Jump to content

Bunnsmøring av trebrygge mot pælemark

Marulf

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å lage ny brystning på brygga mi. Den gamle måtte etter mange år bukke under som følge av råte/pælemark eller lignende.

Denne gangen tenker jeg å la brystningen være liggende slik at jeg kan bytte det/de nederste bordene i steden for hele om noen år.

Når det gjelder stolpene som brystningen skal festes i så vil jo disse stå i vannet (saltvann) ganske ofte og jeg får nok samme problem som tidligere

om noen år.

Har noen forsøkt å bruke bunnsmøring på trykkimpregnert for å unngå at treverket blir spist opp av pælemark eller andre organismer? Fungerer jo på båter..

Bunnsmøring varer jo bare en sesong, hvordan tenker du deg å holde det ved like? Hvis du fortsetter med tre er vel det beste trykkimpregnert klasse M, men det får man vel ikke tak i lenger? Jeg ville vel ha vurdert å støpe påler i betong fremfor trevirke. 

Jeg har aldri sett en trebrygge overleve mange år i områder med pelemark. I lengden tror jeg ikke noe treslag (aller minst osp), impregnert eller beslått med kobber står i mot angrep. Selv gamle kreosotimpregnerte telefonstolper fortærer pelemarken gladelig. Bruk et annet materiale, eller regn med å skifte ut trevirke kontinuerlig

gon skrev for 7 timer siden:

Jeg har aldri sett en trebrygge overleve mange år i områder med pelemark. I lengden tror jeg ikke noe treslag (aller minst osp), impregnert eller beslått med kobber står i mot angrep. Selv gamle kreosotimpregnerte telefonstolper fortærer pelemarken gladelig. Bruk et annet materiale, eller regn med å skifte ut trevirke kontinuerlig

Alle treslag rotnar til slutt, men pålemakk likar ikkje osp. Difor tek det maange fleire år før osp rotnar, i sjø, enn andre norske treslag.

På ei av mine brygger er det ikkje teikn til rote på osp eg monterte for ni år sidan.

Telefonstolpar er ikkje veldig haldbare i sjø. Eg trur det er fordi kreosoten blir vaska bort.

Ask

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...