pero Startet 17.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2005 Hei. Har søkt gjennom emneoversikten for å finne noen anbefalinger til bruk av grase på rullesystem, uten hell. Noen som har ideer? Går det an å bruke f.eks. Biltemas Molybdensulfidfett? Og hva med mengdene? Bør vel være noe som ikke stivner for mye i kaldt vær. Mangler selvsagt vedlikeholdsmanual, og dessuten har jeg erfaringer med at de anbefaler sitt eget svært eksklusive fett til dertil egnede prise. (for produsentens vedkommende selvsagt.. Pero Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 (redigert) Har Furlex rullesystem på båten vår, og der fulgte det med ei tube blå-grease. Ser ikkje ut til at den er meir avansert enn at den er vannfast. (sikkert ein fordel for å hindre at den renner nedover seglet..... ). Det er jo ikkje store mengder som skal til, trur me kjem til å ha den tuba i 10år. Så slik sett så skulle ikkje kostnadane bli så store pr år... Kanskje du kan bruke samme slags grease som ein brukar på propellakslingen på foldepropellen, viss du har det? (Volvo foldepropell) mvh Rossicus Redigert 17.Oktober.2005 av Rossicus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Løfter denne igjen. Skal smøre furlexene mine og fant ikke noen fettforpakkning med en slik spiss tupp som vel må til for å få dette inn der det står "grease". Er det noen av Biltemas sprayprodukter som kan forsøkes her eller er det helt på trynne pga tynn konsistens? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Hva med å fylle en stor engangssprøyte med fett? Koster noen få kroner på nærmeste apotek. CRC lager et vannfast fett som kommer på tube, og som er ekstremt klissete, men det kan være litt vondt å påføre rett fra tuben. Muligens passer gjengene på en skru-tut som ofte følger med pakningssilikon fra Biltema el. Hvis ikke er det vel sprøyten som er løsningen. Tuben fra Furlex er heller ikke spesielt egnet, fordi den er litt i tykkeste laget i tuten, slik at det blir mye søl. Jeg tror jeg ville vært litt skeptisk til sprayprodukter. Men jeg har ingen egen erfaring å bygge dette på. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Løfter denne igjen. Skal smøre furlexene mine og fant ikke noen fettforpakkning med en slik spiss tupp som vel må til for å få dette inn der det står "grease". Er det noen av Biltemas sprayprodukter som kan forsøkes her eller er det helt på trynne pga tynn konsistens? Siden det står "grease" bør du holde deg til grease og ikke sprayolje. Apoteket har sprøyter i forskjellige varianter. Der finner du sikkert en med passende tupp. De små variantene er også perfekte når du skal måle til riktig mengde herder i polyester/epoksy etc. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Tenkte egentlig ikke på sprayolje men sånt fett på sprayboks type Biltema Lithiumsfett. Man ser for meg at jeg sammen med fettet får inn masse løsemiddler som løser opp det som er av grease fra før.... Ideen med sprøyte var god... Sitér dette innlegget Link to post
Som Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 (redigert) Hvor er det Furlexen har behov for fett ? Redigert 21.April.2006 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Nede på trommelen og på den dingsen man fester fallet i og som roterer rundt stagprofilen er det små åpninger med påskriften "grease". Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Mangler selvsagt vedlikeholdsmanual, Pero Manual kan du nok finne her. Det er bare å lete litt, så finner du manualer på denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Ikke akkurat grase spørsmål, men jeg driver med litt smøring av riggen og kikket litt nærmere på den svenske kvaliteten ombord og det er selvsagt slakk i lagrene(ett åpent kulelager lager i hver ende), virker som det er noe som skal strammes litt.. Legger ved et bildet av dette og det er den delen som fallet er festet i (med skriften Furlex som er litt slakk i... som en kan se på bildet så er det en liten glippe i toppen på et par mm... Før jeg begynner å skru på de to torx'en i den syrefaste delen som seilet er festet i så tenkte jeg å spørre om det er noen som kjenner til dette.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
"Mathilde" Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Virker ganske likt slik det er hos meg. Trodde det skulle være sånn jeg , men nå ble jeg litt i tvil(?). Skal det kanskje strammes opp. Mener jeg kan se kulene også gjennom denne glippen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 (redigert) Det stemmer det "Mathilde", man kan se kulelagret gjennom glippen.... men jeg tror ikke det skal være slik.... Det bli jo "feil" belastning på kulelagret i og med at den yttre ringen vil kunne vri seg litt når man setter fallet stramt og dermed fordeler ikke kreftene seg jevnt over hele lageret..... skal se om jeg finner manualen og se om det står noe om det der... Redigert 13.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Rossicus Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 (redigert) Trur den svivelen skal vera litt "slarkete" for at den skal fordela kreftene og hindre at den låser seg. Stussa litt over det samme på vår båt, men har slått meg til ro med at det "bare er sånn"... Men litt vannfast grease er bra, og viktig, men det er lurt å tørke av evt overskudd for å hindre svarte striper nedover seglet Ref Seldén sin katalog. Rossicus Redigert 13.Mars.2008 av Rossicus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Ok, slår meg til ro med at det skal slarke litt i svivelen da.... Men så skal seilet på og hvilket av de to sporene skal jeg bruke... seilet rulles opp mot klokken sett på bildet... skal jeg da bruke "høyre" eller "venstre" spor Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ulysses Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 (redigert) Jeg ville brukt høyre spor hvis jeg rullet mot klokken, fordi bøyen på profiltapen blir noe mindre enn hvis du bruker venstre spor. Men det er nå meg da. Red: ikke så lett å lese forskjell på med og mot.... Redigert 13.Mars.2008 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 kikket litt nærmere på den svenske kvaliteten ombord og det er selvsagt slakk i lagrene Selvsagt? Selvsagt fordi kvaliteten er svensk? Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 14.Mars.2008 Del på Facebook Svart 14.Mars.2008 Enig i prinsippet til ulysses, men det er jo avhengig av hvilken vei du ruller seilet. Du må bruke vannfast grease i lagrene som ikke så lett blir skylt ut av sjøvann. Den glippen er veldig viktig for å få skylt igjennom å få ut saltansamlinger. Jeg har seilt en del i Middelhavet og saltansamling er et stort problem der nede. Mindre i Norge med mindre salt, mindre sol og mer regn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.