Jump to content

Forarbeide på dekk for å skru fast nye pulpits.


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har fått kjøpt meg pent brukte pulpits til båten min. Disse må jeg justere litt i buen da denne er for krom i forhold til buen på baugen på båten min. Det tror jeg skal gå greit, har lest meg litt opp på behandling av rustfritt her på baatplassen.no.

Hver pulpit har 3 gjengede "føtter" som føres gjennom borrede hull og mutter skrues på fra innsiden. Der hvor "føttene" vil bli plassert er det pr. i dag et antisklibelegg i glassfiberen. Jeg har en formening om at underlaget hvor "føttene" plasseres bør være så plant som mulig - altså uten antisklibelegg. Jeg har vurdert om jeg skal slipe ned antisklibelegget, sparkle og pusse for å få det pent og plant - eller om jeg kan bruke en form for vvs-plast rør (diameter ca 55mm +++ ) som en form for "forskaling" og så fylle på med sparkel (ca 4 - 5 mm høyde)? Dette vil heve festepunktet hvor jeg skal borre hull litt og jeg innbiller meg at dette blir penere! Noen som har en formening om dette?  Båten skal hellakkeres over fenderlist (som også skal byttes) til våren 2021. Jeg skulle gjerne ha lagt ut bilder, men denne gamle pc'en min nekter å laste ned bilder fra mobil og kamera :nonod:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Det viktige er vel heller hva som er i dekket der skruene skal gjennom dekk. Er det sandwich så bør kjernematerialet fjernes og området støpes så det blir epoxy tvers i gjennom. Er det enkeltlaminat så er det jo greit.
Antisklibelegget tror jeg ikke jeg ville brydd meg med å gjøre noe med, bare legge en passende fugemasse mellom og dra til mutterne. Hold deg unna sparkel, den har ingen styrke og kan knuses.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

Bruk gjerne metallplater eller lignende på undersiden. Mutter alene kan være litt knapt.

Jeg får laget til en plate i metall som en stor stoppskive - jeg antar at det vil være greit nok :smiley: (selvfølgelig til alle 6 "føttene" :smiley: )

 

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...