padledilla Startet 30.August.2020 Link til dette innlegget Startet 30.August.2020 Jeg har 2 x 100Ah lifepo4 i min seilbåt. Har 75hk Yanmar med dynamo som er spekket med 55A. Har landstrømlader type Waeco PerfectCharge 1250 (50A). Hvis batterier er SOC 30-50% så går det 25A inn på batterier. Setter jeg på landstrøm går det inn 30A. Hva er eventuelt feil som gjør at vi ikke lader full pupp? Ønsker uansett kraftigere dynamo og lurer på hvor jeg skal kjøpe det? Jeg holder til i Kristiansund. Er det komplisert å bytte dynamo for amatør? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Hvor høyt turtall har du på motoren når dynamoen lader 25A? De fleste dynamoer trenger godt over tomgangsturtall for å lade maks. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
DeepFu Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Måler du på ett batteri eller på begge samtidig? Har også 2 100ah LiFePo-batterier, og en Victron 100A lader. Laderen viser 100A mer eller mindre hele tiden fra soc 0 til nesten 100%, mens bms'en på batteriene viser 50A pr batteri. Litt klønete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Hvilke batterier er det du har? Noen batterier er faktisk ikke specket for høyere strøm. Sitér dette innlegget Link to post
padledilla Svart 1.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 (redigert) Turtall ligger vanligvis på 2400. Har en BMS som leser samlet strøm inn/ut av forbruksbank. Batterier er av merket Topband fra Gylling og spekket med 100A kontinuerlig ladestrøm som skulle bety at de klarer inntil 200A. Redigert 1.September.2020 av padledilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 dette virker rart, du bør i det minste lade med 50A når landstrømladeren står på. Du sier du har 55A dynamo på en 75HK motor, det virker lite, er det 12V anlegg?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fantino Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 (redigert) Slik jeg leser manualen for landstrømlader har ikke denne noe dedikert modus for LiFePO4. Den har mulighet for å kople til sensor for batterispenning, som trolig kan være smart når en lader gjennom en BMS. Ville målt spenning på batteriene under lading og sjekket DIP switch settingen i første omgang. LiFePO4 skal vel lades til ca 3.7V/celle så da burde i alle fall 14.7V setting velges om det ikke allerede er gjort (se bilde fra manual under). Om en da ikke oppnår 14.7V på batteri under lading bør gjerne sensor for batterispenning ettermonteres om den ikke er på plass (står beskrevet i manual). For dynamoen sin del er det sannsynligvis for slapp regulator som er problemet - eller at den ‘ser’ en kunstig høy spenning pga BMS og dermed ikke gir full pinne - evt har setpunkt 14-14.4V ish og dermed ikke får dyttet inn Max strøm. En ekstern regulator med sense på batterier og mulighet for setting tilpasset LiFePO4 inkl tempovervåking av dynamo er en mulighet - evt sørge for at ny og større dynamo har dette. Redigert 1.September.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 For landstrømsladeren: sjekk DIP switch 4, denne regulerer viftehastigheten (og ladestrømmen) ned for å få lavere støynivå. Om denne står til OFF så må du lete videre. Har du startbatteri koblet til denne laderen også? Jeg holder en knapp på varm dynamo med dårlig intern regulator. Foreslår for trådstarter at han tar kontakt med @Joerg Becker for å finne en ny og mer egnet løsning. Regn med at det kommer til å koste litt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 hvordan er tverrsnittet på kabler fra lader og dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Hiver meg på @Bitteliten her. For tynne kabler eller lading uten sense, slik at dynamo/lader "ser" høyere spenning enn batteriene er en plausibel forklaring. Jeg har samme batteriene selv. De sluker det de får så fort man dytter på bare noen tiendels volt høyere spennning enn det som er på batteriene. Min landstrømslader er en 30A quick, og jeg får 30A helt opp til 97 - 98 SoC. Er du sikker på at instrumentet ditt gir riktig SoC? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Joerg Becker Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 padledilla skrev for 18 timer siden: Har en BMS som leser samlet strøm inn/ut av forbruksbank. ....tviler jeg på, med mindre du bruker et ekstern BMS som overvåker begge batterier. Når jeg ikke tar feil her da leser du strøm inn/ut av ett batteri, ikke to. Det enkleste for å stoppe synsingen her er jo å bruke tangamperemeter, for så å måle utgående strøm direkte, både fra dynamo og lader hver for seg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
padledilla Svart 2.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 @Joerg Becker Har ekstern Mastervolt BMS. Det er 12V-anlegg. Tverrsnitt på kabler mener jeg skal være bra nok, men har ikke speks på dette. Når det gjelder landstrømladeren så kan det godt være at dip-svitsjer skulle vært annerledes. Da jeg byttet batterier fra gel til litium fikk jeg beskjed om å beholde samme innstillinger som før - kan det være at dette var feil? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Det er nok ikke feil sånt sett siden den da bare holder samme spenning, dvs. 14.4V i bulk/absorption og vel rund 13.6V i float. Det burde altså være mulig å lade med disse spenningene. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Likevel ville jeg først anbefale å måle strøm manuell, dvs. rett på uttakene av både dynamo og lader. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
padledilla Svart 2.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Ok. Skal måle ved første anledning. Takk for alle svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.