Yxrkt Startet 1.September.2020 Link til dette innlegget Startet 1.September.2020 Hvor mye har ekstra last å si? Regnet kjapt over, og har 150-200kg med rask liggende. Er dette merkbart på en 3.3 tonn båt? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Kommer an på ambisjonsnivået, vindstyrke, båtens lengde/tyngde og hvor vekta er plassert. De raskeste gutta i Expressklassen operer med lettvektsmadrasser... For den jevne onsdagsregattaen med familiebåten hadde jeg ikke tatt meg bryet med å tømme tankene og lempe ut alt campingutstyret. Hvis du røper hva slags båt du har vil du nok kunne få mer spesifikke anbefalinger. En langkjølt IF på 26 fot vil tåle 150 kilo skrot bedre enn en hyperlett 30 foter som er designet for å plane for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 1.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Albin ballad Gassflasker og påhenger på pushpit Solpanel på bøyle Gummibåt på dekk Sykler i lasterom Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Jim Berger skrev for 1 time siden: Albin ballad Gassflasker og påhenger på pushpit Solpanel på bøyle Gummibåt på dekk Sykler i lasterom Tja. Ser at en del av de vanlige seilbåtene her legger igjen gode stabler på brygga når de skal seile regatta. Ikke alltid, men ganske ofte. Ville brukt litt tid på å hive i land det som var tungt og enkelt og kjapt å få i land. Gummijolla på dekk ville jeg vel hevet på land uansett, kan fort ligge i veien? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 (redigert) Nå har du ikke sagt hva slags type regatta det er snakk om, men jeg ville ikke brydd meg med å tømme båten om det er snakk om vennskapelig serieseilas. Du har heller ikke sagt noe om ambisjonsnivået.... Lurt å komme med all informasjonen på en gang isteden for i drypp. Da blir det lettere å synse for oss forståsegpåere... Skal du seile med spinnaker vil en jolle på fordekket være en langt større ulempe enn 150kg ekstra ræl i stuerommet, synes nå jeg. Jeg ville lettet båten i denne rekkefølgen for innaskjærs regatta: - Fjerne løsøre fra dekk (joller, påhengere, SUP) - Tappe ned vanntanken/tømme septik - Fjernet campingutstyr i stuerommene - Holde dieseltanken under 50% - Legge igjen ankerkjetting på brygga (ta med lettvektsanker med kjettingfortom) - Legg madrasser, salongbord, og uønskede barn igjen på brygga. Ingen av tiltakene har bedre effekt enn en ren bunn og ok seil, særlig ikke på en Ballad, men det er jo en annen diskusjon. Redigert 1.September.2020 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 En av mine tidligere båtnaboer i Son spolet av ankerkjettingen og plasserte den på brygga sammen med alt annet tungt. Han kom langt ut i leksa på onsdagsregattaen allikevel. Sweden Yachts 38 (tror jeg det var). Altså ikke en superrask båt, men bra seiler. Uansett, flytte på vekt krever energi, som heller kan brukes til å flytte båten. Vi hadde en rask seiler en gang i tiden. Den surfet avgårde i 14 knop så det grein. 4,5 tonn. Da den la på seg til 5+ tonn, var det slutt på surfingen. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Jeg var en av de ekstreme. Båten var tom når vi seilte regatta. Pålagt redningsutstyr. En liten verktøykasse (alt veid og bare det vi må ha), seil og matpakke. Absolutt ingenting annet. Ankertauet var i minimum tykkelse og lenge, vakuumpakket når knusktørt for å spare vekt. Det betyr at jeg aldri kan seile regatta med turbåt, da det er for mye jobb å totalt ribbe den. På en express tipper jeg 30 kg ekstra vekt er forskjellen på 1 og 4 plass. For en balad med 300 kg ekstra i en onsdagsreggatta tipper jeg noen prosent mer tid. Veivalg har mer å si. Men det viktigste er å bli med. Blir terskelen før høy hvis du må tømme båten er drt bedre å bli med og ha en forklaring på hvorfor en ikke vant. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Det er akkurat det. Man må ha en plausibel grunn overfor fellesskapet for at man seiler som ku i hengemyr. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Den tanken slo meg også. Er ikke sååå kult å komme laaangt ned på lista, samtidig som man står igjen på brygga å lempe camingutstyr,jolle og påhenger på plass, mens man kjører på igjen ankerkjettingen???? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
sunnmøre Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Normen - ei skikkeleg seilar køyrer ikkje inn igjen ankerkjettinger. Vinsj med tilhøyr er alt for tungt? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Express er en entypeklasse med krav til minimumsvekt og utrustning. Om de tar ut madrassene skal de kompensere med 30 kg ballast, f.eks påhenger... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Da jeg regattaseilte Maxi 77, så la vi utombordaren under salongs-bordet, rett over kjølen.....der gjør vekten minst ´skade’ ! maks ‘skade’ er på akterspeilet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Det er et ork å tømme turbåten før hver regatta, selv gjør jeg bare det før de "viktigste" regattaene. Om du etterhvert oppnår resultater hvor avstanden opp til seier er helt marginal vil det være naturlig å tømme enda mer. På klubbregatta legger jeg igjen anker/kjetting og passer på at vanntanker er tomme, mens dieseltanken er akkurat full nok til å ha en trygg tur. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Hmmmm. Jeg har aldri drevet det lenger enn til å fjerne noen kilo rur og blåskjell. Et par Færdere og en Hollender var ikke nok til at jeg ble bitt av basillen. Og når det var onsdagsregattaer i Son, seilte folk så langt inn på grunna for å vinne høyde at de turde knapt å slå. Jeg ville ikke satse båten. Regatta er ikke noe for mag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.