Karlsenkystfiske Startet 29.August.2020 Link til dette innlegget Startet 29.August.2020 Hei! Kjøpt meg hus med sjøtomt, og tenker på å sette ut en fast fortøyning. Oppdrettsanlegget i fjorden kunne gi meg et gammel, bøyd anker som skal tåle 15-20 tonn når det har gravd seg ned. Nå må jeg bestemme meg for hva jeg skal ha i andre enden. Noen som har et produkt eller en Petter Smart løsning dem kan abefale? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Legger ved en skisse. Her er det med landfast fortøying, men prinsippet er det samme. Bruker du moringstau etter anvisning fra leverandør slik at det ikke oppstår gnag er du i mål. Husk at du fester alt under bøya og ikke bruker bøylen på toppen av bøya. Da blir du så sikker som du kan bli. Finnes nok ingen billig og enkel snarvei. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 29.August.2020 Link til dette innlegget Svart 29.August.2020 Ligger du på svai, så styr langt unna bøyer med øye på toppen da de ligger å slår i båten når strøm og vind ikke er helt enig. Bruk en helt vanlig Polyform A-serie blåse, koster ikke så mange hundrelapper og holder i flere tiår. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Spør samme oppdrett om de ikke har en stor bøye å være av med,de store røde/gule med ring i begge ender ,da har du noe som virker. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 En bekjent la ut bøye, han brukte samme type som brukes som akterfeste på bl. a Oscarsborg gjestehavn, et sylinderformet plastrør som stikker ca 1,5 m over vannoverflaten. Enkelt å få fatt i når man legger til, og dunker mot rekka i vindstille, ikke nede på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 blueline skrev On 29.8.2020 at 10.44: Legger ved en skisse. Her er det med landfast fortøying, men prinsippet er det samme. Bruker du moringstau etter anvisning fra leverandør slik at det ikke oppstår gnag er du i mål. Husk at du fester alt under bøya og ikke bruker bøylen på toppen av bøya. Da blir du så sikker som du kan bli. Finnes nok ingen billig og enkel snarvei. tenker at båten kan treffe brygga i hardt vær med så lite avstand? er ute etter noe skikkelig til å holde i 40 år :) PolarLi skrev On 29.8.2020 at 12.59: Ligger du på svai, så styr langt unna bøyer med øye på toppen da de ligger å slår i båten når strøm og vind ikke er helt enig. Bruk en helt vanlig Polyform A-serie blåse, koster ikke så mange hundrelapper og holder i flere tiår. Kanskje like greit! Og så en liten blåse til å holde fortøyningstauet og fiske det opp etter. Kanskje en G-huk i enden av det. Sitér dette innlegget Link to post
John Emil Hoem Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 (redigert) Jeg bruker A-serie blåse og på fortøyningstauet har jeg tredd på en garnblåse med hull. ala denne: Redigert 30.August.2020 av John Emil Hoem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Skal det holde i 40 år bør du tenke på hva som tåler uv-stråler og som helst ikke korroderer. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 På oppdrettsanlegg har de ofte kraftige bøyer fylt med isopor slik at de tåler å punktere. Finn ei bøye med ei grov stang uten svivel igjennom slik at du kan henge i toppringen så unngår du mye groe og dritt i tauene. Alternativt kan du sette en sikringsstropp mellom øyet under og øyet oppe på bøya. Knytt knute (ingen sjakler ol som beveger seg) i ankeret og ha stramt tau opp til bøya. Gjerne helt stramt på høyvann. Da vil bøya trekkes ned i vannet ved belastning og gi den nødvendige fjæringen. Har du mye forskjell på tidevann kan du tre etpar trålkuler inn på tauet og sette de fast etpar meter over bunnen. Da har du alltid jevn strammin mot ankeret og unngår at tauet gnager mot noe. Alternativt kan du ha fast tau inn mot land for å holde bøya på plass og stram. Sitér dette innlegget Mons Link to post
enslagsgjest Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Og ikke bruk kjetting. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ove T Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Hej Här finns en beskrivning på hur SXK:s 100 bojar på västkusten är konstruerade. SXK boj Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.