Jump to content

Er det mulig å polere aluminium?


sabbdiesel

Recommended Posts

Det går helt fint, men er ikke noen snarvei er... mye jobb og det blir perfekt... Gasolin i Porsgrunn har det du trenger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"begynt å bli grå":

Det finnes aluminiumspussemidler, f.eks for masten på (seil)båt. De kan bli fine bare ved bruk av kluter og krever ikke hardt arbeid eller sliperondeller. Finnes i båtutstyrsbutikker. For at de tikke skal bli fort grått igjen kan du bruke masteolje ("mast-oil").

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oksydbelegget på aluminium ser kanskje ikke pent ut, men det beskytter mot videre korrosjon. Pussing og polering fjerner dette beskyttende belegget og må da erstattes med noe annet. Olje og voks holder ikke i nærheten like bra over tid da det slites vekk av sol, nedbør og salt sjø - og sjøluft). Minst vedlikehold får du altså ved å la aluminiumet grånes og mattes naturlig.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig er Buster båtene laget i vanlig alu som er eloksert??

I så tilfelle, hvis du sliper vekk elokseringen for å polere aluen blank vil det antagelig tære hull på null komma null! Det er rimelig tynne plater i de båtene!

Link to post
Share on other sites

Polering og polering. Hvis du snakker om å polere opp til tilsvarende finish som polert syrefast, er svaret nei.

 

Ren aluminium som eksponeres for luft vil ila. kort tid danne et grått oksydskikt. Dette forhindrer videre oksydering, men er ikke særlig dekorativt, og blir fort flekkete og stygt.

For å beskytte aluminiumen og for å lage en penere og sterkere overflate legger produsentene derfor på et kunstig oksydskikt, eller et sk. elokseringsskikt. Selv om denne elokseringen er svært hard og slitesterk vil det allikevel eldes og bli stygg med årene.

Prøv ikke å polere opp eloksalskiktet, da dette er glasshardt (aluminiumoksyd benyttes bla i slipeskiver og -rondeller)

Benytt heller vanlige vaskemidler og rensemidler som finnes i handelen for bil og båt.

 

Ellers er det mulig å sende aludetaljer til elokseringsverk for å legge på ny eloksering. Prøv ikke fattigmannsmetoden med å legge aludetaljer i kautsisk soda. Kan se bra ut med en gang men blir fort stygt, selv om du legger på klarlakk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt ikke noe problem å polere aluminium opp til tilnærmet krom standard.. Det er tidkrevende, men selvsagt fullt mulig...

 

Ta en titt på denne aluminiums manifolden f.eks.

manifold_clear2.jpg

 

Her en steppvis fremgangsmåte

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Polering og polering. Hvis du snakker om å polere opp til tilsvarende finish som polert syrefast, er svaret nei.

 

...

 

Må nok si meg enig med Sydvesten her. Ta bare en titt på 70-talls malejobben (livery) til Braathens SAFE (og en del andre selskaper) som har bart metall på nedre del av skroget. Det er aluminium.

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt ikke noe problem å polere aluminium opp til tilnærmet krom standard.. Det er tidkrevende, men selvsagt fullt mulig...

Joda, men tre kvarter etterpå i sjøluft er det like stygt og skjoldete igjen.

 

Ta bare en titt på 70-talls malejobben (livery) til Braathens SAFE (og en del andre selskaper) som har bart metall på nedre del av skroget. Det er aluminium.

Joda det er en aluleminiumgering, men langt fra den samme som vi finner på båtvinduer ol.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vel de fleste vet at det finnes mange alu. legeringer, noen bedre enn andre... tråden omhandler om det er mulig å polere aluminium..... og det er det helt uten tvil, noe de fleste med litt kunnskaper om metaller selvsagt vet.... om dette holder i 3 min eller 30år er ikke vesentlig, var det det ville spørsmålet vært om hvor lenge en polert alu dings holder glansen.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig er Buster båtene laget i vanlig alu som er eloksert??

 

 

Hmmmm, jeg skal ikke være skråsikker, men hvis du mener ulegert aluminium så tviler jeg på det. Ulegert aluminium er ikke egnet til noe som helst, 50- serien aluminium som er legert med magnesium m.m. er derimot både sjøvannsbestandig, sveisbar og har god korrosjonsmotstand samt vesentlig bedre styrke enn ulegert. Annen høylegert, varmeherdbar aluminium som brukes i bl.a. fly er livsfarlig hvis korrosjon oppstår. Kan godt hende at de er eloksert, i såfall må det ikke slipes eller gjøres noe med overflaten. Syns du at det ser stygt ut kan du lakkere, men da må det syrebehandles for å få heft. Detaljer som skal være skinnende blanke bør være av syrefast stål eller messing, men må da isoleres fra aluminiumen. Mye båtgreier som er belagt med krom, det vil flasse av. Ellers går det vel an å polére det meste og legge på klarlakk, men får du ett hakk/hull i lakken kryper fuktighet inn og forårsaker korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Helt enig DieeselDahl. Til alle praktiske formål i båt er det ikke mulig å polere opp aluminium til syrefast nivå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, jeg skal ikke være skråsikker, men hvis du mener ulegert aluminium så tviler jeg på det. Ulegert aluminium er ikke egnet til noe som helst,

Nei, jeg mener ikke at Buster jollene er laget av ulegert aluminium, men at det ikke er sjøvannsbestandig aluminium. Men som jeg skrev er det bare noe jeg mener å ha hørt/lest, så jeg skal ikke påstå noe som helst.

 

Det som imidlertid var poenget var at hvis båten er laget av en ikke sjøvannsbestandig aluminiumslegering som er eloksert og man begynner å slipe bort elokseringen går det dårlig. Da er det vel ikke lange stunden før båten er mer egnet som garn enn som båt :sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar! Det som er saken er at jeg har en tilhenger med aluminiums-kapell, som skal utstyres med reklame (store "klistermerker") Planen var, hvis det fantes noe egnet stoff, å shine opp aluminiumen litt før det klistres på merking, og for å få bort spor etter gammel merking (man kan lese hva som har stått der før, ettersom aluminiumen som har vært under merker er blank og fin, men s resten er grå) Det med buster aluminiumsbåt var bare et eksempel på hvordan det ser ut... og tenkte det kunne være relevant ettersom det jo finnes en del aluminiumsbåter her til lands :-)

Link to post
Share on other sites

Ja da blir saken en annen. Men ulegert aluminium er uansett ubrukelig til allt annet enn stekefolie og pakning på bånnpluggen. Tipper at det er legert. Ang flyaluminium som det refereres til (Braathens SAFE) så er den belagt med et tynt skikt av ren aluminium fordi det gir korrosjonsbeskyttelse (alclad). På sea king helikoptre er platene eloksert, det er dyrt og bra, men ikke pent uten lakk. Det jeg kan anbefale på en sånn tilhenger (har hatt endel sånne selv) er å lakkere. Da må du grunne med syregrunning. Ellers flasser lakken av. Mulig at du kan vaske med saltsyre for å få den blank. Prøv på et lite felt først. Kjøpes på farvehandelen, brukes forøvrig til å vaske teglstein.

Link to post
Share on other sites

Aluminum er polerbart til chrome finish. Mange gjør dette på sine snøscootere. Disse blir selvsagt ikke utsatt for salt, men oksydering skjer ikke raskere pga poleringen heller tvert om.

Autosol og tøyrondell på en maskin som gir over 3000 rpm må til.

 

Blankt og fint blir det :cool:

post11225064600.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...