Bodehode Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 I følge forrige eier av båten jeg har var det B7 propeller på mitt Volvo Penta 190 DP drev. Kjøpte et brukt Solas C6 på finn, men fikk litt problemer når jeg skulle montere de på. Den fremste propellen har større diameter og tar i to «finner» (se bilde) på undersiden av kavitasjonsplaten. Skal denne delen byttes etter propelltype? bilde av fremste propell: Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
bellen Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 Kan ikke huske å ha sett denne braketten på et 290-drev. Bare å fjerne. Quote Link to post
Bodehode Posted August 31, 2020 Author Share Posted August 31, 2020 (edited) Det er denne delen propellen "tar" i... Finner ikke i manualen at det er flere typer. Kan jeg ha gjort noe feil når jeg satte på propellene? Edited August 31, 2020 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Kaffelars Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 (edited) Denne finnen eksisterer ikke på nyere DP, de fant vel ut at propellene nøytraliserer behovet. På SP, påhengere etc. er det greit å kunne justere en trimfinne for at styringen skal ha noenlunde lik motstand begge veier i fart. Mener du trygt kan fjerne den. NB, husk thrusteskivene, om ikke Solas har integrerte? Edited August 31, 2020 by Kaffelars (see edit history) Quote Link to post
Cerberus Posted August 31, 2020 Share Posted August 31, 2020 (edited) Bare å ta av /skjære bort finnen. På min var denne av sink. Edited August 31, 2020 by Cerberus (see edit history) Quote Link to post
Bodehode Posted August 31, 2020 Author Share Posted August 31, 2020 Var innom hos min lokale VP-pusher, de mente også at det var bare å finne fra baufilen... God ide å sjekke om thrust-skiven er integrert i innerste propell, for det kan se ut som om propellen hadde gått klar hvis den var 4-5mm lengre fram (ca tykkelse thrust skiven)... Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 (edited) Sjekket med Telmo, Solas propellene har IKKE integrert Thrust skive. De originale SKAL brukes på begge propellene! Men det var vanlig på enkelte modeller av 290DP-... at de tok i finnene. Deres løsning var å levere tilbake propellene til selger, finne ut nøyaktig hvilket drev jeg har for å få tak i propeller som var "bolt on". Men hvis jeg, på eget initiativ, valgte å "justere" finnene ville det fungere :-) Siden det er så mange anbefalinger om "justering" av finnene er det konklusjonen jeg faller på :-) Hvor stor avstand bør det være fra "justert" finne til propell for å unngå uønsket kavitasjon? Edited September 2, 2020 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted September 2, 2020 Author Share Posted September 2, 2020 bellen skrev On 29.8.2020 at 15.14: Bare å fjerne. Eller skal jeg følge "bellen" og fjerne finnene helt? Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 Nytt problem fremste propell kommer ikke langt nok fram. Har Solas propeller og orginale thrust skiver. noen som har tips å komme med? Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Frodel70 Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Slik ser det ut hos meg med finner. Ser tydelig at propellen din ikke går langt nok fram. Quote Link to post
GunR Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Prøvd å legge trustskiven i propellen først? Tenker at om den ikke smetter på plass, er det kanskje de millimeterene (5-6?) du mangler? Quote Link to post
Bodehode Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 GunR skrev 1 minutt siden: Prøvd å legge trustskiven i propellen først? Ja, prøvde det og banket på den med en gummihammer.... Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
GunR Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Hmm.. Skal C - typene passe på 290? Har kjøpt Solas sine alu - propeller fra Telmo, de passer fint på ,mitt drev, med de originale trustskivene. Hvordan blir det om du tar vekk skiven på fremste propellen? Bare for å ha sjekket, tviler på om det er løsningen.. Quote Link to post
Frodel70 Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 GunR skrev 1 minutt siden: Skal C - typene passe på 290? Volvo Penta anbefaler Type C som erstattning for Type A og Type B for båter som gjør over 38 knop og motorer med over 240 HK. Quote Link to post
