Marulf Startet 28.August.2020 Link til dette innlegget Startet 28.August.2020 Jeg er i ferd med å lage ny brystning på brygga mi. Den gamle måtte etter mange år bukke under som følge av råte/pælemark eller lignende. Denne gangen tenker jeg å la brystningen være liggende slik at jeg kan bytte det/de nederste bordene i steden for hele om noen år. Når det gjelder stolpene som brystningen skal festes i så vil jo disse stå i vannet (saltvann) ganske ofte og jeg får nok samme problem som tidligere om noen år. Har noen forsøkt å bruke bunnsmøring på trykkimpregnert for å unngå at treverket blir spist opp av pælemark eller andre organismer? Fungerer jo på båter.. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Bunnsmøring varer jo bare en sesong, hvordan tenker du deg å holde det ved like? Hvis du fortsetter med tre er vel det beste trykkimpregnert klasse M, men det får man vel ikke tak i lenger? Jeg ville vel ha vurdert å støpe påler i betong fremfor trevirke. Sitér dette innlegget Link to post
leiohel Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Mener å hørt at før så slo de inn jern spiker, ikke galvaniserte, inn i stolpene. Når de rustet beskyttet det mot pælemarken. Har aldri prøvd det selv så vet ikke med sikkerhet om det fungerer. Mvh Leif ove Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Følger,har ei brygge som trenger hjelp mot dette. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Kobber. Kobberspiker og / eller plater. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
leiohel Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 enslagsgjest skrev On 28.8.2020 at 14.41: Kobber. Kobberspiker og / eller plater. Vis hele sitatet Du har trolig helt rett at det er kobber. Logisk siden kobber er giftig Loh Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Hei Pålemakken likar ikkje osp. Om du brukar stolpar av osp vil dei halda i eit par tre tiår. Det er òg mogeleg å kjøpa "plank" av kompositt, som ser ut som treverk. Eg hugsar diverre ikkje lengre kven som er leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 https://www.finn.no/60440807 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skrotnisse Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Jeg kjøpte sibirsk lerk, det hadde jo Venezia stått på i 1000 år. Jaggu sa jeg smør, helt oppspist. Nå blir det ren plast, komposittløsningene har innblandet tre. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 Jeg har aldri sett en trebrygge overleve mange år i områder med pelemark. I lengden tror jeg ikke noe treslag (aller minst osp), impregnert eller beslått med kobber står i mot angrep. Selv gamle kreosotimpregnerte telefonstolper fortærer pelemarken gladelig. Bruk et annet materiale, eller regn med å skifte ut trevirke kontinuerlig Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 gon skrev On 28.8.2020 at 22.45: Jeg har aldri sett en trebrygge overleve mange år i områder med pelemark. I lengden tror jeg ikke noe treslag (aller minst osp), impregnert eller beslått med kobber står i mot angrep. Selv gamle kreosotimpregnerte telefonstolper fortærer pelemarken gladelig. Bruk et annet materiale, eller regn med å skifte ut trevirke kontinuerlig Vis hele sitatet Alle treslag rotnar til slutt, men pålemakk likar ikkje osp. Difor tek det maange fleire år før osp rotnar, i sjø, enn andre norske treslag. På ei av mine brygger er det ikkje teikn til rote på osp eg monterte for ni år sidan. Telefonstolpar er ikkje veldig haldbare i sjø. Eg trur det er fordi kreosoten blir vaska bort. Ask Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Jeg vet at osp visstnok skal være bra i ferskvann, men på mine kanter blir fortøyningspåler av osp i saltvann spist opp i løpet av en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 31.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Får kjøpe kobberspiker og håpe på det beste.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.