Jump to content

Regatta og unødvendig last.

Yxrkt

Recommended Posts

Kommer an på ambisjonsnivået, vindstyrke, båtens lengde/tyngde og hvor vekta er plassert.

De raskeste gutta i Expressklassen operer med lettvektsmadrasser...

For den jevne onsdagsregattaen med familiebåten hadde jeg ikke tatt meg bryet med å tømme tankene og lempe ut alt campingutstyret.

Hvis du røper hva slags båt du har vil du nok kunne få mer spesifikke anbefalinger. En langkjølt IF på 26 fot vil tåle 150 kilo skrot bedre enn en hyperlett 30 foter som er designet for å plane for eksempel.

Jim Berger skrev for 1 time siden:

Albin ballad

Gassflasker og påhenger på pushpit

Solpanel på bøyle

Gummibåt på dekk

Sykler i lasterom

Tja. Ser at en del av de vanlige seilbåtene her legger igjen gode stabler på brygga når de skal seile regatta. Ikke alltid, men ganske ofte. 

Ville brukt litt tid på å hive i land det som var tungt og enkelt og kjapt å få i land. Gummijolla på dekk ville jeg vel hevet på land uansett, kan fort ligge i veien?

Nå har du ikke sagt hva slags type regatta det er snakk om, men jeg ville ikke brydd meg med å tømme båten om det er snakk om vennskapelig serieseilas. Du har heller ikke sagt noe om ambisjonsnivået.... Lurt å komme med all informasjonen på en gang isteden for i drypp. Da blir det lettere å synse for oss forståsegpåere... :thumbsup:

Skal du seile med spinnaker vil en jolle på fordekket være en langt større ulempe enn 150kg ekstra ræl i stuerommet, synes nå jeg.

Jeg ville lettet båten i denne rekkefølgen for innaskjærs regatta:

- Fjerne løsøre fra dekk (joller, påhengere, SUP)

- Tappe ned vanntanken/tømme septik

- Fjernet campingutstyr i stuerommene

- Holde dieseltanken under 50%

- Legge igjen ankerkjetting på brygga (ta med lettvektsanker med kjettingfortom)

- Legg madrasser, salongbord, og uønskede barn igjen på brygga.

Ingen av tiltakene har bedre effekt enn en ren bunn og ok seil, særlig ikke på en Ballad, men det er jo en annen diskusjon. 

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

En av mine tidligere båtnaboer i Son spolet av ankerkjettingen og plasserte den på brygga sammen med alt annet tungt. Han kom langt ut i leksa på onsdagsregattaen allikevel. Sweden Yachts 38 (tror jeg det var). Altså ikke en superrask båt, men bra seiler. Uansett, flytte på vekt krever energi, som heller kan brukes til å flytte båten. Vi hadde en rask seiler en gang i tiden. Den  surfet avgårde i 14 knop så det grein. 4,5 tonn. Da den la på seg til 5+ tonn, var det slutt på surfingen.

Jeg var en av de ekstreme. Båten var tom når vi seilte regatta. Pålagt redningsutstyr. En liten verktøykasse (alt veid og bare det vi må ha), seil og matpakke. Absolutt ingenting annet. Ankertauet var i minimum tykkelse og lenge, vakuumpakket når knusktørt for å spare vekt. Det betyr at jeg aldri kan seile regatta med turbåt, da det er for mye jobb å totalt ribbe den. 

På en express tipper jeg 30 kg ekstra vekt er forskjellen på 1 og 4 plass. For en balad med 300 kg ekstra i en onsdagsreggatta tipper jeg noen prosent mer tid. Veivalg har mer å si. Men det viktigste er å bli med. Blir terskelen før høy hvis du må tømme båten er drt bedre å bli med og ha en forklaring på hvorfor en ikke vant. 

Det er et ork å tømme turbåten før hver regatta, selv gjør jeg bare det før de "viktigste" regattaene. Om du etterhvert oppnår resultater hvor avstanden opp til seier er helt marginal vil det være naturlig å tømme enda mer. På klubbregatta legger jeg igjen anker/kjetting og passer på at vanntanker er tomme, mens dieseltanken er akkurat full nok til å ha en trygg tur. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...