Jump to content

Ny kalesje, valg av kvalitet på kalesje-duk?

Kvitebjorn

Recommended Posts

Vi skal bestille ny kalesje til båten i vinter. Da kommer spørsmålet om hvilken kalesje-duk som er best?

Swela Ocean

https://www.swela.com/en/ocean?tab=Boatcovers&nid=11&fbclid=IwAR21aF3MNa5P_JiQk0enr6nUtbfDoxSmF-UQkjoZIYMfGaI0FJNgm85bPLE

Swela Seasilk Heavy

https://www.swela.com/en/seasilk-heavy?fbclid=IwAR157875chhAHHzoZpU8bZn8s1be8fDoDPKOvjj1D2TdHnlWjb3Vs0kPdI0

Er det noen som har erfaring med Swela Seasilk Heavy ?

Vi heller mot fargen patrol, er det noen som har valgt Swela duk i den fargen og kan poste noen bilder av båten?

Takker for svar!

Redigert av Kvitebjorn (see edit history)

Sunsilk-kvaliteten er monofilament, og stoffet oppleves litt som eit dacron (polyester) segl.  Swela ocean oppleves meir som bommulsduk, men er ein polyesterduk vevd av garn med tynne fibrar, og slik sett litt meir behageleg å ta på.  Der eg bur ville eg brukt Seasilk med tanke på reinhald.

Her er ein tråd der du kan få litt meir informasjon om kalesjedukar, med litt råd og tips frå produsenten:

Hva er det nye kalesjestoffet klassikeren markilux 37 er ut

(For ordens skyld, eg arbeider i ei bedrift som forhandlar markiser frå Markilux. Schmitz-Werke har dotterselskapa Swela som produserer tekniske dukar og Markilux som produserer markiser).

Etter hva jeg forstår er Sunsilk et nyere produkt enn Ocean? Sunsilk er duken som virker mer aktuell for oss med tanke på at teknologien stort sett går fremover. Er det noen som har valgt Sunsilk som kan skrive om sine erfaringer? Er det duken som ville blitt valgt om igjen? På båten vi nettopp solgte tror jeg vi hadde en Swela ocean duk. Det var en kalesje fra Agderkalesje produsert i 2018. Sunsilk heavy sin spesifikasjon ligger nærmest Ocean av de 3 Sunsilk variantene. Hva er ulempene med heavy varianten bort sett fra at den er tykkere som kan være en ulempe ved pakking av kalesjen?

Redigert av Kvitebjorn (see edit history)

Thostr takker for svar, tråden min er skrevet for å få hjelp til det beste valget av kalesje-duk. Hvorfor mener du Sunbrella Marine er gullstandarden? Det er mange faktorer som spiller inn, ikke bare gjennomfarging. Hva med holdbarhet? Slitestyrke? regntetthet? Hva er din erfaring med Swela siden du mener Sunbrella er et bedre valg? Sunbrella kan også være et aktuelt for oss, er det noen her på forumet som har erfaring med begge fabrikanter som kan komme med input? Finnes det noen uavhengige tester av kalesje-duk på nettet?

Guest Thostr
5 hours ago, Kvitebjorn said:

Thostr takker for svar, tråden min er skrevet for å få hjelp til det beste valget av kalesje-duk. Hvorfor mener du Sunbrella Marine er gullstandarden? Det er mange faktorer som spiller inn, ikke bare gjennomfarging. Hva med holdbarhet? Slitestyrke? regntetthet? Hva er din erfaring med Swela siden du mener Sunbrella er et bedre valg? Sunbrella kan også være et aktuelt for oss, er det noen her på forumet som har erfaring med begge fabrikanter som kan komme med input? Finnes det noen uavhengige tester av kalesje-duk på nettet?

