Fru Jacobsen Startet 1.September.2020 Link til dette innlegget Startet 1.September.2020 (redigert) Hva sier menigheten? Messing, syrefast, kompositt etc..og i så fall hvorfor? Redigert 1.September.2020 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Under vannlinjen? Har inntrykk at det er bronse og kompositt som gjelder. Messing og rustfritt er ok når nytt, men kan bli svake over tid - og også uten at det synes. Det er i alle fall det jeg har notert meg bak øret: Hvis det er plass til kompositt, bruk kompositt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 (redigert) På en plastbåt hadde jeg valgt 1) Kompositt 2) Bronse 3) Avsinkingsherdet messing Alle tre over holder >50 år, mye mer. Så hva er så poenget med å velge noe annet? Kompositt bygger mer, om man har slike problemer. Bronse og messing kan bli utsatt for galvanisk tæring, i søkte tilfeller. Rustfrie kvaliteter ser jeg ikke noe poeng i å bruke. Hulda har kun rustfritt, suksess. Suksessfaktoren i en plastbåt heter 'bonding'. Redigert 1.September.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Byttet til slutt til kompositt i Fairlinen jeg hadde. Innfestet med Epoksy. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 På Trudesign får man nå kappe, så de er mye mer solide en før. Da er det ikke mange negative sider igjen. https://www.trudesign.nz/marine/products/70-load-bearing-collars Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 For noen år siden opprettet jeg en tråd om skroggjennomføringer og ulike metaller. Vet ikke om du har lest den @Fru Jacobsen. Kompositt ble ikke tatt for seg i den tråden da den handlet om metaller. Til gjengjeld gikk vi litt dypere i materien når det gjaldt ulike legeringer og framstillingsmetoder og hva det vil ha å si for holdbarheten. Blant de tingene jeg tok opp i den tråden er myten om at messing ikke kan være korrosjonsbestandig i sjøvann, og at mange har deler i messing som de tror er bronse: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Takk Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
zooper Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 På plast er min oppfatning at de fleste mener at kompositt er best i de fleste sammenheng. For den som ikke vet hva man skal se etter så er det ikke lett å bedømme om skroggjennomføringer og kuleventiler er så svekket at de bør skiftes ut - de kan tilsynelatende se bra ut og fungere godt, helt til noe sprekker eller knekker og båten tar inn vann. Det er heller ikke lett å bedømme hva slags metall man alternativt skulle bytte til, og kvalitet er ikke alltid som oppgitt. Selv har jeg hørt lite (ingen) klager på kompositt. Det henger nok noe med at det er færre båter som har det, og veldig få gamle. Skulle jeg gitt et generelt råd til noen som spør, da ville jeg anbefalt kompositt fra anerkjent produsent. Vet man ikke hvem det er ville jeg anbefalt å gå til en anerkjent utstyrsforretning og gå etter høy pris om man ikke har annen info. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Det som kan være en lite utfordring med kompositt er at selv om de har samme dimensjon som i metall så er tykkelsen på "godset" større så selve hullet og dermed gjennomstrømningen blir mindre. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.