casie Startet 26.August.2020 Del på Facebook Startet 26.August.2020 Ja hva skal man velge? sikaflex har en hel del forskjellige varianter. hva er beste produktet mtp varighet, vedfasthet osv Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Er det mye lekkasje? Du kan jo prøve Captein Tolleys crack sealer. https://www.maritim.no/captain-tolley Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 Det kommer vel an på båtfabrikat, installasjon og materialet i vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 26.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2020 Takk for svar captein tolley har jeg forsøkt før med ymse resultat... jeg ser med det blåtte øyet at fugene har sluppet, og er ikke så pen lenger, så jeg fuger alt på nytt. Men jeg vil gjerne gjøre det skikkelig, så jeg slipper og gjøre det på nytt. har blitt anbefalt tec 7, sika 11c, sika 295... blir usikker av dette og hadde håpet det var en figespesialist her inne princess v53 2009 Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.August.2020 Del på Facebook Svart 26.August.2020 (redigert) Brukte Tek 7 i sommer. Det er jo ikke mer enn et par måneder siden, men dan ga inntrykk av å feste veldig bra. Vet ikke om det skyldes tilfeldigheter eller overtro, men jeg kjøpte både svart og hvit, og syntes faktisk den svarte festet best. (Det kan vel ha noe med aldre og lagring av pakkene å gjøre, eller at jeg observerte feil, for det høres jo ikke sannsynlig ut.) Redigert 26.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinskutelaus Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Anbefaler ikke å ta jobben hvis du har tanker om å blåse støvet av tec 7 tuben å kline inn halve båten med det. Fordi. - Den tåler dårlig UV stråling. - Er for lite elastisk og sprekker opp hvis ikke vinduene er små og ikke har noe spenn i ramma. - fargen falmer fort stikk heller innom en campingvogn\ bo bil forhandler f eks. Og få en tube med butyl basert fugemasse. Det er veldig elastisk, UV stabil, lettere og jobbe med, og ja litt dyrere men verdt det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Jeg har brukt rutetetting av den typen som brukes på bil. Tror den er fra 3M. Den er seig og svart og tørker ikke helt, men er grei å jobbe med og gjør at alt er demonterbart ved behov. Tek7/Sikaflex limer godt, i beste laget for ruter om man skulle ha behov for å demontere igjen en gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
casie Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Nettop derfor jeg spør her inne på dette utmerkede forumet kapteinskutelaus:) Jeg har også hørt at tech 7 blir feil da den er for lite ekspansjon i... Index: Takker for forslag,men litt av problemet nå er at eksisterende fug smitter av når man kommer ani den...Jeg vil helst ikke fuge med noe som aldri herder,da vil jeg stå igjen med samme problem,dvs flekker på klær når man kommer borti...? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 casie skrev 5 minutter siden: Index: Takker for forslag,men litt av problemet nå er at eksisterende fug smitter av når man kommer ani den...Jeg vil helst ikke fuge med noe som aldri herder,da vil jeg stå igjen med samme problem,dvs flekker på klær når man kommer borti...? Nei, jeg ser den. Men samtidig så er det det som tetter best etter min erfaring. Om du skal bruke Tek7, så masker i alle fall skikkelig så du ikke får stoffet andre plasser enn det skal være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kapteinskutelaus Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 dekaseal 8936 får du i flere farger. Den er butyl basert, herder/blir overflate tørr men herder aldri hel igjennom og beholder sin elastisitet. Den har jeg selv brukt etter 2 forsøk med tec7 og medfølgende skrape/rengjøring for å bli kvitt det. Tec 7 kan fungere greit til tetting mellom glass og alu ramme , men ikke karm mot skrog. Kan også nevne at label off fra Biltema (sitrus rens) er god å ha til rengjøring sammen med aceton når det står på. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Er det lekkasje mellom ramma og båten, eller mellom vinduet og ramma? Butyl ville jeg brukt mellom båt og ramme, men vet ikke om jeg ville brukt det i vindusramma. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
