Jump to content

Polere aluminiumsjolla - har jeg gjort noe dumt!?

ko-stens

Recommended Posts

Har en Viking 370 aluminiumsjolle som har sett bedre dager og tenkte rengjøre den skikkelig før vinterlagring. Men å vaske med svamp og bilshampo funket ikke i det hele tatt. Dermed kom tanken om å polere den opp. 

Hadde en boks med metallpolish fra Biltema stående i garasjen, og dermed tok jeg frem den og en halvmyk pussepad, maskin og rene filler. I en liten pussepause etter å ha tatt halve båten, leste jeg litt om polering av aluminium, og nå lurer jeg på om det var lite lurt å begynne med jobben! Leste på Biltemaboksen at den ikke skal brukes på eloksert aluminium. Det er det jo ikke her, vil jeg tro. men var det dumt å bruke den? Jeg polerte nå resten av båten, for det hadde jo sett helt tullete ut med bare halve båten blank! 

Men hva slags "type" aluminium er det i slike båter? Vil anta at det er en form for legering som gjør at den tåler vann/ikke korroderer? Ser at Kimple har det som kalles marinealuminium, hva nå det måtte være. Er vel slik i Vikingen og da, tenker jeg. Vil polering skade mer enn gjøre nytte? Går det an å rette opp i feilen på noe vis, om det er mulig og nødvendig?

båt2.jpg

båt.jpg

Største problemet her er nok at her har du vært så flink at du fortjener 2 øl, ikke bare 1. Slikt kan gå utover lommeboka. Ser helt supert ut, hva kan gå galt med ren aluminium? Ingen eloksering her. 

Må legge til. Du skal vel unngå kobberprodukter på en aluminiumsbåt, men det er vel ikke noe slikt i polishen?

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Du gnukker vekk oksidsjiktet som beskytter mot korrosjon. Etter noen minutter er sjiktet tilbake med noen få atomplan. Egentlig en fåfengt jobb, som kun reduserer kvaliteten på det som var der. Har du først startet, så gjør det ferdig. Men det kvalifiserer ikke til pils. Ikke gjør det samme innvendig. Ikke noen umiddelbar krise, vil jeg anta.

Kontakt noen som selger poleringsprodukter å spør etter en god kjemisk metall/alu rens. Har tidligere prøvd et par kjemiske metall rens med godt resultat. Tar ikke alt, men når det ikke er noe som fysisk rubber aluminiumen så er kanskje det bedre for kveliteten over tid?

Male innvendig: Kanskje du kan bruke Plastidip eller tilsvarende plastikkmaling. Da er det bare å rive den av hvis du skal selge båten. Beskytter mekanisk,  og kan fåes i mange ulike farger. Er dessuten ofte matt, så derfor skinner dem ikke så mye. Er mye brukt på biler. Sprayes på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Kanskje du kan bruke Plastidip eller tilsvarende plastikkmaling

Må bare kommentere at Plastidip (og Biltemas variant) er utmerkede malinger så lenge de ikke blir utsatt for mekanisk belastning. Tåler sol og vær godt, men skrubber du borti med sko, spisse knær, utstyr og lignende rives den fort løs. Det er i alle fall min erfaring.

Har brukt Plastidip på gjenstander uten mekanisk belastning, har der holdt godt. Mens der det blir noe tafsing på overflaten holder den seg ikke fin særlig lenge. F.eks. motordekslene på påhengsene mine blir jo litt tatt på, ikke overstadig tafsing, men litt av og til. Må relakkere årlig for å holde dekslene fine. Men veldig lett å fjerne gammel Plastidip da. 

Hulda skrev for 12 timer siden:

Du gnukker vekk oksidsjiktet som beskytter mot korrosjon. Etter noen minutter er sjiktet tilbake med noen få atomplan. Egentlig en fåfengt jobb, som kun reduserer kvaliteten på det som var der.

For en del år siden, lagde jeg en girspak til en gammel påhengsmotor av en bit aluminiumsflattjern. Aner ikke hva slags kvalitet det var, noe rask som lå i containeren på verkstedet.

Den høyglanspolerte jeg til speilfinish, og den holdt seg skinnende i mange år i Kråkerøyfarvann. Ikke sikkert at poleringen gjør så stor skade, selvom oksidskiktet blir skadet?

