Jump to content

Tips og råd om Fairline Phantom 37


Jstava

Recommended Posts

Hei😊 vi er på jakt etter en større båt og har kom over denne : https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=185355757

 

vi har i dag en 21 fot DC.

 

jeg synes prisen er noe overpriset. Utstyret i båten (kjøleskap, komfyr, Lensepumpe, thruster ect) ser ut til å være fra bygge år. Det er heller ikke aggregat eller autopilot. Etter reparasjon Av webastoen, så sluttet topp lanternen, kjøleskap ute og lading av start batteriet på bb motor å fungere. Selger opplyser om at det er nok en bagatell samt at han har fått beskjed av fagfolk at det mest sannsynlig er batterilader eller en splitter det er noe galt med. 
 

Er også litt usikker på om motorene kan være under dimensjonert (Kompressorene er utkoblet), men vi er ikke opptatt av fart og vil nok mest sannsynlig kjøre rundt på 8 knop.

 

Hva mener dere er rett pris? Og bør jeg heller gå for en båt med 63 motor? 
 

budsjette våres er på 1,1 mill.

Link to post

Ja er litt usikker jeg også men han har sagt at pga de feilene så går han ned til 960K. Men synes fortsatt at det er for mye. Men problemet hans er at han sa at kjøpte den for 2 år siden for 980K og har på kostet den nærmere 100k på de 2 årene. Jeg tenker at verdien må ligge på rundt 800K?  
men hva mener du med oljedistribisjon? 

Link to post
Windy37GM skrev 45 minutter siden:

Jeg er råskeptisk til slike uttalelser ala "det er sikkert noe enkelt å fikse". 

Hadde det vært enkelt, hadde det vært fikset..  KAMD42 har vel også et litt frynsete rykte mhp oljedistribisjon

Ja er litt usikker jeg også men han har sagt at pga de feilene så går han ned til 960K. Men synes fortsatt at det er for mye. Men problemet hans er at han sa at kjøpte den for 2 år siden for 980K og har på kostet den nærmere 100k på de 2 årene. Jeg tenker at verdien må ligge på rundt 800K?  
men hva mener du med oljedistribisjon? 

Link to post

Prisene har til dels gått veldig opp i år, i forhold til tidligere.

Sikkert en del som prøver å skumme fløten i markedet.

Hvis markedet normaliserer seg, tipper jeg vi får en korreksjon til neste år.

 

Her er et eksempel på hve f.eks en 37 Corsica kostet i fjor:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151010044

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Jstava skrev for 9 timer siden:

men hva mener du med oljedistribisjon? 

Olje distribusjon, beklager feilstavingen. KAD42 hadde litt trøbbel med distribusjonen av olje og det siste som fikk olje var underspyling av stemplene. Siden olje da kunne vært møkkete hendte det at dysene ble tilstoppet med full skjæring som resultat.  Hyppige oljeskift holdt vel dette under kontroll om jeg husker rett.  På KAD43/KAD44/KAD300 var dette endret slik at det første som fik olje var underspylingen, derved også renere olje.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

2020 har vært et spesielt år med stor etterspørsel som har påvirket (brukt)markedet og ført til relativt stor prisøkning. Mistenker at en del båteiere også legger ut båten for å teste markedet og selger kun hvis de oppnår "fantasipris". Blir spennende å følge utviklingen i markedet fremover.

 

Når det er sagt deler jeg oppfatningen om at aktuell båt virker overpriset, uten å kjenne detaljer på tilstand, oppgraderinger osv.

Hva selger en gang betalte for båten er ganske uvesentlig både for deg og i forhold til markedspris i dag. Påstått bagatellmessige feil og mangler ville jeg vært skeptisk til - ikke sikkert det er så enkelt... Hvis det kun er bagateller bør selger eventuelt oppfordres til å utbedre dette som en del av avtalen.

