Tvarholmen Startet 1.September.2020 Del på Facebook Startet 1.September.2020 Drivenheten på min Raymarine SmartPilot X-5 (produktkode E12206 fra 2008) "åpnet seg", sprengte gjengefester i hjørnene og låste ratt og ror. Heldigvis nær land, i godt vær og med bra ankerfeste. Drivenheten er ikke lenger å få tak i via forhandler. Vet noen her om andre drivenheter kan benyttes - eventuelt fra andre produsenter? Tross alt går det kun to ledninger ut fra enheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Litt info her: https://www.defender.com/pdf/raymarine_sportdrive_recallnotice.pdf https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=1332 Ut fra det over ser det ut som om disse kanskje kan brukes, men spørs jo om totalkostnad forsvarer det vs å bytte til en annen type Raymarine drive unit og beholde SPX-5 . Merk at SPX-5 ikke er nevnt i tråden på Raymarine forum. Ville lagt inn et spørsmål om erstatningsenhet på Raymarine’s nye forum evt konferert m kvalifisert forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Hulda kjører en Robertson linjerhydraulikk med SPX 30. Det eneste SPX'en gjør er å dele ut pluss og minus, med diverse forsinkelser og greier. Så enhver reversibel elektromotor bør kunne brukes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Siden det er en såkalt ‘sport pilot’ er den vel rattmontert med en clutch som kopler ut og inn så trodde det ble mer tricky i dette tilfellet (eller rettere sagt så er vel rattet montert på drivenheten) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.September.2020 Del på Facebook Svart 1.September.2020 Selve SPX gir ut pluss og minus til en eller annen enhet, som en reversibel motor. Det første som som imidlertid skjer når SPX engasjeres, er at enheten gjennom egen krets kjører ut konstant pluss for å engasjere clutch. På Hulda stenger denne funksjonen er hydraulikkventil som er normalt åpen. Denne automatfunksjonen konket hos meg. Automatikken er erstattet med at skipperen aktiverer en uttrekksbryter. Egentlig sikrere og bedre funksjon enn originalen. Panikk, eller treg pilot, klask til bryteren og rattet fris. Helt suverent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tvarholmen Svart 12.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2020 Takk så langt til Fantino og Hulda! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.