Jump to content

Suzuki DT30C starter bare med snor ikke med el start

båtmann2000

Recommended Posts

Hei, kjøpte nettopp en billig suzuki dt30c 2 takter som jeg fikk til å fungere, har el start og snor start. Med snor start starter den som oftest første draget, men med el starten rett før den begynner å starte flytter el starten på seg sånn at den ikke spinner på svinghjulet. Er veldig tungstartet med el start

starter også lettest med choke på å gjerne litt gass, uten choke er den litt mer tungstartet

nettopp renset forgasser 

og hvordan kan jeg finne ut om innebygde 2 taktsolje tanken fungerer?

båtmann2000 skrev 1 time siden:

flytter el starten på seg

Skjønte ikke helt hva du mener her.

Har også en DT30(2003) på jolla. Starter på min har ingen «slakk» å bevege seg på. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

båtmann2000 skrev for 2 timer siden:

når motoren er på tur til å starte så flytter det lille spinhjulet på el starten seg ned

Det tannhjulet du henviser til beveger seg opp og ned på en som følge av rotasjonen og er fjærbelastet «tilbake igjen». 

Har du målt spenningen over startreleet når du forsøker å starte på el-start? Kan nesten virke som den slipper fordi den ikke har nok spenning til å holde hastigheten oppe på startmotoren. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Uten plugger har du ikke kompresjon og det krever nada å tørne motor.

Det første du må gjøre er å skaffe deg et friskt batteri. Høres ut som det ikke leverer nok strøm.

Selv et fulladet batteri kan være defekt. Spenning sier lite om hvor mye strøm batteri leverer.

Husk du skal ha et STARTBATTERI. Stor forskjell på fritidsbatteri og startbatteri

Redigert av jerognal (see edit history)
båtmann2000 skrev On 29.8.2020 at 17.06:

visst jeg ikke har tennpluggene koblet til kan den spinne helt til batteriet går tom for strøm,

Du snakker om pluggkablene her og ikke det faktum at du har skrudd ut pluggene av sylinderen eller ?

D5L

brukte det med plugger som et eksempel, visst jeg ikke har pluggene i sånn at den ikke vil starte så kan spinhjulet spinne hele tiden med elektrisk start, men visst jeg plugger tennpluggene inn igjen sånn at det går ann å starte motoren så er det akkurat som om at rett før motoren starter så flytter el starten sitt tannhjul seg ned igjen sånn at det ikke treffer spinhjulet, og den starter ikke. Bruker et MC startbatteri

@VegJoh @jerognal

Redigert av båtmann2000 (see edit history)
båtmann2000 skrev 18 minutter siden:

Bruker et MC startbatteri

Det er en plausibel årsak til at du sliter med å starte den. Forsøk med et fulladet og frisk t startbatteri fra bil og se om du får samme resultat. 

D5L

båtmann2000 skrev 5 minutter siden:

Når eg spør faren min om å låne bilbatteriet sir han bare nei fordi han trur jeg kommer til å ødelegge noe eller tømme batteriet med en gang, som selvfølgelig ikke kommer til å skje

@båtmann2000, jeg ser den. Er selv far til to gutter på 13 og 16. Vi fedre kan være noen skikkelige støvler noen ganger. 

D5L

båtmann2000 skrev 4 minutter siden:

kan prøve det

Gjør det og post resultatet. Du som er ung kan sikkert ta video av hva som skjer med starter og det som skjer på multimeter med telefonen din også og legge det ut på en videosnutt her.  Jeg er ikke ekspert på verken påhengsmotorer, batterier og strøm. Men det er mange som er veldig flinke her inne på baatplassen. Får du lagt ut litt mer info som video eller bilder, så er det sikkert flere som melder seg på med svar på den posten her :thumbsup:

D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...