Jump to content

Hjelp til montering av Autoterm air 4d dieselvarmer

Sondre93

Recommended Posts

Hei. Jeg holder på med å montere dieselvarmer i båten og trenger noen tips. Alt er egentlig i boks bortsett fra dette med luftinntak. Det er jo da to luftinntak i varmeren. Den ene bak, den andre under. Kan jeg ha luftinntaket inne i båten? Jeg kjøpte et sånn sett fra autoterm, men luftinntaket med den lyddemperen på har for kort slange til å monteres til utsiden av båten og i tillegg blir det litt problematisk å holde maksgrensen på 2 meter slange og lite bøying dersom jeg skal ha nok avstand fra røyken fra eksosen. Ser det er en del bilder og filmer på nettet der folk har luftinntaket på innsiden, men ikke vet jeg om det er helt kurant  

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Hjelp til montering av dieselvarmer". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Du kan fint ha luftinntakene inne i båten.

Forutsetningen er at det rommet inntakene henter luft ifra, har tilstrekkelig lufttilførsel fra utsiden.

F.eks. motorrommet (skal) ha store åpninger som luft kan strømme inn, så å ha luftinntakene til varmeren i motorrommet går bra.

Det gjelder ihvertfall forbrenningsluften, den lille på undersiden av varmeren.

Den store på enden, kan også suge fra motorrommet, men om du har vond lukt, eller annet der nede, vil du blåse dette inn med den oppvarmede luften.

Så om du ikke har kontroll på luften der nede, bør den enten hentes fra oppholdsrom, eller utenfra.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Varmeren er montert inne i lugaren/soverommet så jeg må enten ha lufteluken i taket på gløtt eller så må jeg borre opp til feks to stykk stjerneventiler og satse på at det holder eller så må jeg kjøpe  en ny 26mm slange som er lang nok til at jeg kan få den til utsiden. Jeg snakket med en kar som selger varmere og han mener at dersom varmen i rommet overstiger 20 grader så risikerer jeg error koden 27 som betyr overoppheting

Hulda skrev 36 minutter siden:

Det har vært en del tråder om tilsvarende tidligere. Vi vet vel egentlig ikke hvilken type varmer dette er. Gjør vi vel? Uansett, det er vel ikke optimalt å kjøre en, antatt lik Eber D4, ved å kjøre omluft. Det blir som å sitte i en bil og kjøre varmeanlegget på omluft. Etter noen minutter merker i hvertfall jeg at jeg har glemt å ta inn uteluft.

Det er en autoterm air 4d. Sant nok, så blir nok til å bestille en ekstra lang slange så jeg får montert den utenfor

Sondre93 skrev 2 minutter siden:

Det er en autoterm air 4d. Sant nok, så blir nok til å bestille en ekstra lang slange så jeg får montert den utenfor

Flink gutt :-) !!

Hulda kjører uteluft, det gir en frisk og tørr varme i båten. Pass på at det er nok kapasitet slik at luften som kommer inn og så må komme ut av båten. Noen tenker ikke på denne siste. Disse varmerene liker svært dårlig å jobbe som kompressor. De vil gå med konstant overheting. 

Hulda skrev 31 minutter siden:

Flink gutt :-) !!

Hulda kjører uteluft, det gir en frisk og tørr varme i båten. Pass på at det er nok kapasitet slik at luften som kommer inn og så må komme ut av båten. Noen tenker ikke på denne siste. Disse varmerene liker svært dårlig å jobbe som kompressor. De vil gå med konstant overheting. 

Absolutt det beste! Veldig kjedelig med innestengt luft og overopphetet varmer. Det siste du nevnte blir en sak i tenkeboksen for meg ? Spent på hvilken løsning jeg skal finne der. Eneste jeg kommer på er å åpne lufteluken i taket i ny og ne

Luften som skal varmes opp og blåses inn i båten, kan med fordel hentes utenfra.

