sabbdiesel Startet 6.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2011 Hei. Er det noen der ute som har erfaringer med å "shine opp" aluminium, som har begynt å få ei oksyd-grå overflate? tenker da på middel, stoff, etc som kan brukes på feks buster aluminiumsbåt, kapell til tilhengere o.l. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Det går helt fint, men er ikke noen snarvei er... mye jobb og det blir perfekt... Gasolin i Porsgrunn har det du trenger Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 (redigert) "begynt å bli grå": Det finnes aluminiumspussemidler, f.eks for masten på (seil)båt. De kan bli fine bare ved bruk av kluter og krever ikke hardt arbeid eller sliperondeller. Finnes i båtutstyrsbutikker. For at de tikke skal bli fort grått igjen kan du bruke masteolje ("mast-oil"). Redigert 6.Oktober.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Oksydbelegget på aluminium ser kanskje ikke pent ut, men det beskytter mot videre korrosjon. Pussing og polering fjerner dette beskyttende belegget og må da erstattes med noe annet. Olje og voks holder ikke i nærheten like bra over tid da det slites vekk av sol, nedbør og salt sjø - og sjøluft). Minst vedlikehold får du altså ved å la aluminiumet grånes og mattes naturlig. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Hvis jeg husker riktig er Buster båtene laget i vanlig alu som er eloksert?? I så tilfelle, hvis du sliper vekk elokseringen for å polere aluen blank vil det antagelig tære hull på null komma null! Det er rimelig tynne plater i de båtene! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Polering og polering. Hvis du snakker om å polere opp til tilsvarende finish som polert syrefast, er svaret nei. Ren aluminium som eksponeres for luft vil ila. kort tid danne et grått oksydskikt. Dette forhindrer videre oksydering, men er ikke særlig dekorativt, og blir fort flekkete og stygt. For å beskytte aluminiumen og for å lage en penere og sterkere overflate legger produsentene derfor på et kunstig oksydskikt, eller et sk. elokseringsskikt. Selv om denne elokseringen er svært hard og slitesterk vil det allikevel eldes og bli stygg med årene. Prøv ikke å polere opp eloksalskiktet, da dette er glasshardt (aluminiumoksyd benyttes bla i slipeskiver og -rondeller) Benytt heller vanlige vaskemidler og rensemidler som finnes i handelen for bil og båt. Ellers er det mulig å sende aludetaljer til elokseringsverk for å legge på ny eloksering. Prøv ikke fattigmannsmetoden med å legge aludetaljer i kautsisk soda. Kan se bra ut med en gang men blir fort stygt, selv om du legger på klarlakk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Om du tenker på aluminium i vindu, luker og dører, så er disse eleoksert og bør ikke behandles med annent en olje f.eks fra Hempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Det er selvsagt ikke noe problem å polere aluminium opp til tilnærmet krom standard.. Det er tidkrevende, men selvsagt fullt mulig... Ta en titt på denne aluminiums manifolden f.eks. Her en steppvis fremgangsmåte Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Polering og polering. Hvis du snakker om å polere opp til tilsvarende finish som polert syrefast, er svaret nei. ... Må nok si meg enig med Sydvesten her. Ta bare en titt på 70-talls malejobben (livery) til Braathens SAFE (og en del andre selskaper) som har bart metall på nedre del av skroget. Det er aluminium. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Det er selvsagt ikke noe problem å polere aluminium opp til tilnærmet krom standard.. Det er tidkrevende, men selvsagt fullt mulig... Joda, men tre kvarter etterpå i sjøluft er det like stygt og skjoldete igjen. Ta bare en titt på 70-talls malejobben (livery) til Braathens SAFE (og en del andre selskaper) som har bart metall på nedre del av skroget. Det er aluminium. Joda det er en aluleminiumgering, men langt fra den samme som vi finner på båtvinduer ol. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Det er jo alltid et "men" involvert... Polering av aluminium på flymaskiner er sjelden et resultat av legeringens beskaffenhet; snarere et spørsmål om driftsøkonomi. Polering og korrosjonskontroll er tidvis billigere enn lakk og økt drivstoffforbruk som følge av økt vekt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Vel de fleste vet at det finnes mange alu. legeringer, noen bedre enn andre... tråden omhandler om det er mulig å polere aluminium..... og det er det helt uten tvil, noe de fleste med litt kunnskaper om metaller selvsagt vet.... om dette holder i 3 min eller 30år er ikke vesentlig, var det det ville spørsmålet vært om hvor lenge en polert alu dings holder glansen..... