index Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Sondre93 skrev 33 minutter siden: Er det ikke den som skal ut for å unngå dårlig og fuktig luft? I følge bruksanvisningen er det det hvert fall. Jeg må ha lenger slange for å kunne føre den ut der jeg har den eneste mulighet til å montere gjennomføringen mtp plass, makslengde på slange osv. Den skal være maks to meter. Nei, det er den andre som skal til for å få frisk luft inn. Typisk 70-90mm diameter, samme som varme ut. Forbrenningen har ingen ting med varm luft inn i båten å gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Denne videoen illustrerer godt hvordan en dieselvarmer fungerer: https://youtu.be/U0R2WdjEg3c Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sondre93 Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 index skrev 1 time siden: Nei, det er den andre som skal til for å få frisk luft inn. Typisk 70-90mm diameter, samme som varme ut. Forbrenningen har ingen ting med varm luft inn i båten å gjøre. Ok. Da må man sikkert også bruke en type gjennomføring for denne dersom man vil dra inn friskluft? Min er i 90mm så da må jeg skaffe en gjennomføring på 90mm. Det må vel finnes noe ute på markedet? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Forbrenningsluft kommer via den du beskriver som "under" i første innlegg. Luft til oppvarming, som går forbi brennkammeret (utvendig) er det du beskriver som "bak" i første innlegg. Forbrenningslufta (under) skal forskriftsmessig ut fordi det er direkte tilgang til brennkammer, mao så kan det, teoretisk, hvis det skjer en feil, komme røyk motsatt vei og inn i båten. Oppvarmingslufta (bak) skal.... vet ikke. Jeg ser på ventilasjon av båten som ett eget system. Om du legger oppvarmingslufta ut har du i praksis aktiv ventilasjon "de lux" i båten. Sikkert kjekt i den fuktige årstiden hvis du har varmeoverskudd. Vet ikke hvor greit det er om det faktisk blir kaldt nok... om en klarer å få opp temperaturen uten omluft. Om du ikke legger forbrenningslufta ut (i strid med retningslinjene) så har du aktiv ventilasjon type "moderat", dvs tilsvarende volumet som eksosen spytter ut av luft/røyk osv. -------- Så jeg vet da pokker. Om jeg skulle bo i båten på Østlandet om vinteren ville jeg vel tenkt mest mulig effektivitet og tatt fukt med avfukter. Til vanlig sesongbruk er det sikkert ikke så nøye all den tid en får det varmt nok. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 index skrev for 3 timer siden: Resirkulering i båt gir mye fukt og dårlig luft. Jeg ville ikke ha vurdert å ta luft til oppvarming annet enn utefra. Luft til forbrenning derimot kan man ta hva omtrent hvor som helst. Må innrømme at det ikke er min erfaring. Hadde webasto montert tidligere som tok luft til både oppvarming og forbrenning fra stuverom og forpigg. Og har det samme nå med kinavarmer. Kan ikke si at jeg opplever at oppvarming av båten gir dårlig inneluft. Heller tvert i mot, varm luft gir økt naturlig ventilering. Men to store forbehold. Har aldri brukt varmer over flere døgn boende i båten, den slås alltid av om natta og vi har vel minst 7 ventiler i 39 fots seilbåt som alltid står åpne, også når det er kaldt, med mindre vi kjører luftavfukter (og ikke er i båten). --- Strider litt med logikken min at økt varme nedi båten, med tilstrekkelig naturlig ventilasjon, skal kunne gi dårligere luft... Da tror jeg at en bør ofre litt varme og lufte mer :-). Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Hper skrev 7 minutter siden: Forbrenningsluft kommer via den du beskriver som "under" i første innlegg. Luft til oppvarming, som går forbi brennkammeret (utvendig) er det du beskriver som "bak" i første innlegg. Forbrenningslufta (under) skal forskriftsmessig ut fordi det er direkte tilgang til brennkammer, mao så kan det, teoretisk, hvis det skjer en feil, komme røyk motsatt vei og inn i båten. Oppvarmingslufta (bak) skal.... vet ikke. Jeg ser på ventilasjon av båten som ett eget system. Om du legger oppvarmingslufta ut har du i praksis aktiv ventilasjon "de lux" i båten. Sikkert kjekt i den fuktige årstiden hvis du har varmeoverskudd. Vet ikke hvor greit det er om det faktisk blir kaldt nok... om en klarer å få opp temperaturen uten omluft. Om du ikke legger forbrenningslufta ut (i strid med retningslinjene) så har du aktiv ventilasjon type "moderat", dvs tilsvarende volumet som eksosen spytter ut av luft/røyk osv. -------- Så jeg vet da pokker. Om jeg skulle bo i båten på Østlandet om vinteren ville jeg vel tenkt mest mulig effektivitet og tatt fukt med avfukter. Til vanlig sesongbruk er det sikkert ikke så nøye all den tid en får det varmt nok. Varmluften har jeg selvfølgelig inne i båten da varme er det jeg trenger når det blir kaldt. Høres ut som jeg burde ha begge luftinntakene fra utsiden av båten. Vil det bli problematisk