joelle Startet 28.August.2020 Link til dette innlegget Startet 28.August.2020 Akkurat kjøpt meg splitter ny batteribank til snekka. 4 x 246ah 6v batterier AGM. Dette blir en kombo mellom paralell og seriell kobling. Den delen har jeg kontroll på. det jeg trenger råd på er dimensjon på kabler mellom batteriene. Å utover litt kraftig batteripakke til forbruk så har jeg 3x85ah sønnak dual til truster å start. 50ah lader på landstrøm. 160w solcelle. Kameratene kaller snekka for den flytende powerbanken?. Eneste grunn til at jeg har så mye. Er at jeg har plass der batteriene står. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.August.2020 Link til dette innlegget Svart 28.August.2020 I stedet for å bruke mange koblinger kan du bruke en sammenhengende kabel som du avisolerer der hvor polskoene skal treffe: Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 joelle skrev for 16 timer siden: Akkurat kjøpt meg splitter ny batteribank til snekka. 4 x 246ah 6v batterier AGM. Dette blir en kombo mellom paralell og seriell kobling. Den delen har jeg kontroll på. det jeg trenger råd på er dimensjon på kabler mellom batteriene. Å utover litt kraftig batteripakke til forbruk så har jeg 3x85ah sønnak dual til truster å start. 50ah lader på landstrøm. 160w solcelle. Kameratene kaller snekka for den flytende powerbanken?. Eneste grunn til at jeg har så mye. Er at jeg har plass der batteriene står. For å dimensjoner kabelen må vi ha flere opplysninger. Hvor mye skal du koble på disse batteriene og sikringstørrelse?? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 29.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Har allerede lagt opp til helt nytt ut fra banken. Det var jeg ferdig med i fjor. Nå er spørsmålet hvilken kvadrat,som er fornuftig å bruke mellom batteriene Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Jeg hadde valgt 35 mm2 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Code0 Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Som @TrikkerN Lønning sier, hva lader du med og hva skal du bruke strømmen til. Er det bare til LED lys i salongen trenger du ikke fete kabler, skal du kjøre induksjons-plater på full fart må du ha tjukkere kabel... Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Det er ikke snakk om noen tunge ting på forbruk siden. Vill påstå at kjøleskap og varmer er dem største strømtyvene her. Alt av lys osv er led. Klart plotter osv tar litt Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Nå skal det vel også gå strøm andre veien når motoren(e) går? Jeg hadde 2x70amp dynamoer som kunne samkjøres til en bank. I praksis gikk det sjelden over 100-110 amp til forbruksbanken. Båtelektriker la opp med 50 kvadrat frem til shunt (hadde shunt på pluss) og jeg fortsatte med 50 kvadrat på tvers av batteriene som vist tidligere. Det var mangetrådet kabel av høy kvalitet. Fra shunten gikk det også kabel (fetere) til babord motor, som startet fra denne banken (styrbord startet fra annen bank hvor thruster og vinsjer gikk, og hadde fetere kabler). Med forbehold om at det er 12 år siden det ble lagt opp (og jeg har ikke den båten lengre) så hukommelsen kan spille meg et puss Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Ville tatt høyde for at du i en nødsituasjon må starte motoren med forbruksbanken. Da burde nok ikke tverrsnittet på disse kablene være mindre enn 35-50mm2. Kommer naturligvis an på hva starteren trekker av ampere, men om dette kun skal skje en gang pr. skuddår, kan man tillate seg å ligge i nedre sjikt litt på dimemsjonene. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.