Jump to content

Lading av Lifepo4 er tregere enn forventet

padledilla

Recommended Posts

Jeg har 2 x 100Ah lifepo4 i min seilbåt. Har 75hk Yanmar med dynamo som er spekket med 55A. Har landstrømlader type Waeco PerfectCharge 1250 (50A).

Hvis batterier er SOC 30-50% så går det 25A inn på batterier. Setter jeg på landstrøm går det inn 30A.

Hva er eventuelt feil som gjør at vi ikke lader full pupp? Ønsker uansett kraftigere dynamo og lurer på hvor jeg skal kjøpe det? Jeg holder til i Kristiansund. Er det komplisert å bytte dynamo for amatør?

Slik jeg leser manualen for landstrømlader har ikke denne noe dedikert modus for LiFePO4. Den har mulighet for å kople til sensor for batterispenning, som trolig kan være smart når en lader gjennom en BMS. Ville målt spenning på batteriene under lading og sjekket DIP switch settingen i første omgang. LiFePO4 skal vel lades til ca 3.7V/celle så da burde i alle fall 14.7V setting velges om det ikke allerede er gjort (se bilde fra manual under). 

Om en da ikke oppnår 14.7V på batteri under lading bør gjerne sensor for batterispenning ettermonteres om den ikke er på plass (står beskrevet i manual).

For dynamoen sin del er det sannsynligvis for slapp regulator som er problemet - eller at den ‘ser’ en kunstig høy spenning pga BMS og dermed ikke gir full pinne - evt har setpunkt 14-14.4V ish og dermed ikke får dyttet inn Max strøm. En ekstern regulator med sense på batterier og mulighet for setting tilpasset LiFePO4 inkl tempovervåking av dynamo er en mulighet - evt sørge for at ny og større dynamo har dette.

BBB1FE94-3B3A-4DFE-83DF-E568FF634327.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)

For landstrømsladeren: sjekk DIP switch 4, denne regulerer viftehastigheten (og ladestrømmen) ned for å få lavere støynivå. Om denne står til OFF så må du lete videre. Har du startbatteri koblet til denne laderen også?

Jeg holder en knapp på varm dynamo med dårlig intern regulator. Foreslår for trådstarter at han tar kontakt med @Joerg Becker for å finne en ny og mer egnet løsning. Regn med at det kommer til å koste litt.

Hiver meg på @Bitteliten her. For tynne kabler eller lading uten sense, slik at dynamo/lader "ser" høyere spenning enn batteriene er en plausibel forklaring. Jeg har samme batteriene selv. De sluker det de får så fort man dytter på bare noen tiendels volt høyere spennning enn det som er på batteriene. Min landstrømslader er en 30A quick, og jeg får 30A helt opp til 97 - 98 SoC.

Er du sikker på at instrumentet ditt gir riktig SoC?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

padledilla skrev for 18 timer siden:

Har en BMS som leser samlet strøm inn/ut av forbruksbank.

....tviler jeg på, med mindre du bruker et ekstern BMS som overvåker begge batterier.

Når jeg ikke tar feil her da leser du strøm inn/ut av ett batteri, ikke to.
Det enkleste for å stoppe synsingen her er jo å bruke tangamperemeter,
for så å måle utgående strøm direkte, både fra dynamo og lader hver for seg.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

@Joerg Becker Har ekstern Mastervolt BMS.

Det er 12V-anlegg.

Tverrsnitt på kabler mener jeg skal være bra nok, men har ikke speks på dette.

Når det gjelder landstrømladeren så kan det godt være at dip-svitsjer skulle vært annerledes. Da jeg byttet batterier fra gel til litium fikk jeg beskjed om å beholde samme innstillinger som før - kan det være at dette var feil?

Det er nok ikke feil sånt sett siden den da bare holder samme spenning,
dvs. 14.4V i bulk/absorption og vel rund 13.6V i float.
Det burde altså være mulig å lade med disse spenningene.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...