å få varme selv på de kaldeste høstdagene hvis luften draes inn fra utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Sondre93 skrev Just now: Varmluften har jeg selvfølgelig inne i båten da varme er det jeg trenger når det blir kaldt. Høres ut som jeg burde ha begge luftinntakene fra utsiden av båten. Vil det bli problematisk å få varme selv på de kaldeste høstdagene hvis luften draes inn fra utsiden? Virker som det er enighet i tråden om at en bør ha begge fra utsiden. Og at den til brennkammeret SKAL tas fra utsiden for å få en forskriftsmessig installasjon. Tror det var en tidligere tråd her hvor en prøvde forskjellen på å ta luft til oppvarming (bak) hhv inne og ute. Forskjellen var betydelig, naturlig nok. Om en skal varme opp luft som er 0 grader så krever det mer enn om du starter på 15. Hvis jeg måtte ha oppvarminslufta fra utsiden hadde jeg jaggu forska på å få til et spjell så jeg kunne slå om til omluft på kalde dager. Så kan en evt fyre opp med omluft og få det kjapt varmt, for å så slå over på "uteluft" for å få aktiv ventilasjon de-lux i båten. ----------- Du kan jo montere med forbrenningslufta tatt fra utsiden og så prøvekjøre i høst med omluft på oppvarmingslufta og se om det fungerer for dere. Om dere opplever dårlig og fuktig luft så kan dere "montere videre".... Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Hper skrev 6 minutter siden: Virker som det er enighet i tråden om at en bør ha begge fra utsiden. Og at den til brennkammeret SKAL tas fra utsiden for å få en forskriftsmessig installasjon. Tror det var en tidligere tråd her hvor en prøvde forskjellen på å ta luft til oppvarming (bak) hhv inne og ute. Forskjellen var betydelig, naturlig nok. Om en skal varme opp luft som er 0 grader så krever det mer enn om du starter på 15. Hvis jeg måtte ha oppvarminslufta fra utsiden hadde jeg jaggu forska på å få til et spjell så jeg kunne slå om til omluft på kalde dager. Så kan en evt fyre opp med omluft og få det kjapt varmt, for å så slå over på "uteluft" for å få aktiv ventilasjon de-lux i båten. ----------- Du kan jo montere med forbrenningslufta tatt fra utsiden og så prøvekjøre i høst med omluft på oppvarmingslufta og se om det fungerer for dere. Om dere opplever dårlig og fuktig luft så kan dere "montere videre".... Ja en får bare prøve seg frem Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Da har jeg fått prøvd ut varmeren og må si at jeg ikke skal kverulere om at man bør ta friskluft fra utsiden ? Synes det ble for fuktig luft for min smak. Eneste jeg er skeptisk på er om den vil klare å varme selv om vinteren. En ting er at det tar lenger tid å få varmen, det er jo selvforklarende, men vil den klare å varme i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 (redigert) Om det blir veldig mange minusgrader ute, kan det bli en del varmetap ved å hente fra utsiden. Jeg har en Y-ventil, så jeg kan veksle til innsug innenfra om det blir tosifrede minusgrader ute. Det er forholdsvis enkelt å (etter)montere. Redigert 3.September.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sondre93 Svart 3.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 S/Y Emma skrev 47 minutter siden: Om det blir veldig mange minusgrader ute, kan det bli en del varmetap ved å hente fra utsiden. Jeg har en Y-ventil, så jeg kan veksle til innsug innenfra om det blir tosifrede minusgrader ute. Det er forholdsvis enkelt å (etter)montere. Jeg tror jeg fikk med en sånn y ventil. Er ikke akkurat en ventil, men et y stykke som fulgte med i settet. Må sikkert være et y stykke med åpne og lukke muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Sondre93 skrev for 1 time siden: Da har jeg fått prøvd ut varmeren og må si at jeg ikke skal kverulere om at man bør ta friskluft fra utsiden ? Synes det ble for fuktig luft for min smak. Eneste jeg er skeptisk på er om den vil klare å varme selv om vinteren. En ting er at det tar lenger tid å få varmen, det er jo selvforklarende, men vil den klare å varme i det hele tatt? Når du fyrer nedi båten vil varmlufta ta med seg fukt ut når du lufter. Så fukten vil avta etter en tids bruk. Litt som med luftavfukter. Første gang du bruker den i en båt, eller i ett rom hjemme, kan det ta flere døgn hvor den drar ut litersvis med fukt før nivået stabiliserer seg. -- Men for sporadisk bruk vil det åpenbart da være best å få mest mulig frisk luft inn, ved å suge lufta inn vha dieselvarmeren, eller lufte godt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Sondre93 skrev 1 time siden: Jeg tror jeg fikk med en sånn y ventil. Er ikke akkurat en ventil, men et y stykke som fulgte med i settet. Må sikkert være et y stykke med åpne og lukke muligheter? Ja, det er et spjeld inni og et lite hjul på toppen som du kan vende for å velge hvilket innløp du vil bruke. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sondre93 Svart 4.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 S/Y Emma skrev for 10 timer siden: Ja, det er et spjeld inni og et lite hjul på toppen som du kan vende for å velge hvilket innløp du vil bruke. Det er det ikke på den jeg fikk med. Er kun et enkelt y stykke, men skal kjøpe den typen med spjeld. Takker for tips ☺️ Har du et tips til hvordan man kan dempe lyden fra varmeren? Kan jeg feks sette en aluminiumskasse eller en trekasse over med like store hull som de på varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 4.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Hper skrev for 11 timer siden: Når du fyrer nedi båten vil varmlufta ta med seg fukt ut når du lufter. Så fukten vil avta etter en tids bruk. Litt som med luftavfukter. Første gang du bruker den i en båt, eller i ett rom hjemme, kan det ta flere døgn hvor den drar ut litersvis med fukt før nivået stabiliserer seg. -- Men for sporadisk bruk vil det åpenbart da være best å få mest mulig frisk luft inn, ved å suge lufta inn vha dieselvarmeren, eller lufte godt. Ja jeg kommer til å bruke den mye når jeg skal på jakt på havet. En kamerat av meg og jeg skal være ute i flere dager og regner med jeg bruker den en del på kvelden og natten når vi trekker oss inn for dagen så er greit å ha litt friskluft. Jeg kommer til å montere en sånn y ventil med varmluftsrør ut så bare endrer jeg på spjeldet dersom det fungerer dårlig å få varme fra luften fra utsiden Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Sondre93 skrev 15 minutter siden: Jeg kommer til å montere en sånn y ventil med varmluftsrør ut så bare endrer jeg på spjeldet dersom det fungerer dårlig å få varme fra luften fra utsiden Det er nok lurt. Evt om varmeren er lett å komme til kan du jo bare plukke av slangen om det ikke blir varmt nok;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 (redigert) Sondre93 skrev 59 minutter siden: Det er det ikke på den jeg fikk med. Er kun et enkelt y stykke, men skal kjøpe den typen med spjeld. Takker for tips ☺️ Har du et tips til hvordan man kan dempe lyden fra varmeren? Kan jeg feks sette en aluminiumskasse eller en trekasse over med like store hull som de på varmeren? Bruk slanger med lyddempere på både forbrenningsluften og friskluften (på innsugsiden). Det har enormt mye å si for støyen. Vår varmer lager knapt hørbar lyd inne i båten. Bare en svak susing fra ventilene. Om den går på lav effekt, må man holde hånden foran ventilene for å sjekke om den faktisk er på. https://seatronic.no/vvs/varmere-140/monteringsdeler-luftvarmere/forbrenningsluftlyddemper-24mm https://seatronic.no/vvs/varmere-140/monteringsdeler-luftvarmere/lyddemper-for-varmluftslange-90mm Redigert 4.September.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 D4'en til Hulda varmer jo opp hele båten selv om det er en del kuldegrader ute til grei oppholdstemperatur i hele båten. Jeg kan ikke si hvor mange grader over utetemperaturen, men sikkert 30- til 40 grader. Vil anta at når du har brukt varmeren en del, vil du finne ut at omluftfunksjonen er nokså bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 4.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 S/Y Emma skrev 25 minutter siden: Bruk slanger med lyddempere på både forbrenningsluften og friskluften (på innsugsiden). Det har enormt mye å si for støyen. Vår varmer lager knapt hørbar lyd inne i båten. Bare en svak susing fra ventilene. Om den går på lav effekt, må man holde hånden foran ventilene for å sjekke om den faktisk er på. https://seatronic.no/vvs/varmere-140/monteringsdeler-luftvarmere/forbrenningsluftlyddemper-24mm https://seatronic.no/vvs/varmere-140/monteringsdeler-luftvarmere/lyddemper-for-varmluftslange-90mm Takk for tips. Forbrenningsluft slangen er 26mm og jeg sliter med å finne en slange på 26mm som er lang nok til at jeg kan føre den ut. Eneste jeg finner er silikonslanger, men det kan sikkert fungere det også? Den jeg har på forbrenningsluften nå har lyddemper, men den er ikke lang nok til å kunne draes til utsiden av båten så jeg må forlenge den Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 4.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 S/Y Emma skrev 46 minutter siden: Bruk slanger med lyddempere på både forbrenningsluften og friskluften (på innsugsiden). Det har enormt mye å si for støyen. Vår varmer lager knapt hørbar lyd inne i båten. Bare en svak susing fra ventilene. Om den går på lav effekt, må man holde hånden foran ventilene for å sjekke om den faktisk er på. https://seatronic.no/vvs/varmere-140/monteringsdeler-luftvarmere/forbrenningsluftlyddemper-24mm https://seatronic.no/vvs/varmere-140/monteringsdeler-luftvarmere/lyddemper-for-varmluftslange-90mm Kan man kappe lyddemperen til ønsket lengde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.