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 +1 Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Hvis jeg husker riktig er Buster båtene laget i vanlig alu som er eloksert?? Hmmmm, jeg skal ikke være skråsikker, men hvis du mener ulegert aluminium så tviler jeg på det. Ulegert aluminium er ikke egnet til noe som helst, 50- serien aluminium som er legert med magnesium m.m. er derimot både sjøvannsbestandig, sveisbar og har god korrosjonsmotstand samt vesentlig bedre styrke enn ulegert. Annen høylegert, varmeherdbar aluminium som brukes i bl.a. fly er livsfarlig hvis korrosjon oppstår. Kan godt hende at de er eloksert, i såfall må det ikke slipes eller gjøres noe med overflaten. Syns du at det ser stygt ut kan du lakkere, men da må det syrebehandles for å få heft. Detaljer som skal være skinnende blanke bør være av syrefast stål eller messing, men må da isoleres fra aluminiumen. Mye båtgreier som er belagt med krom, det vil flasse av. Ellers går det vel an å polére det meste og legge på klarlakk, men får du ett hakk/hull i lakken kryper fuktighet inn og forårsaker korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Helt enig DieeselDahl. Til alle praktiske formål i båt er det ikke mulig å polere opp aluminium til syrefast nivå. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Ett middel som er til å rense teglsten med ett supert. Påføres og vaskes av med vann. Virker ihvertfall på aluminiumsvinduer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lagavulin Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 ..om dette holder i 3 min eller 30år er ikke vesentlig.. Nei, dette er selvsagt totalt uten betydning og ikke noe poeng og opplyse trådstarter om.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Hmmmm, jeg skal ikke være skråsikker, men hvis du mener ulegert aluminium så tviler jeg på det. Ulegert aluminium er ikke egnet til noe som helst, Nei, jeg mener ikke at Buster jollene er laget av ulegert aluminium, men at det ikke er sjøvannsbestandig aluminium. Men som jeg skrev er det bare noe jeg mener å ha hørt/lest, så jeg skal ikke påstå noe som helst. Det som imidlertid var poenget var at hvis båten er laget av en ikke sjøvannsbestandig aluminiumslegering som er eloksert og man begynner å slipe bort elokseringen går det dårlig. Da er det vel ikke lange stunden før båten er mer egnet som garn enn som båt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
sabbdiesel Svart 6.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Takk for mange svar! Det som er saken er at jeg har en tilhenger med aluminiums-kapell, som skal utstyres med reklame (store "klistermerker") Planen var, hvis det fantes noe egnet stoff, å shine opp aluminiumen litt før det klistres på merking, og for å få bort spor etter gammel merking (man kan lese hva som har stått der før, ettersom aluminiumen som har vært under merker er blank og fin, men s resten er grå) Det med buster aluminiumsbåt var bare et eksempel på hvordan det ser ut... og tenkte det kunne være relevant ettersom det jo finnes en del aluminiumsbåter her til lands :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Ja da blir saken en annen. Men ulegert aluminium er uansett ubrukelig til allt annet enn stekefolie og pakning på bånnpluggen. Tipper at det er legert. Ang flyaluminium som det refereres til (Braathens SAFE) så er den belagt med et tynt skikt av ren aluminium fordi det gir korrosjonsbeskyttelse (alclad). På sea king helikoptre er platene eloksert, det er dyrt og bra, men ikke pent uten lakk. Det jeg kan anbefale på en sånn tilhenger (har hatt endel sånne selv) er å lakkere. Da må du grunne med syregrunning. Ellers flasser lakken av. Mulig at du kan vaske med saltsyre for å få den blank. Prøv på et lite felt først. Kjøpes på farvehandelen, brukes forøvrig til å vaske teglstein. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Aluminum er polerbart til chrome finish. Mange gjør dette på sine snøscootere. Disse blir selvsagt ikke utsatt for salt, men oksydering skjer ikke raskere pga poleringen heller tvert om. Autosol og tøyrondell på en maskin som gir over 3000 rpm må til. Blankt og fint blir det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Ingen som har sett en blankpolert aluramme på mc heller? Var mye skepsis til polering her. Men jobb er det første gangen ja Eg har positiv erfaring med klarlakk på alu. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Tipper du ombestemmer deg før du har polert halve framveggen på hengeren din Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NES Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Som Sæbø sier er klarlakk svaret. Det finnes syrer osv som fjerner urenheter, men glansen må du jobbe for. Når glansen først er der oksyderer det relativt raskt igjen og blir grått, så å beskytte overflaten for luft og fukt er alfa omega. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jadal Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 Polerte lett over eksosen på motorsykkel (fra grenrør/toppen til potta, med biltema produkt), blei bra. Men etter et par dager var det missfarge pga varme ifra toppen og litt nedover. Dag tre kjørte jeg i regnvær, kommer ikke til å polere igjen:-( Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.