Nå gir jo polish et beskyttende lag i seg selv, så vil tro det vil holde god en stund. Har en aluminiumsbåt liggende ved ferskvann selv, har aldri tenkt tanken på å polere den, men kanskje jeg får ånden over meg en dag. Den ligger opptrukket under trær og har etterhvert mye patina, for å si det mildt. Kan være interessant å følge med på båten til trådstarter, håper han kan gi tilbakemelding om hvordan den ser ut etter en periode, kanskje også over år?

Tror neppe båten vil skades av noen form for behandling, men dette med oksidskiktet er jo en tanke å ha i bakhodet. Tror likevel slikt går på mikroskopnivå, som man normalt ikke vil merke mye til under normale omstendigheter. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

@larshans1

Det er vel ikke det jeg skriver heller?  Du må lese hele innlegget  sammenheng for å få full mening. Jeg skriver ikke lovtekster. Sånn 'Andre avsnitt, første punktum'. Hvis du hadde fått til å få aluminium korrosjonssikkert i salin atmosfære ved kun å fjerne oksidskiktet, burde du publisere det. Store priser, velstand og berømmelse venter!

Eksempelvis sveises alu med firkantpuls. 85% av tiden minus, 15% pluss for å slå vekk oksidet, i sekundet, etter husken. 

Jeg har brukt Collinite Metal Wax på takrails til bil av aluminium.

Det er en voks, men den har godt med slipemidler i seg også.

Men om det er noen god idè på en aluminiumsbåt, aner jeg ikke.

Det finnes så mange teorier om alt mulig rart man gjør feil som kan gå gale. I praksis går det nesten alltid fint allikevel. Jeg ville gjort ferdig jobben utvendig, og levd lykkelig med det :) 

Det aller verste som kan skje er sikkert at holdbarheten på jobben blir kortvarig? :) 

Marius Engel skrev 5 minutter siden:

Jeg har brukt Collinite Metal Wax på takrails til bil av aluminium.

Det er en voks, men den har godt med slipemidler i seg også.

Men om det er noen god idè på en aluminiumsbåt, aner jeg ikke.

Det finnes så mange teorier om alt mulig rart man gjør feil som kan gå gale. I praksis går det nesten alltid fint allikevel. Jeg ville gjort ferdig jobben utvendig, og levd lykkelig med det :) 

Det aller verste som kan skje er sikkert at holdbarheten på jobben blir kortvarig? :) 

Sånn er det. Jeg gjorde det slik, det gikk bra, derfor er det alltid slik. Særlig når svigermora til tanta til onkelen har jeg også hørt, gjorde det slik. 

Da nytter det ikke å bringe til torgs naturlover og empiriske data. Om du lurer på hva det verste som kan skje er? Jo, det er at skrogplatene blir katode og naglene blir anode. Det er fælt, det :-)

Hulda skrev for 1 time siden:

Sånn er det. Jeg gjorde det slik, det gikk bra, derfor er det alltid slik. Særlig når svigermora til tanta til onkelen har jeg også hørt, gjorde det slik. 

Da nytter det ikke å bringe til torgs naturlover og empiriske data. Om du lurer på hva det verste som kan skje er? Jo, det er at skrogplatene blir katode og naglene blir anode. Det er fælt, det :-)

Ikke nødvendig å bli spydig. Du skriver selv over «gjør jobben ferdig utvendig», litt rart hvis fysikkens absolutte lover tilsier at båten blir tilnærmet ødelagt når den settes på vannet.

Jeg tenker det går sikkert bra med båten allikevel, selv om det ikke anbefales til gjentagelse.

Hvis det er like enkelt å få tilbake oksidsjiktet på aluminium som på kobber, er oppskriften 1:1 med vann og kupiss i en bøtte, smør på med svamp. Kanskje man må vaske vekk voksen med siliconfjerner først.

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Marius Engel skrev for 7 timer siden:

Ikke nødvendig å bli spydig. Du skriver selv over «gjør jobben ferdig utvendig», litt rart hvis fysikkens absolutte lover tilsier at båten blir tilnærmet ødelagt når den settes på vannet.

Jeg tenker det går sikkert bra med båten allikevel, selv om det ikke anbefales til gjentagelse.

Hvis det er like enkelt å få tilbake oksidsjiktet på aluminium som på kobber, er oppskriften 1:1 med vann og kupiss i en bøtte, smør på med svamp. Kanskje man må vaske vekk voksen med siliconfjerner først.

Hvis du leser det jeg skriver, så vil du også se hva jeg skriver om oksidsjikt.

Vi får se hvordan Dakota'en ser ut etter noen dager i sjlen :-) Aluminium er et greit materiale å pusse blankt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...