Martine29 Startet 25.August.2020 Del på Facebook Startet 25.August.2020 (redigert) Fikk et tips om bruk av sitronsyre for rens av ferskvannskjøĺing. Noen erfaringer? Joda, har brukt systemene tidligere. Redigert 25.August.2020 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Maskinoppvaskmiddel gjør også susen! Bedre og mer skånsomt enn sitronsyre. Men det er bare fysisk børsting/rensing som blir rent... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Må bare spørre, da det skrives "rens av ferskvannskjøling" i innlegget. Det er sjøvannskretsen, eller er det nødvendig å rense ferskvannsløyfa? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 25.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2020 Tror ikke maskinvasktablett i lukket fersvannskjøling blir bra, men noen mener visstnok det. Har faktisk brukt det på sjøvannskjøling. La bare tabletten oppe i sil på sjøvannsfilter og startet motor. Slo av motor straks såpebobler kom ut av eksosslange og lot dette stå et døgns tid før jeg startet igjen. Umulig for meg å si om dette hadde noen virkning....gamle kjerringråd. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 På min Yanmar har begge lretsene samme service intervall 5y/1250 timer Men det er sjøvannsiden og varmeveksler som virkelig skal renses og tas fra hverandre og skifte deler eller rense fysisk. Verdt å ta en kjemisk rens innimellom, som en gang i året. Gjør jeg det ihvertfall. Ferksvannskjølingen skal renses. Intet skfte. Jeg ville ikke brukt tablett. Jeg er ikke ute etter å få skyllemiddel i kjølekretsen. Det er bare tull. Bruk profesjonelt middel. Men det er mulig å ta fra hverandre slanger og koblinger for å etterprøve . Det fungerer. Den fargede hinnen som legger seg i metallrør forsvinner. Det er også mulig å se på temperaturmåler og se om kjølekretsen gir lavere temp. Det har jeg erfart med noen få grader. Det var OK før, men ble noen grader kaldere. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.August.2020 Del på Facebook Svart 25.August.2020 Sitronsyre løser opp organinske forbindelser og er derfor svært godt egnet til å rense sjøvannsdelen. Sitronsyre kan også godt brukes i ferskvannsdelen. Litt avhengig av hva som skal fjærnes blir det faktisk helt rent. Dette gitt at det gjennomstrømning. Tette rør i vekselere må syrevaskes leenge før man har gjennomslag. Så hvis det mistenkes tette rør er det fyskisk inngripen som er løsningen. Sitronsyre i husholdningsposer blir litt plundrete vel? Er det slik at du har forsøkt med Systemrens tidligere uten ønsket effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 25.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2020 Dreier seg om en Yanmar 4 lh dte med rød frostvæske. Kjølinga går gjennom defroster og varmtvannstank. Temp helt ok på marsj 80 gr på 3000 rpm og væskemengden holder seg stabil. Frostvæske blir mer som brun etter kort tid, derfor har jeg lyst til å prøve noen poser av denne sitronsyra. Koster jo nesten ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2020 Oppdatering. 3 poser Sitronsyre a kr 17, 60 i kjølesystem lukket ferskvannskjøling. 1 time på marsjfart. Tømt systemet. Fylte på silikatfri frostvæske. 30 min kjøring. Fortsatt rød. Det enkle og billige funka. Mission completed. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 Heisan. Liten oppdatering. Da har jeg kjørt tur retur Fosen Nærøy og fremdeles er kjølevann rødt. Så da viser det seg at det enkle og billige er helt ok. God helg folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 18.September.2020 Del på Facebook Svart 18.September.2020 Martine29 skrev On 25.8.2020 at 15.46: Tror ikke maskinvasktablett i lukket fersvannskjøling blir bra, men noen mener visstnok det. Enkelte hos PON Power (Caterpillar) anbefaler oppvaskmaskin tabletter isteden for dyr "commission cleaner" så det fungerer. Har selv brukt det på LT kretsen på Caterpillar med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2020 Takk for tips. Da skal dette testes om 2 år. Håper allikevel mange kjøper systemrens i bøtter og spann. Leverandører skal jo også overleve Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.