Jump to content

Prosjekt Triaplan22


myhreoe

Recommended Posts

Har som nevnt tidligere kjøpt en litt spesiell båt, siden den har 3 kjøler og original vannjet.

Tenkte det kan være greit å dokumentere hva man gjør med båten .

Som vist på bildene er det ett tomt skall med mye godt arbeid foran meg

Så hvis noen skulle finne på å lese og komme med gode råd er de velkommen.

Bilde

 

Bilde

 

Alt det grønne og brune stoffet på bilde 2 er lim rester .Ser og de har valgt enkle løsninger de som bygde skroget . har brukt grovrengjøringsrondell for drill til å ta vekk restene av lim. Har fått tips om å vaske med klorin og spyle godt med vann etter, dette skulle og ta vekk skitt i fra glasfiberen

 

Har laget Garasje til båten så jeg kan jobbe utenfor båten og . Bare synd at den presenningen slipperlys igjennom så alt har ett blått preg av seg, blir ganske "rar" i øya av lyset. Så jeg måtte montere opp to 300 watts lamper i tillegg til bøttelampa på 100 w.

 

Skal legge opp flere bilder når jeg får knipset nye.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Ser frem til en rekke interessante innlegg ut over vinteren. Regner med at du skal lage innredning etter hvert. Håper du deler mye i forbindelse med dette. Jeg har selv tatt mål av meg til å lage en del innredning i 37'n. Har funnet ut at jeg må anskaffe en overfres, så det spørs om dette blir julegave til meg selv i år.

Link to post
Share on other sites

Ja da var motoren innkjøpt , en chevrolet 6.2 L . Dessværre uten marinisering, men skal prøve å lage eksos manifoilene selv. Har sett en elller annen plass her at det var noen som hadde laget de selv , noen som vet hvem det var?

 

Bowman er vel de som har oljekjølere som er best egnet til denne motoren.

 

Må innrømme at dette er ett område jeg ikke er helt trygg på, men man kommer langt med ett godt forum i ryggen og litt sunn fornuft :smiley:

 

Det er sikkert andre ting som må innkjøpes men får ta det etterhvert, har oppussing av stue og gang som må gjøres før Jul og :rolleyes:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert andre ting som må innkjøpes men får ta det etterhvert, har oppussing av stue og gang som må gjøres før Jul og :rolleyes:

Ja det er utrolig viktig at andre halvdelen er fornøy, spesielt nåe du holder på med prosjekter og itilegg skal bruke noen kroner

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jepp viktig at min kjære er fornøyd :smiley:

 

Skal senke dørken bak og kommer liksom ikke videre :confused:

uten at jeg har mål av eksos manifoilene og raisere. , Er det noen som har laget til GM og har mål eller tegninger av dette?

Dørken er laget serdeles dårlig og må byttes og da tenkte jeg å bytte samtidig som jeg senker den slik at det er mer trygt for de små.

 

Tror det var Hulda som hadde noe i en annen tråd?

Motoren er en 6.2 diesel.

 

Hadde vært takknemmelig for all hjelp

Redigert av myhreoe (see edit history)

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Slik ser akterdekket ut i dag, og det er som bildet viser ikke mye sikkerhet i den rekka.Bilde

 

De som lagde dørken i sin tid har og to inntak for drivstoff :confused: jeg trenger vel egentlig bare ett (trodde det var ett for drivstoff og ett for vann først)

 

Kan jeg bruke diviencyell plater til dørk og rammeverk i aluminium? Noen som har erfaring med å bruke de til dekk ? tenkte da på om det tåler belastninger som dekket blir utsatt for.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Jo vil og montere rekke , tenkte noe alla bayliner sin løsning på 2556 serien i fra 80 tallet .synes det ser fint ut

 

Men har studert dekket inngående og det er fullt opp med vann i laminatet, og motorrom luka må man være 2 for å ta vekk i dag. :rolleyes:

 

Har kjøpt meg 16 mm divinicyell som jeg vil bruke til dekk og tror de skal tåle eventuelle hopp hvis jeg har nok lag med polyester på .

Hvor får du tak i massiv teak ?

Redigert av myhreoe (see edit history)

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

En tanke å tenke på ifbm akterdekk er selvlensing. Er ikke dekket selvlensende i dag, burde du vurdere det ifbm ombygging. Er dekket selvlensende, bør du ihvertfall ikke gjøre noe som setter selvlensningen over styr. Er litt enig med eysteind - ville nok vurdert rekke o.l. før senking av dørken. Plass under dørk blir det aldri for mye av. Både til tanker og andre installasjoner, samt som ren stueplass.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke diviencyell plater til dørk og rammeverk i aluminium? Noen som har erfaring med å bruke de til dekk ? tenkte da på om det tåler belastninger som dekket blir utsatt for.

Divinycell er vel egentlig bare et distansjemateriale til bruk i forbindelse med støping (sandwichkonstruksjoner) og har dårlig styrke i seg selv. Det er derfor lite egnet til å lage ny dørk av.

Da tror jeg heller jeg ville brukt kryssfiner eller evt. aluminiumsplater. Alternativt plater i glassfiberarmert polyester, men disse må du nok lage selv i så fall.

 

Men som sagt, Divinycellen er sprø som knekkebrød, og lite egnet til det formålet du oppgir her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne har dekk i Divinycell

Det vil si, hele overbygget er Divinycell.

Godt innpakket i glassfiber går jeg ut fra?

 

Tror kanskje jeg misforsto spørsmålet litt, jeg fikk inntrykk av at han skulle bruke platene "as is", og ikke plastre dem inn. Men med plastring så blir jo saken en helt annen... :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hehe har fått med meg at divinycell ikke duger aleine

 

Så har innkjøpt 25 m med glasfiber og 10 l med polyester, så det bør holde til å begynne med.

 

men nå må jeg fortsette med tapetesering av stua, så jeg kan få lov til å konsentrere meg om båten når jeg blir ferdig med dette .

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Har en 6.2 L diesel som har stått i bil, med automat gear, men hva trenger jeg for å få den til mitt gear som står fasti båten, jeg mangler svinghjul men kan det lages ettermål ?

Noen som vet

 

All hjelp er jeg takknemmelig for

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...