Jump to content

VP290DP Bytte fra B7 til Solas C6, men propellene passer ikke


Bodehode

Recommended Posts

I følge forrige eier av båten jeg har var det B7 propeller på mitt Volvo Penta 190 DP drev.

Kjøpte et brukt Solas C6 på finn, men fikk litt problemer når jeg skulle montere de på.

Den fremste propellen har større diameter og tar i to «finner» (se bilde) på undersiden av kavitasjonsplaten.485348ED-399A-4894-86C0-E3C8FE5307E2.jpeg.7d60799315a8eeb72ba6745d3f1f8be5.jpeg
6E5D98FE-7719-409F-B331-77478680C4E0.jpeg.1ba19b02b3f6173d1ef802bbaba4a69c.jpeg87682D99-6F11-4163-A00E-D12AFAA9D3B2.jpeg.b3928d8809180654765010ec1e2d3a37.jpeg
 

Skal denne delen byttes etter propelltype?

 

bilde av fremste propell:

1108586A-20B5-401F-A19A-429193B676DD.jpeg.338160aef18376b658e119efbcff2002.jpeg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Denne finnen eksisterer ikke på nyere DP, de fant vel ut at propellene nøytraliserer behovet. På SP, påhengere etc. er det greit å kunne justere en trimfinne for at styringen skal ha noenlunde lik motstand begge veier i fart.

Mener du trygt kan fjerne den.

 

NB, husk thrusteskivene, om ikke Solas har integrerte?

Edited by Kaffelars (see edit history)
Link to post

Var innom hos min lokale VP-pusher, de mente også at det var bare å finne fra baufilen... 

God ide å sjekke om thrust-skiven er integrert i innerste propell, for det kan se ut som om propellen hadde gått klar hvis den var 4-5mm lengre fram (ca tykkelse thrust skiven)...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Sjekket med Telmo, Solas propellene har IKKE integrert Thrust skive. De originale SKAL brukes på begge propellene!

Men det var vanlig på enkelte modeller av 290DP-...  at de tok i finnene.

Deres løsning var å levere tilbake propellene til selger, finne ut nøyaktig hvilket drev jeg har for å få tak i propeller som var "bolt on".

Men hvis jeg, på eget initiativ, valgte å "justere" finnene ville det fungere :-)

 

Siden det er så mange anbefalinger om "justering" av finnene er det konklusjonen jeg faller på :-)

Hvor stor avstand bør det være fra "justert" finne til propell for å unngå uønsket kavitasjon?

 

 

 

Edited by Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Hmm.. Skal C - typene passe på 290? Har kjøpt Solas sine alu - propeller fra Telmo, de passer fint på ,mitt drev, med de originale trustskivene.

Hvordan blir det om du tar vekk skiven på fremste propellen? Bare for å ha sjekket, tviler på om det er løsningen..

Link to post
Frodel70 skrev 3 minutter siden:

Volvo Penta anbefaler Type C som erstattning for Type A og Type B for båter som gjør over 38 knop og motorer med over 240 HK.

Flott, da vet vi det! :)

Kan det være at drevet ikke er 290?? Telmo er greie, og svarer sikkert hvis en ringer og spør om nummeret på propellen stemmer med at den skal passe på et 290 DP drev.

Link to post
GunR skrev 1 minutt siden:

Kan det være at drevet ikke er 290?? Telmo er greie, og svarer sikkert hvis en ringer og spør om nummeret på propellen stemmer med at den skal passe på et 290 DP drev.

Nummeret på propellen stemmer med det jeg har fått opplyst andre steder og drevet ser ihvertfall likt ut drevet jeg har med B7 propeller.

Link to post

Har snakket med Telmo, disse propellene skal normalt passe til 290DP, han jeg kjøpte de av (brukt, var for tunge til hans motor) hadde dem på et 290DP drev.

Båten er fra -88, så ting kan ha vært gjort med drevet fram til jeg kjøpte båten i -19...
Dette er det beste jeg får til...

Er det for lang avstand mellom propellene?

Hvordan påvirker det ytelsen til drevet?

plastringen som fulgte med konen er for stor, så den måtte jeg droppe....

image.jpg
 

Red.

Motoren har 250hk++ og topper med B7 på 41 knop (GPS), så i følge tabellen til VP burde C6 være et bra valg...

Edited by Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Litt mer bakgrunnsinfo:

forrige eier måtte klyve fremste propell, grunnet at han ikke fikk den av for å bytte zink. Han kjøpte da ny propell på internettet fra utlandet. Han dreide så en ny thrust skive i aluminium. 
Jeg fikk så litt problemer når jeg sjøsatte båten i vår. Aluskiven gav etter og framste propell gikk i zinken.
BC26E92A-E38F-4E5E-9C0E-FC6550F8D955.jpeg.5406ea02814af7d1c834b1651b99ec0c.jpeg


etter innkjøp av original VP thrustskive måtte jeg dreie en skive for å flytte bakerste propell litt lengre bak, siden propellene tok i hverandre.

Trodde årsak til dette var at fremste propell var uorginal, men det kan se ut til at det er mer alvorlig....

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Bodehode skrev for 7 timer siden:

etter innkjøp av original VP thrustskive måtte jeg dreie en skive for å flytte bakerste propell litt lengre bak

Mener du får kjøp monteringskit fra Solas med alle løse deler. Du burde kanskje undersøke dette!?

Link to post
GunR skrev for 9 timer siden:

 

Du har ikke et sett fra Solas, men fremre fra Solas, og original VP bak? 

 

Jeg har kjøpt inn og prøver å montere Solas stålpropeller, den ble solgt som et sett.

fremste propell: 8532-150-21

bakerste propell: 8531-130-21

 

 

Edited by Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...