Jump to content

Tips og råd om Fairline Phantom 37


Jstava

Recommended Posts

Jeg blir skeptisk til selger når han sier slike ting du nevner i starten.

Er det flere ting han ikke forteller?

 

At en overhaling av en webasto slår ut lading på bb. motor, kjøleskap og en lanterne og det kun er en bagatell... Vanskelig å se en felles nevnere der...

 

Undermotorisert, med utkoblede kompressorer.

 

Får dårlig magefølelse av den båten. Det kommer flere for salg:)

Stoler du selv på selger av den båten?

 

Få i det minste tatt en gjennomgang av båten av en Takstman i hvis du går videre.

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post

Mht å kople ut kompressor er det "standard " prosedyre på 42/43-motorer....

 

Det man vanligvis gjør er å kople kompressor innpå bryter som gjør at du slår den av og på ved behov. På min gamle båt, en Baltic 29, slo kompressor inn dersom jeg kjørte i feks 7.5-8knop og det var ganske kjedelig. Koplet den til bryter og slo den bare på når jeg skulle opp i planfart. 

 

Men å kople de helt ut, uten bryter, blir helt feil på en slik båt som du ser på, da antar jeg at du ikke klarer å få båten i plan uansett....

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

Hvordan gikk det egentlig her? Ble det båt?

 

Nå er det lagt ut en Fairline 37 Corsica med annonsepris under 650.000,- Også den har symaskinmotorer (kad43), men i alle fall den litt modifiserte utgaven.

 

Jeg mener fremdeles motorene er små. Men prisbilde er mer spiselig (har dog ikke sett på bilder eller lest om tilstand på utstyr og utrustning)

Link to post
nordan family 27 skrev for 3 timer siden:

Hvordan gikk det egentlig her? Ble det båt?

 

Nå er det lagt ut en Fairline 37 Corsica med annonsepris under 650.000,- Også den har symaskinmotorer (kad43), men i alle fall den litt modifiserte utgaven.

 

Jeg mener fremdeles motorene er små. Men prisbilde er mer spiselig (har dog ikke sett på bilder eller lest om tilstand på utstyr og utrustning)

Hei😊 nei det ble ikke handel av den andre båten. Ja jeg fikk med meg denne annonsen i går kveld og den virker litt interessant. Men fruen mente at den må oppgraderes litt med tanke på putene i akter og på flyen. Men tenker på å ringe på an for å sjekke tilstanden. Og prisen er mer rette også👌 
 

Men så var det motoren da.. er det verdt å bruke 400.000kr ekstra for å få 62 motorene🤔 på en annen båt?

Link to post

Du skal vel helst ha 63 motorene. Tror ikke forskjellen er 400 000 når de båtene kommer i markedet ut i fra hvordan prisbildet har vært de siste årene. Litt usikker på om 37 Corsica kom med 63 motorer. Den kom vel kanskje med 61 motorer i stedet (306 hk). Usikker. 
 

Innenfor samme sjanger er jo Princess 360, 368, 380 også. De er vel noe større enn tallene tilsier. En venn hadde en 368, og den var vel lengre enn min som målte 39,2 fot når vi lå ved siden av hverandre. Han solgte vel sin for omkring 900 i fjor med 61 maskiner i, ca fra midt på nittitallet modell. Han hadde betalt mindre for den et år eller to tidligere....

Link to post
nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Du skal vel helst ha 63 motorene. Tror ikke forskjellen er 400 000 når de båtene kommer i markedet ut i fra hvordan prisbildet har vært de siste årene. Litt usikker på om 37 Corsica kom med 63 motorer. Den kom vel kanskje med 61 motorer i stedet (306 hk). Usikker. 
 

Innenfor samme sjanger er jo Princess 360, 368, 380 også. De er vel noe større enn tallene tilsier. En venn hadde en 368, og den var vel lengre enn min som målte 39,2 fot når vi lå ved siden av hverandre. Han solgte vel sin for omkring 900 i fjor med 61 maskiner i, ca fra midt på nittitallet modell. Han hadde betalt mindre for den et år eller to tidligere....