 

Medlemmet @Dykker hadde vel et fint eksemplar av en Ph37 som ble solgt for en tid tilbake, lurer på om annonsepris på denne var i overkant av 1 mill??? Ellers synes jeg dette er meget flotte båter, og en slik står høyt på min liste også.

Med litt is i magen tror jeg du får en fin båt med 63 motorer innenfor ditt budsjett.

Link to post
Olepo skrev 6 minutter siden:

2020 har vært et spesielt år med stor etterspørsel som har påvirket (brukt)markedet og ført til relativt stor prisøkning. Mistenker at en del båteiere også legger ut båten for å teste markedet og selger kun hvis de oppnår "fantasipris". Blir spennende å følge utviklingen i markedet fremover.

 

Når det er sagt deler jeg oppfatningen om at aktuell båt virker overpriset, uten å kjenne detaljer på tilstand, oppgraderinger osv.

Hva selger en gang betalte for båten er ganske uvesentlig både for deg og i forhold til markedspris i dag. Påstått bagatellmessige feil og mangler ville jeg vært skeptisk til - ikke sikkert det er så enkelt... Hvis det kun er bagateller bør selger eventuelt oppfordres til å utbedre dette som en del av avtalen.

 

Medlemmet @Dykker hadde vel et fint eksemplar av en Ph37 som ble solgt for en tid tilbake, lurer på om annonsepris på denne var i overkant av 1 mill??? Ellers synes jeg dette er meget flotte båter, og en slik står høyt på min liste også.

Med litt is i magen tror jeg du får en fin båt med 63 motorer innenfor ditt budsjett.

Ja jeg ble litt skeptisk når jeg begynte å lese litt om motoren som står i båten. Men nå har jo den godt 1800 timer da er vell den uten for faresonen eller?

Link to post

Synes ikke 800 for en slik båt er noe skambud. Med 42 motorene er det fremdeles dyrt, etter mitt skjønn.

 

Nabobåten på brygga - en P34, overhalte to slike 42 motorer med et par års mellomrom. Tror han måtte ut med drygt 150’ per motor. Riktignok utført av en kjent Volvo verksted som sikkert ikke hadde den laveste timeprisen.

Link to post
nordan family 27 skrev 1 time siden:

Synes ikke 800 for en slik båt er noe skambud. Med 42 motorene er det fremdeles dyrt, etter mitt skjønn.

 

Nabobåten på brygga - en P34, overhalte to slike 42 motorer med et par års mellomrom. Tror han måtte ut med drygt 150’ per motor. Riktignok utført av en kjent Volvo verksted som sikkert ikke hadde den laveste timeprisen.

Ja jeg har ikke heilt den rette følelsen. Synes det er litt rart at han ikke vet noe av det jeg spør. (Kanskje det er bare meg🙄) Men han har nå bare hatt båten 2 år da. Jeg la inn et bud på 800K noe han avslo med en gang (noe jeg regnet med). Så da tenker jeg at dette nokk ikke er den rette båten for oss, og at vi for fortsette å leite👍. Men er det noen så vett når 63 motorene kom i Fairlane og Princess?

Link to post
nordan family 27 skrev for 21 timer siden:

Forsøkt å prute på den 38 Phantomen som ligger ute? Iflg linken til skipsregisteret så er den annonsert et godt stykke over hva vedkommende betalte for den....og den har ligget ganske lenge for den prisen som står nå.

 

 

Jepp det har jeg men han nekte å gå under pris antydningen (1,290.000) han sier at han har avslått bud på 1,250.000. Så da vett ikke eg. 🙄 Har blitt litt frista til å kanskje importere båt fra danmark eller europa, men det er ikke så mangen til rett pris så ligger ute.