GunR Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Frodel70 skrev 3 minutter siden: Volvo Penta anbefaler Type C som erstattning for Type A og Type B for båter som gjør over 38 knop og motorer med over 240 HK. Flott, da vet vi det! :) Kan det være at drevet ikke er 290?? Telmo er greie, og svarer sikkert hvis en ringer og spør om nummeret på propellen stemmer med at den skal passe på et 290 DP drev. Quote Link to post
Frodel70 Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 GunR skrev 1 minutt siden: Kan det være at drevet ikke er 290?? Telmo er greie, og svarer sikkert hvis en ringer og spør om nummeret på propellen stemmer med at den skal passe på et 290 DP drev. Nummeret på propellen stemmer med det jeg har fått opplyst andre steder og drevet ser ihvertfall likt ut drevet jeg har med B7 propeller. Quote Link to post
Bodehode Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 (edited) Har snakket med Telmo, disse propellene skal normalt passe til 290DP, han jeg kjøpte de av (brukt, var for tunge til hans motor) hadde dem på et 290DP drev. Båten er fra -88, så ting kan ha vært gjort med drevet fram til jeg kjøpte båten i -19... Dette er det beste jeg får til... Er det for lang avstand mellom propellene? Hvordan påvirker det ytelsen til drevet? plastringen som fulgte med konen er for stor, så den måtte jeg droppe.... Red. Motoren har 250hk++ og topper med B7 på 41 knop (GPS), så i følge tabellen til VP burde C6 være et bra valg... Edited September 9, 2020 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 For å være mer spesifikk ang. motor. original Volvo Penta (Chevy) 305 blokk (1988) med Vortec topper (2004), elektronisk tenning og Edelbrock 1409 forgasser. Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Posted September 9, 2020 Author Share Posted September 9, 2020 Litt mer bakgrunnsinfo: forrige eier måtte klyve fremste propell, grunnet at han ikke fikk den av for å bytte zink. Han kjøpte da ny propell på internettet fra utlandet. Han dreide så en ny thrust skive i aluminium. Jeg fikk så litt problemer når jeg sjøsatte båten i vår. Aluskiven gav etter og framste propell gikk i zinken. etter innkjøp av original VP thrustskive måtte jeg dreie en skive for å flytte bakerste propell litt lengre bak, siden propellene tok i hverandre. Trodde årsak til dette var at fremste propell var uorginal, men det kan se ut til at det er mer alvorlig.... Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
GunR Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Du har ikke et sett fra Solas, men fremre fra Solas, og original VP bak? Quote Link to post
Frodel70 Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 Bodehode skrev for 7 timer siden: etter innkjøp av original VP thrustskive måtte jeg dreie en skive for å flytte bakerste propell litt lengre bak Mener du får kjøp monteringskit fra Solas med alle løse deler. Du burde kanskje undersøke dette!? Quote Link to post
Bodehode Posted September 10, 2020 Author Share Posted September 10, 2020 (edited) GunR skrev for 9 timer siden: Du har ikke et sett fra Solas, men fremre fra Solas, og original VP bak? Jeg har kjøpt inn og prøver å montere Solas stålpropeller, den ble solgt som et sett. fremste propell: 8532-150-21 bakerste propell: 8531-130-21 Edited September 10, 2020 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
GunR Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Ok. Bare en setning som fikk meg til å lure. Tom for ideer nå, lykke til. Quote Link to post
Cerberus Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 (edited) Kordan kan en aluskive gi etter?? Det skakke være mulig det. Og at propell tar i sinken er ikkje så uvanlig da det finnes gammel og ny revisjon av desse. Biltema sine er av gammel type og tar ofte i propeller av ymse slag. Edited September 10, 2020 by Cerberus (see edit history) Quote Link to post
Bodehode Posted September 11, 2020 Author Share Posted September 11, 2020 (edited) Ny thrustskive ferdig produsert ? 7mm mot originalt 5mm Edited September 11, 2020 by Bodehode (see edit history) Quote Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.