Frisk luft gir bedre gjennomstrømming/utskifting av luften om bord, og fører følgelig til mindre kondens vinterstid.

Jeg har montert en Y-ventil så jeg kan velge om luften skal komme fra utsiden eller fra en innvendig lugar.

Forbrenningsluftinntaket kan hentes fra samme rom som varmeren står i.

I manualen som du har bilde av, regner jeg med de ser en potensiell fare dersom eksosrøret står nær luftinntaket. Da kan du risikere å få eksosen inn i båten. Hos oss er eksosen og luftinntaket montert "rundt hjørnet" fra hverandre, med ca en meters mellomrom. Har aldri opplevd å få eksos inn i luftinntaket.

Uansett bør du montere CO-alarmer om bord når du har dieselvarmer. Vi så hvordan det nylig gikk på rave cave...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev for 6 timer siden:

Luften som skal varmes opp og blåses inn i båten, kan med fordel hentes utenfra.

Frisk luft gir bedre gjennomstrømming/utskifting av luften om bord, og fører følgelig til mindre kondens vinterstid.

Jeg har montert en Y-ventil så jeg kan velge om luften skal komme fra utsiden eller fra en innvendig lugar.

Forbrenningsluftinntaket kan hentes fra samme rom som varmeren står i.

I manualen som du har bilde av, regner jeg med de ser en potensiell fare dersom eksosrøret står nær luftinntaket. Da kan du risikere å få eksosen inn i båten. Hos oss er eksosen og luftinntaket montert "rundt hjørnet" fra hverandre, med ca en meters mellomrom. Har aldri opplevd å få eksos inn i luftinntaket.

Uansett bør du montere CO-alarmer om bord når du har dieselvarmer. Vi så hvordan det nylig gikk på rave cave...

Så sant så sant. Forbrenningsluftinntaket, er det bak varmeren eller den under ved siden av eksosen? 

Frykten for "omluft" er overdreven syns jeg. 

Lufta som går til forbrenning vil suges inn gjennom ventiler osv i båten, kontinuerlig. Varmeren vil dra inn luft tilsvarende mengden eksos/luft den blåser ut via eksosen. Så varmeren suger inn frisk luft gjennom båtens ventilasjonssystem hele tiden når den er i bruk, og blåser den ut via eksosen. Dette da forutsatt at en ikke drar luft til brennkammeret fra utsiden, men innsiden. 

Å dra "omluft" på "oppvarmingslufta" som suges inn av vifta og over brennkammeret for å varme båten er vel bare effektivt og gir kjappere og høyere varme? Blir det ikke i overkant mye frisk luft inn om også den vifta skal suge frisk luft inn i båten kontinuerlig? Må bli solid varmetap på vinteren...

Hper skrev 6 minutter siden:

Å dra "omluft" på "oppvarmingslufta" som suges inn av vifta og over brennkammeret for å varme båten er vel bare effektivt og gir kjappere og høyere varme? Blir det ikke i overkant mye frisk luft inn om også den vifta skal suge frisk luft inn i båten kontinuerlig? Må bli solid varmetap på vinteren...

Resirkulering i båt gir mye fukt og dårlig luft. Jeg ville ikke ha vurdert å ta luft til oppvarming annet enn utefra. Luft til forbrenning derimot kan man ta hva omtrent hvor som helst. 

Jeg ville ikke ha gått så langt med slangen til luftinntak. Om du er en meter eller to unna eksosen bør det holde plenty. Den 26mm slangen er nok til forbrenningsluft, Ser ingen grunn til å forlenge denne. Om du vil ta den utefra kan du sette den nær eksosen uten problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 16 minutter siden:

Resirkulering i båt gir mye fukt og dårlig luft. Jeg ville ikke ha vurdert å ta luft til oppvarming annet enn utefra. Luft til forbrenning derimot kan man ta hva omtrent hvor som helst. 