Jeg vet lite om Swela, for alt jeg vet så er det en overlegent bra kalesjeduk. Når jeg sier at Sunbrella Marine er gullstandard, så er det basert på undersøkelser jeg gjorde da jeg skulle kjøpe duk til egne syprosjekter. Mitt helt klare inntrykk er at Sunbrella internasjonalt regnes som industristandard for båt-kalesjer (skulle kanskje heller ha brukt dette begrepet foran 'gullstandard'). Se f.eks https://www.canvas-boat-cover-and-repair-advisor.com/boat-cover-material.html og https://www.sailrite.com/How-to-Choose-Marine-Canvas-Color - som riktignok er utsalgssteder i USA som kan ha økonomiske incentiver. Jeg kjenner ikke til at det finnes uavhengige tester av kalesjeduker.  Jeg har også inntrykk av at svært mange nordiske kalesjeprodusenter nå selv foretrekker Sunbrella.  Mange av de stedene jeg var i kontakt med før jeg besluttet å sy selv anbefalte/benyttet Sunbrella. Så dette stoffet bør nok stå på listen om du skal gjøre en bred vurdering selv.

Primære fordelene med Sunbrella sine akryl-baserte stoffer er sterk UV-beskyttelse og fargefasthet, samt motstandsdyktighet mot mugg. Primære ulempe er at stoffet i mindre grad tåler friksjonsslitasje sammenliknet med polyester-baserte stoffer f.eks, samt at det er blant de mest kostbare stoffene på markedet.

I senere tid har jeg også kjøpt et stoff kalt Marlen Industries "TopNotch", som er en gjennomfarget polyester-basert duk som har fått svært bra omtale en del steder.  Har brukt dette stoffet til bomtrekk og til å lage seilbag'er osv, og skal benytte stoffet til å sy uv-duk på et seil som omgjøres fra stagkroker til forlikstape/rulle. Stoffet er svært slitesterkt (er vanskelig å klippe flere lag med saks!) og rimeligere, og skal være svært bra UV-beskyttet. Usikker på om det finnes i bruk her i landet, ble kjøpt fra USA.

Forresten så kan det også være lurt å bry seg om hvilken kvalitet som brukes som vindusstoff. Finnes ulike produksjonsmetoder og kvaliteter, se https://www.sailrite.com/PDF/Window-Material-Buying-Guide.pdf for tips til spørsmål til kalesje-produsent. Jeg fikk byttet vinduer på en kalesje for 3 år siden, og nå må jeg til pers å bytte alt sammen. Denne gangen gjør jeg det selv, og med egenvalgt vinyl...

Redigert av Thostr (see edit history)
Kvitebjorn skrev for 6 timer siden:

Etter hva jeg forstår er Sunsilk et nyere produkt enn Ocean?

Sunsilk er markiseduk, Seasilk er kalesjeduk. Teknisk sett sikkert same produkt, men eg trur ikkje Seasilk blir levert med stripemønster, og så ser det ut til at Seasilk blir levert i fleire kvalitetar, med tanke på vekt og mm vannsøyle.  Vi fekk presentert monofilament duken eit år eller to før duk vevd av garn.  Garn eller monofilament blir gjennomfarga før veving. 

Swela seasilk er grå på baksiden(innsiden) så vil vel gjerne bli litt lysere på innsiden men samtidig vil det bli mye mere synlig om du får flekker osv. 357 88 Petrol er jo en mørke grå farge. Duken veier 270g. PR. Kvm. Swela 37+ er vel den dyre duken fra swela og har samme farge hele veien igjennom og veier 310g PR. Kvm. Jeg syns seasilk kjennes litt for presenning aktig i stoffet sammenlignet med Swela 37+. 
Skal sy kalesje selv i høst og har valgt sunbrella plus til denne da stoffet føles bedre mellom fingrene.  Swela dukene er polyester og Sunbrella er akryl. 

16EE272F-7560-4526-9FAB-AAA4B10FB47A.jpeg

5BA0904F-6561-4C7D-AAA9-378D95625A3C.jpeg

9ACFA8E7-1FCB-4160-A20F-2156EE023D04.jpeg

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Prolimit skrev 1 time siden:

grå på baksiden(innsiden) så vil vel gjerne bli litt lysere på innsiden men samtidig vil det bli mye mere synlig om du får flekker

Det er membranen, som blir lagt på etter veving. Gjev auka vannsøyle, og duken blir lettare å halda rein. At duk av monofilament kan vera verre å sy høyres heller ikkje feil ut.  I lenka eg viste til er det konkrete råd om val av nål, tråd og innstilling av maskinen når ein skal sy polyesterduk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...