Dodraugen Startet 28.August.2020 Del på Facebook Startet 28.August.2020 Det nærmer seg hummersesongen og jeg har innsett at jeg må ha en teinehaler for å gidde... Så jeg har kjøpt en Biltema teinehaler og lurer på hvordan den best kan monteres. Å skru fast den medfølgende braketten i ripa kommer ikke til å holde lenge, tror jeg. Ser for meg en løsning hvor braketten er festet til et rør som går gjennom ripa ned til dørken og er holdt inn til skutesida på et vis. Noen som har montert teinehaler på lignende båt og vil dele erfaringer? Og hvordan har dere gjort det med batteri/kabler/bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.August.2020 Del på Facebook Svart 29.August.2020 Dodraugen skrev for 9 timer siden: Noen som har montert teinehaler på lignende båt og vil dele erfaringer? Og hvordan har dere gjort det med batteri/kabler/bryter? Om du legger ved et bilde av båten, og stedet der du vil plassere haleren, vil du få flere forslag fra de som har "lignende" båt. Mange her på forumet som har montert teinehaler, men det er Ikke lett for de som ikke har Quicksilver å se for seg hvordan det ser ut hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Dodraugen Svart 30.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2020 Det har du nok helt rett i, her er et par bilder :-) Tenker å montere den på styrbord side ved utvendig styreposisjon (den svarte kladden midt på bildet er braketten som haleren skal settes på). Det kan se ut som det er akkurat nok plass på undersiden av ripa til å få plass til alle seks skruene under. Jeg har tidligere felt inn et feste for et manuelt juksa-hjul der (lengst til høyre på bildet), hvor jeg har lagt inn en 18 mm finerplate som forsterkning av rekka. Jeg har ikke noen erfaring med teinehaler fra før. Det står at denne har løftekraft på 90 kg, om teina setter seg fast kan vel det bli aktuell belastning.. Spørsmålet da er om det er nok å feks legge inn en ny finerplate som dekker all plassen under rekka, 13 x 90 centimeter (evt med en plate i rustfritt under for å gi bedre mothold for muttere/skiver). Eller blir momentet pga "kranarmen" så stort at ripa kan knekke uansett? I så fall ser jeg for meg at alternativet er å montere braketten på en stålplate på ripa, som igjen har et rør ned til dekket med en gummifot i enden, og festet til skutesiden innvendig for å ta av momentet fra armen. Noen som har noen innspill her? Eneste kravet mitt er at braketten skal benyttes slik at teinehaleren lett kan tas bort, hvilket betyr at ledningene må kunne plugges ut. 900w på 12V blir noen amper i strømstyrke... Noen som har forslag til plugg/kontakttyper her? Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 13.Juli.2023 Del på Facebook Svart 13.Juli.2023 Fikk du montert haler på båten? Fant du noen gode løsninger? Jeg skal montere en northlift 300 på samme slag båt så fint om du har noen bilder av valgt løsning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.