Jump to content

Evinrude G2 200HO med mercury propell

Hirgon

Recommended Posts

hei!

Har en Nordkapp Noblesse 660 med Evinrude G2 200 HO som jeg henta i vår. Kjørt 120 timer med den i sommer, så jeg har gjort en del erfaringer med oppsettet. Den har en 15x20 RX4 propell som jeg er godt fornøyd med. får dog bare 5000rpm som max. Ser Mercury lager en propell som heter High five. Har noen prøvd disse? er sugen på å prøve en slik. Toppfarten er ikke så viktig, dette går fort nok(sier frua). Viktigere er økonomi, opp i plan, og mindre vibrasjoner. Synes RX4 propellen lager noen vibrasjoner rundt 5-7 knop jeg ikke liker. Disse forvant da jeg prøvde en Viper(3-bladet) propell som jeg har liggende (14,25x22, kan selges), så jeg lurer på om kanskje en slik high five kan være verd å prøve. Noen med erfaringer?

Redigert av Hirgon (see edit history)

Jeg har brukt High Five til vannskikjøring. Den drar armene av folk, så man må gi gass forsiktig. Men det bør være unødvendig å gå til det ekstreme med å bruke en high five på din båt. Den gir utrolig grep i vannet, men så mye bladareal gir deg litt lavere effektivitet på høye turtall.

Riktignok er diameteren tatt ned på den for å kompensere noe, den er på 13 1/4 med 19 stigning. Den er også så tøff i vannet at den vrir båten litt når man gir på raskt eller drar av gassen raskt når man er i plan.

Ettersom den har så mye grep så ville det være en fordel å kunne heise motoren for å ikke ha så mye av propellen i vannet.

Jeg fikk ikke noe høyere fart med denne på et lettdrevet skrog målt mot andre 3 og 4bl selv med motorheis, men med din Noblesse som er en noe tyngre ville det kanskje oppføre seg noe anderledes. Jeg lånte den bort til en venn som elsket oppførselen. Han holdt til i Ålesund der det er  mye sjø og den grep uansett vær og føre og hva han enn gjorde med rattet.

Din Rx4 er en moderne propell med stort/langt bladfeste på trommelen. Det gir skyv på lave turtall og god marsfart.  Samt den spisse avslutningen på bladene med litt cupping som gir deg baugløft og ikke for mye motstand på høye turtall slik at det blir grei toppfart.

Du kan se på om motoren sitter riktig i høyde. Dvs om antiventilasjonplaten på motor er ca en tomme over spissen på v-bunnen på båten.

Jeg tror det går å få til noe med å gå til Mercury sine lab/pro finish propeller, men det koster mye og er ikke enkelt å få til noe som man er sikker på at blir så mye bedre enn det du har at det forsvarer kostnaden. Det baserer seg også på at du "kun" har 225hk og ikke farter rundt i over 50-60knop.

Takk for svar. jeg er enig med det du skriver. Motorens plassering er helt etter boka, så den forblir som den er. Jeg mangler dog noe turtall på topp og opplever noen vibrasjoner rundt 1000-1200 rpm som jeg ikke liker når jeg skal ligge i snekkefart. Er ute etter å få vekk vibrasjonene og best mulig kjørekomfort og økonomi  mellom 25 og 35 knop. Alt opp til 40 knop er greit, men blir skjelden mulighet til å kjøre noe fortere over tid enn det her ute i havgapet, så tap av toppfart kan jeg leve med. tror kanskje den propellen jeg har med 2 tommer mindre pitch er veien å prøve først. Høres ut som meg han kompisen din i Ålesund. Greit med grep når bølgehøyden går opp.

Den high five propellen din med 13,25x19, hva slags motor hadde du den på og hva slags båt? lengde og vekt. Er nemlig den jeg har sett litt på og tenkt at det må være rett for oss. Sikkert kjekt også når båten er lastet med flere folk, fuel og stæsj.

Redigert av Hirgon (see edit history)

Hei, jeg har en 23" High Five i kjelleren. Den har jeg brukt på en RIB Unlimited 700, dvs 7m/23ft med 150 E-tec. Båten veide ca 600kg ink motor (!) og gikk i 60 knop med Tempest Plus 23" (motorheis og nosecone), da bunnet den med 6050rpm. Gikk i 58kn med Bravo og ca 56-7 med High Five.

Forslaget om 19" var til deg og din båt. Jeg tenkte at det ville nok vært omtrent der du skal være.

Om du kan få prøvd en litt mindre Rx4 er det en vei å gå. Enig det! Og noe enklere.

Med et planende skrog med litt dyp v-bunn så blir det mye rare strøminger bak akterspeilet mens vannet roter rundt og ikke slipper akterspeilet før du gir på videre opp i plan. Og desto flere blader og mer areal på propellen desto mer tydelig blir disse varierende retninger på vannet mot propellbladene. Så det hakker og lugger litt før plan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...