casie Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 Slik ser vinduet ut... stortsett så er det ikke rammer, med unntak av overkant der det ligger en syrefast list hele veien Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 (redigert) Biltema multibond polymer fug/tetning. Fargeløs eller sort. Har prøvd det meste, men dette var tingen. No discus. Redigert 27.August.2020 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 27.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2020 @Haba det har jeg hørt før... ta en råsjans på den da kanskje... har du langtidserfaring på den? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 (redigert) Haba skrev 47 minutter siden: iltema multibond polymer fug/tetning. Har brukt den jeg også. blant annet mellom ramme og glass. God erfaring hilttil. Bruker alltid sort. Redigert 27.August.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 27.August.2020 Del på Facebook Svart 27.August.2020 Jeg bruker den hvite Multibond Rapid. Begynner å kritte litt etter fire år. Da er det dags for å dra en ny streng etter litt vasking og pussing. Sitér dette innlegget Link to post
Svithun Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Til min båt har jeg nå kjøpt inn Casco Marin & Teknikk (svart og hvit) for fuging av gamle vinduer. Casco Marin & Teknikk er ikke så hard (shore 40-45) som f.eks. Tec7 (shore 60). Begge er en MS polymer. Jeg har brukt butylprodukter tidligere når jeg har skiftet hele takvinduer. Håper dette skal holde noen år. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.August.2020 Del på Facebook Svart 28.August.2020 Svithun skrev 32 minutter siden: Til min båt har jeg nå kjøpt inn Casco Marin & Teknikk (svart og hvit) for fuging av gamle vinduer. Casco Marin & Teknikk er ikke så hard (shore 40-45) som f.eks. Tec7 (shore 60). Begge er en MS polymer. Jeg har brukt butylprodukter tidligere når jeg har skiftet hele takvinduer. Håper dette skal holde noen år. Den svarte brukte jeg da jeg satte inn nye vindusglass i tresnekka Tora. Har holdt seg bra i mer enn 10 år nå, men begynner å bli litt løs i overflaten der sola står på mest. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Napoli Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Casco Marin & Teknikk har jeg alltid liggende i båten. Kan brukes til stort sett alt, over og under vannlinjen. Koster litt mer enn tec7 og Biltema, men jeg innbiller meg at merkevarene holder de beste oppskriftene for seg selv. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
NilsPils Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 (redigert) Napoli skrev 10 minutter siden: Koster litt mer enn tec7 Det er kanskje avhengig av hvor du handler . .? Pleide før å kjøpe den på Coop Obs. Den var da billigere enn de fleste andre før BT lanserte sin. Skal sjekke igjen ved neste besøk når jeg kjøper fritidsparafin (som er desidert billigst på Obs). Som fattig, underregulert pensjonist bruker jeg nå mest BT sin tilsvarende: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marintetning-2000040775 Redigert 29.August.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mateco Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 NilsPils skrev 47 minutter siden: Som fattig, underregulert pensjonist bruker jeg nå mest BT sin tilsvarende: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marintetning-2000040775 Jeg har også benyttet denne marintetningen og har gode erfaringer med denne. Men enkelte ganger har jeg vært uheldig med kjøp da innholdet i tubene var svært vanskelig å få ut. Nesten som at den var levert halv-herdet på tuben ! Levert tilbake og fått ny tube, men irriterende når man holder på. Vær også oppmerksom på Primer til denne Marinetetningen, og hva BT skriver om denne: Primer til Marinetetning "Løsemiddelbasert primer for Marin tetning 25-4710 og 254705. For økt vedheft og påføring på porøse materialer anbefales det å bruke primer. Bruk alltid primer ved tetting av vindu til båt. Gamle silikonrester fjernes med Biltemas silikonfjerner 36-4824. OBS! Ikke for bruk på polyetylen/polypropylen. 250 ml." Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Okkaby Svart 28.Januar.2022 Del på Facebook Svart 28.Januar.2022 Tar opp denne igjen. Fuget med Tec7 rundt både ramme/glassfiber å ramme/glass. Dette har holdt en goe sesong, men nu er det galt igjen. Så hva er det beste å bruke? Skal fuge begge plasser på nytt Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
enslagsgjest Svart 28.Januar.2022 Del på Facebook Svart 28.Januar.2022 Mellom ramme og glassfiber er vel butyl kongen så lenge du bare skal tette og ikke lime. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sjøholken Svart 28.Januar.2022 Del på Facebook Svart 28.Januar.2022 Jeg er så gammeldags på min trebåt at jeg benytter linoljekitt Men jeg slipper å forholde meg til rustfritt da Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Januar.2022 Del på Facebook Svart 28.Januar.2022 Sjøholken skrev 34 minutter siden: Jeg er så gammeldags på min trebåt at jeg benytter linoljekitt Men jeg slipper å forholde meg til rustfritt da Kan ikke se for meg det blir noen succes på en glasfiber båt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.