sjøvannsiden og varmeveksler som virkelig skal renses og tas fra hverandre og skifte deler eller rense fysisk. Verdt å ta en kjemisk rens innimellom, som en gang i året. Gjør jeg det ihvertfall.

 

Ferksvannskjølingen skal renses. Intet skfte.

 

Jeg ville ikke brukt tablett. Jeg er ikke ute etter å få skyllemiddel i kjølekretsen. Det er bare tull. Bruk profesjonelt middel.

Men det er mulig å ta fra hverandre slanger og koblinger for å etterprøve . Det fungerer. Den fargede hinnen som legger seg i metallrør forsvinner.

Det er også mulig å se på temperaturmåler og se om kjølekretsen gir lavere temp. Det har jeg erfart med noen få grader. Det var OK før, men ble noen grader kaldere.

Link to post
Share on other sites

Sitronsyre løser opp organinske forbindelser og er derfor svært godt egnet til å rense sjøvannsdelen.

Sitronsyre kan også godt brukes i ferskvannsdelen.

Litt avhengig av hva som skal fjærnes blir det faktisk helt rent.

Dette gitt at det gjennomstrømning.

Tette rør i vekselere må syrevaskes leenge før man har gjennomslag.

Så hvis det mistenkes tette rør er det fyskisk inngripen som er løsningen.

 

Sitronsyre i husholdningsposer blir litt plundrete vel?

 

Er det slik at du har forsøkt med Systemrens tidligere uten ønsket effekt?

Link to post
Share on other sites

Dreier seg om en Yanmar 4 lh dte med rød frostvæske. Kjølinga  går gjennom defroster og varmtvannstank. Temp helt ok på marsj 80 gr på 3000 rpm og væskemengden holder seg stabil. Frostvæske blir mer som brun etter kort tid, derfor har jeg lyst til å prøve noen poser av denne sitronsyra. Koster jo nesten ingenting.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Martine29 skrev On 25.8.2020 at 15.46:

Tror ikke maskinvasktablett i lukket fersvannskjøling blir bra, men noen mener visstnok det. 

 

Enkelte hos PON Power (Caterpillar) anbefaler oppvaskmaskin tabletter isteden for dyr "commission cleaner" så det fungerer.

 

Har selv brukt det på LT kretsen på Caterpillar med godt resultat. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...