Jump to content

Bunnsmøring av trebrygge mot pælemark

Marulf

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å lage ny brystning på brygga mi. Den gamle måtte etter mange år bukke under som følge av råte/pælemark eller lignende.

Denne gangen tenker jeg å la brystningen være liggende slik at jeg kan bytte det/de nederste bordene i steden for hele om noen år.

Når det gjelder stolpene som brystningen skal festes i så vil jo disse stå i vannet (saltvann) ganske ofte og jeg får nok samme problem som tidligere

om noen år.

Har noen forsøkt å bruke bunnsmøring på trykkimpregnert for å unngå at treverket blir spist opp av pælemark eller andre organismer? Fungerer jo på båter..

Bunnsmøring varer jo bare en sesong, hvordan tenker du deg å holde det ved like? Hvis du fortsetter med tre er vel det beste trykkimpregnert klasse M, men det får man vel ikke tak i lenger? Jeg ville vel ha vurdert å støpe påler i betong fremfor trevirke. 

Mener å hørt at før så slo de inn jern spiker, ikke galvaniserte, inn i stolpene. Når de rustet beskyttet det mot pælemarken. 

Har aldri prøvd det selv så vet ikke med sikkerhet om det fungerer.

Mvh

Leif ove

Hei

Pålemakken likar ikkje osp.

Om du brukar stolpar av osp vil dei halda i eit par tre tiår.

Det er òg mogeleg å kjøpa "plank" av kompositt, som ser ut som treverk.

Eg hugsar diverre ikkje lengre kven som er leverandør.

Jeg har aldri sett en trebrygge overleve mange år i områder med pelemark. I lengden tror jeg ikke noe treslag (aller minst osp), impregnert eller beslått med kobber står i mot angrep. Selv gamle kreosotimpregnerte telefonstolper fortærer pelemarken gladelig. Bruk et annet materiale, eller regn med å skifte ut trevirke kontinuerlig

gon skrev for 7 timer siden:

Jeg har aldri sett en trebrygge overleve mange år i områder med pelemark. I lengden tror jeg ikke noe treslag (aller minst osp), impregnert eller beslått med kobber står i mot angrep. Selv gamle kreosotimpregnerte telefonstolper fortærer pelemarken gladelig. Bruk et annet materiale, eller regn med å skifte ut trevirke kontinuerlig

Alle treslag rotnar til slutt, men pålemakk likar ikkje osp. Difor tek det maange fleire år før osp rotnar, i sjø, enn andre norske treslag.

På ei av mine brygger er det ikkje teikn til rote på osp eg monterte for ni år sidan.

Telefonstolpar er ikkje veldig haldbare i sjø. Eg trur det er fordi kreosoten blir vaska bort.

Ask