Jeg ville ikke ha gått så langt med slangen til luftinntak. Om du er en meter eller to unna eksosen bør det holde plenty. Den 26mm slangen er nok til forbrenningsluft, Ser ingen grunn til å forlenge denne. Om du vil ta den utefra kan du sette den nær eksosen uten problem.

Ok. Jeg snakket litt med produsenten, de hevder at det er forbrenningsluften man skal montere på utsiden. Jeg har montert alt ferdig. Det eneste jeg ikke har gjort noe med er å lage hull til en evt gjennomføring til utsiden når det gjelder luftinntak da jeg er usikker på om det er den på 26mm eller den bak varmeren som skal monteres til utsiden. Hvordan er det med eksosgjennomføringen og varme? Jeg glemte å lage hullet litt større en 38mm som er monteringsstørrelsen på hullet. Burde jeg prøve å få det litt større mtp varmen? Vil ikke hele gjennomføringen uansett bli like varm? 

Det er en fordel om det er lit klaring mellom glassfiber og gjennomføringen. Men det er neppe kritisk. Du kan jo prøve å slipe litt. 

Forbrenningsluften er grei, gjennomføringen setter du der det passer. Men jeg ville prøvd å hente luft til oppvarming også utefra. Prøv å kjøre noen timer med bilen med varmeapparatet på resirkulering, så skjønner du greit hvorfor.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 32 minutter siden:

Det er en fordel om det er lit klaring mellom glassfiber og gjennomføringen. Men det er neppe kritisk. Du kan jo prøve å slipe litt. 

Forbrenningsluften er grei, gjennomføringen setter du der det passer. Men jeg ville prøvd å hente luft til oppvarming også utefra. Prøv å kjøre noen timer med bilen med varmeapparatet på resirkulering, så skjønner du greit hvorfor.....

Hulda skrev 17 minutter siden:

Det å ta forbrenningsluften utenfra er et eller annet ikke helt forståelig EU-krav. Hulda tar forbrenningsluften utenfra. 

Forbrenningsluften er altså den på 26mm? Den ved siden av eksosutgangen under selve varmeren? Hvis det er det så får jeg ikke noen problemer med å føre den til utsiden, men inntaket bak varmeren tror jeg ikke jeg vil få til mtp hvor varmeren står og meget begrenset med monteringsmuligheter

index skrev 13 minutter siden:

Forbrenningsluften er den på 26mm ja.

Hvor står varmeren da? Om den står i motorrommet vil du få motorlukt i hele båten, står den i kabin vil du få fukt. Men det går jo an å kople den opp uten tilluft, og se hvordan det oppleves.

Takk for svar. Den står i soverommet/lugaren. Jeg bestiller en ekstra gjennomføring til forbrenningsluft, ser at flertallet mener det bør gjøres så da velger jeg den siden ? Når det kommer til slange til forbrenningsluft så sliter jeg litt med å finne en lang nok slange som er 26mm

Sondre93 skrev 2 minutter siden:

Takk for svar. Den står i soverommet/lugaren. Jeg bestiller en ekstra gjennomføring til forbrenningsluft, ser at flertallet mener det bør gjøres så da velger jeg den siden ? Når det kommer til slange til forbrenningsluft så sliter jeg litt med å finne en lang nok slange som er 26mm

Nå sier du forbrenningsluft to ganger:giggle:. Tipper årsaken til at denne skal ut i friluft er at det kan lekke inn eksos i båten denne veien. Hvorfor må du ha så lang slange da?

index skrev 11 minutter siden:

Nå sier du forbrenningsluft to ganger:giggle:. Tipper årsaken til at denne skal ut i friluft er at det kan lekke inn eksos i båten denne veien. Hvorfor må du ha så lang slange da?

Er det ikke den som skal ut for å unngå dårlig og fuktig luft? I følge bruksanvisningen er det det hvert fall. Jeg må ha lenger slange for å kunne føre den ut der jeg har den eneste mulighet til å montere gjennomføringen mtp plass, makslengde på slange osv. Den skal være maks to meter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...