Jump to content

Hvordan får jeg enklest og billigst NMEA 2000/0183 fra Garmin GPSMAP 720 over til mobil?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg trenger å kunne se dybden når jeg setter teiner på styreplassen framme i båten (24 fots aluminiumsbåt), og jeg vil også kunne se farten når jeg kjører på steder med begrensning. Men jeg har brukt så mye på dette prosjektet at jeg må "roe reka" noen hakk, ellers kunne jeg bare kjøpt en GNX 20-skjerm. Og så har jeg allerede stående en Huawei P30 Pro mobiltelefon i holder ved styreposisjonen (med app for merking av hvor jeg setter teiner og logging av fangst), så det vil i tillegg bli en tanke trangt. Så hvordan kan jeg enklest og billigst få dette over til mobilen?

 

Jeg ser at Yakker (http://yakbitz.com/) selger noen billige NMEA til WiFi-bridges, men så oppdaget jeg at @Dreuf tydeligvis gjør noe lignende med en Pi som er delvis beskrevet i en tråd om Yakker her på forumet. Og det vil jo selvsagt være enda billigere. For jeg har allerede en Pi som skal i båten. Den skal spille musikkbiblioteket mitt (rundt 1,5 terrabyte musikk styrt av J.River Media Center) til anlegget. I tillegg er det wifi om bord, for jeg styrer JRMC med app på mobilen. Derfor har jeg en gammel D-Link ruter som kjøres som tilgangspunkt, mens selve Pi-en er ruteren. Når jeg er ved brygga, kobler Pi-en seg til det trådløse nettet i hytta, og jeg kan synkronisere musikken automatisk fra serveren i hytta til Pi-ens USB-disk.

 

Så hva gjør jeg for å få NMEA-signalet ut på wifi-nettverket? Kan jeg bruke de serielle headerene på Pi-en til dette? Og hva mer trenger jeg, eller eventuelt gjør jeg? Det må jo nødvendigvis installeres noe programvare og sånt.

 

Edit: Hvis ikke jeg kan koble meg direkte på Pi-ens header, har jeg også liggende noen gamle USB til RS-232-dongler fra tidligere prosjekter som sikkert kan brukes til dette.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, men som jeg skrev over (leste du hele posten?) må jeg roe ned pengebruken, og det billigste som kunne brukes der, kostet 2500, ser det ut til. Yakker koster godt under halvparten, og en Pi-løsning vil antakeligvis nesten ikke koste meg noe annet enn litt tid til å fikle litt, hvis den er mulig.

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten, etter den restskatten jeg fikk, føler jeg meg rik hvis jeg finner ei panteflaske! :lol: Da har jeg kommet ett skritt videre. Garminen sender ut RS-232, og det støtter ikke headeren på Pi-en, men det tok bare to minutter å finne en god, gammel ST Labs USB til RS-232. Jeg husker ikke engang hva jeg kjøpte den til, men det var sikkert noe hjemmeautomasjon...

Link to post
Share on other sites

Det er kun dybde som i tall du trenger?

Hvilken plotter har du?

 

Om du bruker NMEA0183 så bruker du en sånn:

https://www.ebay.com/itm/Industrial-USB-To-RS485-Converter-Upgrade-Protection-RS485-Converter-AU/333545498586?_trkparms=ispr%3D1&hash=item4da8dc67da:g:6fAAAOSwcMNebJjq&enc=AQAFAAACYBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%2Fn%2BzU5L90Z278x5ickkCrLl8erj3ATP5raQxjc%2F%2B7f0uPepLHkYndxb29BJ%2FYjzJ%2BMTqz1b26YbaAip3Qkdtbswm0bz4FltHRUPfY8o9cBu64ZkPzNkDQe8S2yF%2F7%2B78ergX7MrzL0sGGZuMCdJAaeGdPNUPtf0MhUv2pk3Btv96Wf3yVp5uHDZSgwh1GGQkFfDQfwRkdlACoB31jc4jysgEF5LS%2FZICfNBMmckRk0A1DxoFTRytuzIOUjyo0Dg6UhrhxoXqDdr663fu79%2B7AsKJnU1fVHAA%2BmWxFw43GIa2%2BdxcckTAfpiRbXQunapR59hm31zL%2FrMa1V2QAPRWIrBxNpX4q4EJyW5uW2yAXkS69uwIlvoecyaPlYKBmR4CUNGwEwb4ToVdIoGxyw%2BGAZI4RhHGlphjpYy5sLRAiPvKgbj2EWwaNimQoCS%2FCYqSFnt0ty4%2F5vGl428jWr7X2dnQtrE34xdkPbj0AiFwtlyepE861y3eidJ7sjINXfYNHPOODmooWNSUZpQEuys9Tlbf%2F2naTw%2B1h89EF56HjRe7uOuUFMw0G%2Fdvgxt2TBU%2BrdqtLNLNiexW78PWCZDxvEq8ibYbIlTX3w7pK62lyhlvMUgZK62HPkigfrD8ftW5Of7uFlS7KQBDvnB6yToYjnDG0O8oFOEVwmMqyKcJ%2FFA4pNYWJ9eiFjVIV%2B8GxnpxapayTKq0%2F03TyL7hh9lsuRQdLhbwSFTy60NlR72Fi4qLN2vxXMXom128qrLGbrFsRBqgvFRpTlfc8e6gshx&checksum=3335454985867fe3df61cba440adbf5b3d6453044bf7

 

også legger du inn signalk på RPI:

https://github.com/SignalK/signalk-server/blob/master/raspberry_pi_installation.md

 

Etter dette så bruker du den appen du liker best inne på signalk for å visualisere.

(Legg ett bokmerke på mobilen din direkte til app/websiden på signalk).

 

Om du bruker f.eks signalk instrument panel, så ser det sånn ut: (du kan selv velge hvilke data du vil vise):

Skjermbilde.JPG.e8934c55946e7775bd6df4aadde7bf56.JPG

 

Om du har NMEA2000 eller SeatalkNG så trenger du en CAN/USB dings, fra f.eks Sailoog (mener den ligger på 1000lappen) , denne som er billigere https://store.protofusion.org eller Digital Yatch sine til 2000,-

 

Dette ble en rask innføring om hva som er mulig, så er det lettere å beskrive i detalj oppsettet når du har dingsene foran deg.

 

Link to post
Share on other sites

Edit: Så nå at det er RS232 du bruker, og at du har.

 

Da legger du inn signalk, også velger du RS232/usb dingsen din under Connections, som dette:

Skjermbilde2.JPG.a2fcafa863df3124f1ddac124d65b7c7.JPG

 

Bruk heller /dev/serial/by-id enn å bruke f.eks /dev/ttyUSB. For da finner den igjen dingsen selv om du restarter og/eller plugger inn noe annet i USB.

Link to post
Share on other sites

Takk, takk! Når det gjelder maskinvaren, har jeg faktisk som nevnt over allerede funnet ut at plotteren støtter RS-232, fra denne posten fra 2015:

 

Koblet sammen kartplotter med VHF så VHFn vet hvor den er mhp Distress. Ikke helt logisk men det viste seg at Garmin GPSMap 720 har RS-232 kobling og snakker nå fint med Standard Horizon 1600

Link to post
Share on other sites

Ah, synkronposting. Men ja, det skal være RS-232 ut fra denne. :smiley: Tusen takk for informasjonen, det virket forholdsvis enkelt, må jeg si! Da skal jeg kaste meg over det en av de første dagene, så kommer jeg tilbake med resultater eller eventuelle spørsmål. :thumbsup:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen, @Dreuf! Det tok meg ikke lange tiden å mekke og installere, og det kostet meg ikke et øre. Jeg hadde alle delene liggende i roteskapet! :thumbsup: Alt funket på første tilkobling. Det eneste var at farten var helt på trynet...til jeg oppdaget at standardinstillingen for speed over ground i appen Instrumentpanel var sekundmeter, ikke knop! :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...