Link to post

Kamd 42 i den båten blir altfor lite, nå er jeg over middels opptatt av at det skal være riktig motorisering i en båt. Etter min mening er det bare å styre unna de båtene som ikke har Volvo Penta Tamd 63p. Jeg kunne vurdert Tamd 63L om jeg var desperat😀. Andre sammenlignbare motorer funker sikkert greit det men jeg er litt grønn av meg 😂😂

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Prolimit skrev 52 minutter siden:

Kamd 42 i den båten blir altfor lite, nå er jeg over middels opptatt av at det skal være riktig motorisering i en båt. Etter min mening er det bare å styre unna de båtene som ikke har Volvo Penta Tamd 63p. Jeg kunne vurdert Tamd 63L om jeg var desperat😀. Andre sammenlignbare motorer funker sikkert greit det men jeg er litt grønn av meg 😂😂

Okey er det slik at den båten vil slite med å gå ned i plan med kamd 42? (Kompressorene er også koblet ut på motorene)

Link to post
Prolimit skrev for 2 timer siden:

...nå er jeg over middels opptatt av at det skal være riktig motorisering i en båt. 

Da er vi 2. Jeg har hatt båt med akkurat såvidt med motor og det er et styr å ha. Før og etter den har jeg hatt plenty med motorkraft og det gir en helt annen fted i sinnet..

mvh 
Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Jstava skrev for 19 timer siden:

Jepp det har jeg men han nekte å gå under pris antydningen


 

Sånt pleier å endre seg litt etterhvert som tiden går....

 

Hadde jeg akseptert de første budene på min egen Fairline hadde det vært svært lønnsomt i stedet for å vente og bite i det sure eplet...

 

Men du er i en heldig og spennende situasjon, og muligheter vil komme. Ikke la iveren ta overhånd som gjør at du kjøper noe du straks etterpå likevel vil selge.

Link to post
Jstava skrev for 11 timer siden:

Okey er det slik at den båten vil slite med å gå ned i plan med kamd 42? (Kompressorene er også koblet ut på motorene)

Jeg tror det og med kun 460 hk på aksler kommer motorene til å jobbe livet av seg. Skal man putre rundt i 8 knop er det jo helt greit. Blir litt mistenksom om kompressorene er koblet ut da dette vil hjelpe båten opp i plan. Mener kamd42 muligens var minste motor valget på disse båtene og Tamd 63p det største. Skiller 280 hester og en masse dreiemoment mellom disse. Skulle du gå for den hadde jeg forlangt at kompressorene blir koblet inn. Prøvekjøring med fulle dieseltanker og vanntank. 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Prolimit skrev for 2 timer siden:

Blir litt mistenksom om kompressorene er koblet ut da dette vil hjelpe båten opp i plan. 

Kompressorene ble koblet ut sist den var på verksted pga anbefaling av mekanikeren. Årsaken til det kan være viss du kjører mye på tomgang med de motorene så kan ødelegge kompressorene siden du ligger som regel på det turtallet der kompressoren går på maks. Er i hvertfall det jeg har hørt, vett ikke om det stemmer.

Link to post
Jstava skrev 1 time siden:

Kompressorene ble koblet ut sist den var på verksted pga anbefaling av mekanikeren. Årsaken til det kan være viss du kjører mye på tomgang med de motorene så kan ødelegge kompressorene siden du ligger som regel på det turtallet der kompressoren går på maks. Er i hvertfall det jeg har hørt, vett ikke om det stemmer.

En ting er sikkert og det er at kompressoren slår ikke inn før på 15-1600 omdreininger så den går ikke på tomgang. Et planende skrog har begrensninger og er som oftest veldig uøkonomisk mellom 10 knop og når den går i plan. Tipper denne båten ligger rundt 10 knop på 15-1700 rpm.  Det er nettop derfor kompressoren sitter montert får å hjelpe båten opp i plan og motoren til 2400 rpm der turboen tar over. Tipper dette er gjort dersom motorene ikke klarer å holde båten i plan i litt sjø og med last ombord. Da vil kompressorene jobbe hele tiden og det er ikke bra i en båt der innsugs luften fra motorrommet blir høy og det blir termisk overbelastning av kompressoren. Under ideelle forhold kan en roots blower som dette er gå kontinuerlig uten problemer.
 

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...