Jump to content

Sjakkel - fare for at bolt skrur seg ut og ramler ut ?


omhI

Recommended Posts

omhI skrev 24 minutter siden:

Jeg skal feste en sjakkel

 

Det er mange forskjellige typer sjakkler. De har forskjellige måter å sikres for å hindre at de skrur seg opp. 

 

https://www.certex.no/sites/certex-no/Dokumenter/Gunnebo_ANJA._Brukerhandbok_for_sjakler_rev_01.pdf

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at buntebånd/ strips som går gjennom "øyet" og deretter buen i sjakkelen noen sinne har gitt seg. Bruker det selv på mine fortøyninger og har gjort det i mange år.  Men bytter hvert år pga at alt tauverk må av brygga hver vinter (krav fra foreningen).

 

Rustfri eller galvanisert ståltråd kan også brukes. Bør vel helst ha samme materiale (metall) som sjakkelen vel? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...