Jump to content

Montering av varmer...


olpi

Recommended Posts

Skal montere varmer i båten, og tok idag nærmere i øyesyn hvordan "proffene" har montert en varmer i en båt lik min.

 

Varmeren er montert i et veldig stort stuerom under salongen. Det jeg lurer mest på er om det er greit å hente luft til fobrenning og luft til "kaldluftinntak" på varmeren fra rommet der varmeren står plassert. Rommet har ikke særlig god ventilasjon, men det er som sagt stort. Legger ved et bilde av varmer, det inntak til varmer er til høyre og forbrenningslugt blir tatt gjennom demperen og inn ved eksosutløp i bunnen.

 

Forbrenningsluften skal jo etter reglene ikke taes fra "oppholdsrom", men fra stuerommet er det kanskje greit. Er jo en enkel løsning

 

Bilde

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte osgå slik, men stusset litt da "proffene" har gjort som på bildet.

 

På en varmer er det jo to inntak til luft. En for selve forbrenningen og en for å hente luft som skal varmes opp og å gå ut i varmekanaler. Siden de har gjort som på bilde tenkte jeg at luften som går ut i varmekanaler blir oksygenfattig. Forbrenningen vil vel bruke en del O2 og når luft som skal varmes opp taes fra samme sted er det vel uheldig?

Tenker f.eks på forkabin der stikkkabin ligger lavt og tilførsel av oksygenfattig luft kan være veldig dumt hvis man har varmeren på når man tar seg en strekk. Kan jo sovne for godt.

 

Tenkte å hente luft til forbrenningen lokalt, og luften som skal varmes opp føres ut i varmekanaler tar jeg utenfra, eller fra rom under akterdekk som er godt ventilert ut/inn. Blir ikke det OK da?

 

Regner med at det er nok luft/O2 til forbrenning i det store stuerommmet, og resten av båten vil da bli tilført ny luft/O2 gjennom varmekanaler når varmeren går.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det burde vel vera OK å henta forbrenningslufta frå rommet så lenge det er store nok sprekker til at lufta som blir pumpa ut av båten kan bli erstatta av frisk luft. Og dersom mengde luft som går gjennom forbrenningsdelen og ut er lik eller større enn mengde luft som blir varma, burde vel fuktighetshensynet også vera ivaretatt...?

 

Eg skal forresten også montere dieselvarmar, men hadde tenkt å montera den i lag med det eksisterande varmeapparatet som går på kjølevatnet. Er det nokon som har gjort det slik? Bør dei i såfall koplast i serie eller i parallell?

 

Takker!

Redigert av CostaLita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt båten i helgen, ganske kaldt om kvelden og morgen, med Eberen svivene en del timer. Min tar luften innefra, og ja, der er mye kondens inne. Ser at jeg får ta å bygge dette om. Kan ikke ha det sånn.

 

Men hva bruker en som gjennomføring, for å ta luft utenifra? Noen forslag?

 

 

 

Eg skal forresten også montere dieselvarmar, men hadde tenkt å montera den i lag med det eksisterande varmeapparatet som går på kjølevatnet. Er det nokon som har gjort det slik? Bør dei i såfall koplast i serie eller i parallell?

 

Takker!

 

Ville brukt kraner/vendere, slik at du slipper å varme opp motoren, for å bruke varme inne. Enten så kom varmen fra motoren, eller fra dieselvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Siden de har gjort som på bilde tenkte jeg at luften som går ut i varmekanaler blir oksygenfattig. Forbrenningen vil vel bruke en del O2 og når luft som skal varmes opp taes fra samme sted er det vel uheldig?

Akkurat det trenger du ikke tenke på. Forbrenningsluften blir jo dumpet over bord gjennom eksosslangen og erstattet av friskluft så ventilasjonsluften vil ha normalt O2 innhold. En annen ting er at mange varmeapparater bør ha forbrenningsluftinntak i nærheten av eksosutløp slik at en ved kraftig vind får tilnærmet samme over/undertrykk i både inntak og eksos. Sjekk monteringsanvisningen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har brukt båten i helgen, ganske kaldt om kvelden og morgen, med Eberen svivene en del timer. Min tar luften innefra, og ja, der er mye kondens inne. Ser at jeg får ta å bygge dette om. Kan ikke ha det sånn.

 

Men hva bruker en som gjennomføring, for å ta luft utenifra? Noen forslag?

 

Kondens blir det uansett, så lenge båten ikke er vinteisolert og har doble vinduer!! Samme greiene for oss i helgen, med temp. ned mot 2ºC om natten, selv om eberen henter ventilasjonsluften ute.

 

Vår varmer har luftinntaket montert ut i inntaket for motorromsventilasjonen; du har vel en tilsvarende svær greie på hver side, det er nok rette plassen. Gjennomføring til det bruk finnes i alle fall for eber i forskjellige dimensjoner; de likner på en dyse men har gitter foran (på utsiden) i stedet for dyse.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Akkurat det trenger du ikke tenke på. Forbrenningsluften blir jo dumpet over bord gjennom eksosslangen og erstattet av friskluft så ventilasjonsluften vil ha normalt O2 innhold. En annen ting er at mange varmeapparater bør ha forbrenningsluftinntak i nærheten av eksosutløp slik at en ved kraftig vind får tilnærmet samme over/undertrykk i både inntak og eksos. Sjekk monteringsanvisningen.

Det er akkurat frisklufttilførselen som omntrent ikke er tilstede i dette stuerommet. Det eneste stedet det kan trekk inn litt luft er ved luken fordi den ikke er 100% tett, og ved en kabelgjennomføring akterover mot undersiden av akterdekk. Rommet er ellers helt tett uten andre åpninger eller ventiler. Skulle nesten tro at det ble vakuum der når varmer går på fullt.

 

Wallas henter forbrenningsluft inn parallelt med eksos ut. De henter derimot luft inn til lokalt der varmer er plassert. Det er jo bare et gitter på siden av varmer.

 

En som hadde gått på kurs i varmermontering (EBER) fortalte at luft inn (ikke til forbrenning) bør hentes utenfra på andre siden av båten i forhold til eksos ut. Har man begge gjennomføringer på samme side kan man lett få et tynt sotlag inne i båten, sa han.

 

Det er et tett skott fra stuerommet og inn tilrommet under akterdekk. Dette er helt åpent ute skott og ok vendilert med 3 ventilrister/kasser. Lurer på om jeg rett og slett skal hente hente forbrenningsluft derfra. Skal ikke bruke varmer når jeg har motor igang. Da bruker jeg defrostervarmer.

Henter jeg luft inn også defra kan det kanskje bli litt "motorlukt" ut av varmerdysene?

 

Prøver bare å få det optimalt, men også mulig å montere uten å dra "en kilometer" med slanger.

 

 

 

 

:headbang::headbang::headbang::headbang:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må nok regne med at varmeren soter litt av og til og denne soten er ikke bra å trekke inn i båten så "EberKaren" har nok rett.

 

Når stuerommet ditt er så tett vil det nok være en fordel å lage en eller annen form for luftinntak. Om du får for lite luft inn vil varmeren lett kunne overopphetes....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...