Jeg har bare sett hvordan markedet har hvert i år (ja jeg vett at markedet har hvert noe høyt) og den "billigste" båten jeg har funnet med 63 motorer er Fairline 37 fot 97 model til 1,290.000kr. Har en kompis som kjøpte princess 96 model for 2 år siden å han ga 1,1mill. Jeg vett ikke heilt hva prisklassen er for en 96-97 model med 63 motorer men ser ikke ut som de går under 1 mill. nå i hvert fall.
 

Men hva mener du er rett pris for en 96-97 model med 63 motorer i ok stand?

 

Det jeg tenker mest på angående denne corsicaen er om motorer har så stor betydning at jeg bør vente å risikere å måtte legge til 400.000kr? 
 

Også er det en ting til jeg lurer på hvordan er det med støy nivå/risting i båten når motorene ligger inni I midten av båten, kontra bak i båten på?

Link to post
nordan family 27 skrev 1 time siden:

Jeg skal være forsiktig med å mene for mye om «rett pris» - det er delvis markedsstyrt og delvis subjektivt følelsesstyrt på hva som er rett / riktig «value for money».

 

Men er prisforskjellen stor nok, så kan man jo sette inn «nye» eller helt nye motorer også. Men slikt er en del jobb, og drar med seg mye ekstra arbeid. 

Ja jeg forstår.

 

Men vett du hvordan det er med støy nivået eller vibrasjoner i båten når motorene ligger i midten I båten som så de gjør når det er KAD42/43 kontra når de ligger lenger bak med 63 motorene?

Link to post

Ligger de lengre bak med 63 motorene? På samme båt står de vel på samme sted i de fleste tilfeller, med mindre det drev eller ips varianter. Ingen av dem er aktuelle på båtene i denne tråden.

 

Jeg hadde to TAMD 60C midt i båten. Lydløst er det jo ikke - i alle fall ikke under planingsfart.

 

I en enda tidligere båt jeg jar hatt var det lagt ned stort arbeid i støydemping. Hadde også der også 6 sylindre på 6 liters motor, men det var knapt noen lyd. Så mye kan gjøres med støy - men ikke alt.

 

På mine 2 60 motorer var det likevel eksosstøyen som var høyest - fra eksosutløpet akter. Også når jeg satt inne og båten var i plan. Hadde eksospotter og eksosstøvler på den, men det er store maskiner. 

Link to post

Jeg har hatt 1996 Ph37 med 2xTAMD63P. Dette er et must på den båten. Gir da  maks 32 knop og ligger fint i plan fra forholdsvis lave fartsområder. Kraft i massevis (2x375 Hk).

Prøvde en Ph37 med KAD42 før jeg kjøpte den jeg hadde, utrolig undermotorisert. Selgeren hadde en pute han måtte legge på sete for i det hele tatt se over baugen. Båten gikk med nesa opp og skyfla vann.

 

 

 

Link to post
nordan family 27 skrev for 16 timer siden:

Ligger de lengre bak med 63 motorene? På samme båt står de vel på samme sted i de fleste tilfeller, med mindre det drev eller ips varianter. 

Ahh okey jeg trodde bare at de modelene som ble gitt ut med 63 motorer låg lengre bak. Men ser jo nå at det er nok forskjellige modeler. F.eks de eldre båtene så åpner du opp lukene til motor rommet inni cabinen. Mens fra ca 1996 modeler og nyere, så er luken til motor rommet ute bak.

Link to post
  • 4 uker senere...

Bra motorer de, hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe båt med Catepillar, tvert i mot. 

Men et tap på 3 knop på feil propeller er heftig, kan hende du må henvende deg til Failrline for å få rette propeller og det er ikke billig. 

Regn minst 30 000kr pr propell. Du kan jo evt selge dem som er der nå og få en grei pris for disse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...