Jump to content

VP290DP Bytte fra B7 til Solas C6, men propellene passer ikke


Bodehode

Recommended Posts

I følge forrige eier av båten jeg har var det B7 propeller på mitt Volvo Penta 190 DP drev.

Kjøpte et brukt Solas C6 på finn, men fikk litt problemer når jeg skulle montere de på.

Den fremste propellen har større diameter og tar i to «finner» (se bilde) på undersiden av kavitasjonsplaten.485348ED-399A-4894-86C0-E3C8FE5307E2.jpeg.7d60799315a8eeb72ba6745d3f1f8be5.jpeg
6E5D98FE-7719-409F-B331-77478680C4E0.jpeg.1ba19b02b3f6173d1ef802bbaba4a69c.jpeg87682D99-6F11-4163-A00E-D12AFAA9D3B2.jpeg.b3928d8809180654765010ec1e2d3a37.jpeg
 

Skal denne delen byttes etter propelltype?

 

bilde av fremste propell:

1108586A-20B5-401F-A19A-429193B676DD.jpeg.338160aef18376b658e119efbcff2002.jpeg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Denne finnen eksisterer ikke på nyere DP, de fant vel ut at propellene nøytraliserer behovet. På SP, påhengere etc. er det greit å kunne justere en trimfinne for at styringen skal ha noenlunde lik motstand begge veier i fart.

Mener du trygt kan fjerne den.

 

NB, husk thrusteskivene, om ikke Solas har integrerte?

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var innom hos min lokale VP-pusher, de mente også at det var bare å finne fra baufilen... 

God ide å sjekke om thrust-skiven er integrert i innerste propell, for det kan se ut som om propellen hadde gått klar hvis den var 4-5mm lengre fram (ca tykkelse thrust skiven)...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Sjekket med Telmo, Solas propellene har IKKE integrert Thrust skive. De originale SKAL brukes på begge propellene!

Men det var vanlig på enkelte modeller av 290DP-...  at de tok i finnene.

Deres løsning var å levere tilbake propellene til selger, finne ut nøyaktig hvilket drev jeg har for å få tak i propeller som var "bolt on".

Men hvis jeg, på eget initiativ, valgte å "justere" finnene ville det fungere :-)

 

Siden det er så mange anbefalinger om "justering" av finnene er det konklusjonen jeg faller på :-)

Hvor stor avstand bør det være fra "justert" finne til propell for å unngå uønsket kavitasjon?

 

 

 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Frodel70 skrev 3 minutter siden:

Volvo Penta anbefaler Type C som erstattning for Type A og Type B for båter som gjør over 38 knop og motorer med over 240 HK.

Flott, da vet vi det! :)

Kan det være at drevet ikke er 290?? Telmo er greie, og svarer sikkert hvis en ringer og spør om nummeret på propellen stemmer med at den skal passe på et 290 DP drev.

Link to post
Share on other sites

GunR skrev 1 minutt siden:

Kan det være at drevet ikke er 290?? Telmo er greie, og svarer sikkert hvis en ringer og spør om nummeret på propellen stemmer med at den skal passe på et 290 DP drev.

Nummeret på propellen stemmer med det jeg har fått opplyst andre steder og drevet ser ihvertfall likt ut drevet jeg har med B7 propeller.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med Telmo, disse propellene skal normalt passe til 290DP, han jeg kjøpte de av (brukt, var for tunge til hans motor) hadde dem på et 290DP drev.

Båten er fra -88, så ting kan ha vært gjort med drevet fram til jeg kjøpte båten i -19...
Dette er det beste jeg får til...

Er det for lang avstand mellom propellene?

Hvordan påvirker det ytelsen til drevet?

plastringen som fulgte med konen er for stor, så den måtte jeg droppe....

image.jpg
 

Red.

Motoren har 250hk++ og topper med B7 på 41 knop (GPS), så i følge tabellen til VP burde C6 være et bra valg...

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Litt mer bakgrunnsinfo:

forrige eier måtte klyve fremste propell, grunnet at han ikke fikk den av for å bytte zink. Han kjøpte da ny propell på internettet fra utlandet. Han dreide så en ny thrust skive i aluminium. 
Jeg fikk så litt problemer når jeg sjøsatte båten i vår. Aluskiven gav etter og framste propell gikk i zinken.
BC26E92A-E38F-4E5E-9C0E-FC6550F8D955.jpeg.5406ea02814af7d1c834b1651b99ec0c.jpeg


etter innkjøp av original VP thrustskive måtte jeg dreie en skive for å flytte bakerste propell litt lengre bak, siden propellene tok i hverandre.

Trodde årsak til dette var at fremste propell var uorginal, men det kan se ut til at det er mer alvorlig....

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

GunR skrev for 9 timer siden:

 

Du har ikke et sett fra Solas, men fremre fra Solas, og original VP bak? 

 

Jeg har kjøpt inn og prøver å montere Solas stålpropeller, den ble solgt som et sett.

fremste propell: 8532-150-21

bakerste propell: 8531-130-21

 

 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...