Jump to content

Grease til Furlex rullesystem

pero

Recommended Posts

Hei.

Har søkt gjennom emneoversikten for å finne noen anbefalinger til bruk av grase på rullesystem, uten hell. Noen som har ideer? Går det an å bruke f.eks. Biltemas Molybdensulfidfett? Og hva med mengdene? Bør vel være noe som ikke stivner for mye i kaldt vær. Mangler selvsagt vedlikeholdsmanual, og dessuten har jeg erfaringer med at de anbefaler sitt eget svært eksklusive fett til dertil egnede prise. (for produsentens vedkommende selvsagt.. :rolleyes:

Pero

Har Furlex rullesystem på båten vår, og der fulgte det med ei tube blå-grease.

Ser ikkje ut til at den er meir avansert enn at den er vannfast. (sikkert ein fordel for å hindre at den renner nedover seglet..... :sad: ).

Det er jo ikkje store mengder som skal til, trur me kjem til å ha den tuba i 10år.

Så slik sett så skulle ikkje kostnadane bli så store pr år...

Kanskje du kan bruke samme slags grease som ein brukar på propellakslingen på foldepropellen, viss du har det? (Volvo foldepropell)

mvh

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Hva med å fylle en stor engangssprøyte med fett? Koster noen få kroner på nærmeste apotek. CRC lager et vannfast fett som kommer på tube, og som er ekstremt klissete, men det kan være litt vondt å påføre rett fra tuben. Muligens passer gjengene på en skru-tut som ofte følger med pakningssilikon fra Biltema el. Hvis ikke er det vel sprøyten som er løsningen. Tuben fra Furlex er heller ikke spesielt egnet, fordi den er litt i tykkeste laget i tuten, slik at det blir mye søl.

Jeg tror jeg ville vært litt skeptisk til sprayprodukter. Men jeg har ingen egen erfaring å bygge dette på.

Løfter denne igjen. Skal smøre furlexene mine og fant ikke noen fettforpakkning med en slik spiss tupp som vel må til for å få dette inn der det står "grease".

Er det noen av Biltemas sprayprodukter som kan forsøkes her eller er det helt på trynne pga tynn konsistens?

Siden det står "grease" bør du holde deg til grease og ikke sprayolje. Apoteket har sprøyter i

forskjellige varianter. Der finner du sikkert en med passende tupp. De små variantene er også

perfekte når du skal måle til riktig mengde herder i polyester/epoksy etc.

mvh

Ben

• 1 år senere...

Ikke akkurat grase spørsmål, men jeg driver med litt smøring av riggen og kikket litt nærmere på den svenske kvaliteten ombord og det er selvsagt slakk i lagrene(ett åpent kulelager lager i hver ende), virker som det er noe som skal strammes litt..

Legger ved et bildet av dette og det er den delen som fallet er festet i (med skriften Furlex som er litt slakk i... som en kan se på bildet så er det en liten glippe i toppen på et par mm... Før jeg begynner å skru på de to torx'en i den syrefaste delen som seilet er festet i så tenkte jeg å spørre om det er noen som kjenner til dette....

furlex.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det stemmer det "Mathilde", man kan se kulelagret gjennom glippen.... men jeg tror ikke det skal være slik.... Det bli jo "feil" belastning på kulelagret i og med at den yttre ringen vil kunne vri seg litt når man setter fallet stramt og dermed fordeler ikke kreftene seg jevnt over hele lageret..... skal se om jeg finner manualen og se om det står noe om det der...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Trur den svivelen skal vera litt "slarkete" for at den skal fordela kreftene og hindre at den låser seg.

Stussa litt over det samme på vår båt, men har slått meg til ro med at det "bare er sånn"...

Men litt vannfast grease er bra, og viktig, men det er lurt å tørke av evt overskudd for å hindre svarte striper nedover seglet

furlex.jpg

Ref Seldén sin katalog.

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)

Ok, slår meg til ro med at det skal slarke litt i svivelen da....

Men så skal seilet på og hvilket av de to sporene skal jeg bruke... seilet rulles opp mot klokken sett på bildet... skal jeg da bruke "høyre" eller "venstre" spor

furlex2.jpg

Enig i prinsippet til ulysses, men det er jo avhengig av hvilken vei du ruller seilet.

Du må bruke vannfast grease i lagrene som ikke så lett blir skylt ut av sjøvann.

Den glippen er veldig viktig for å få skylt igjennom å få ut saltansamlinger. Jeg har seilt en del i Middelhavet og saltansamling er et stort problem der nede. Mindre i Norge med mindre salt, mindre sol og mer regn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...