Jump to content

lipper 640 HT legger seg mot babord i alt over dorgefart.


tom Cognac

Recommended Posts

Båten min, en Flipper 640 HT har en trang til å legge seg over på babord side i alt over dorgefart. Ved brygga ligger den vannrett (på tvers), men så fort jeg gir på (+ 15 - 16 knop) legger hun seg over på siden. Ikke mye, men såpass at blir det litt "hopping" i bølgene sklir jeg mot babord. Jeg har ikke noe av utstyr på babord side som skulle tilsi krengningen, jeg har en 10 kg paraplydregg med kjetting og dreggtau under luke akter på babord side, that's it. Jeg urer på om det kan komme av at på påhengeren (Mercury 2-takts 90 hk fra 1993) under kavitasjonsplaten sitter det en liten "finne". Denne er justerbar, men "henger nå og slenger", dvs den kan vris litt sideveis, men ingen fare for at den faller av, den bør vel bare strammes til med umbrakoskruen så den sitter teit! Er det noen som har noen ide om hva det kan være? (legger ved et eldre bilde av båten, pc'en jeg bruker nekter å jobbe med bilder - må kjøpe meg en ny :sad:

Flipper 640 HT, 1986 modell.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Den finnen skal nok være stram. Er vel kombinert zink og mini-ror.

 

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Finnen kompenserer for sidekreften propellen gir. Hvis den er løs må du ubevisst styre litt mot hele tiden, slik at du ligger i konstant svak sving. Fest finnen i riktig vinkel tror jeg problemet er borte.

Da tror jeg at jeg har svaret på problemet - Takker :clap:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Sjekket i dag finnen under kavitasjonsplaten. Den "hang og slang" grunnet nesten oppspiste gjenger i sinken. Jeg kjøper ny i morgen på en marina. Er det noen som har noen tips / formening om i hvilken retning jeg bør stille finnen inn på siden båten la seg over til babord side? 

 

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Ville begynt med finnen rett bakover først, så ta en prøvetur.  Båten vil nå sannsynligvis trekke litt til styrbord eller babord  - ta så å juster finnen noen mm i mot den sida båten trekker.  Så ny prøvetur.   Test i litt i ulike hastigheter, og med den trimvinkelen du bruker mest.  Styremomentet fra motoren/propellen vil variere litt i forhold til hastighet / trim   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 14 timer siden:

ta så å juster finnen noen mm i mot den sida båten trekker. 

Takker for svar :wink: Båten trekker svakt mot babord - mener du da at jeg skal justere finnen mot / til babord side (eks: hvis dette hadde vært roret på en annen båt - styre som om man vil mot styrbord - finnen er vridd mot babord - hvis du skjønner?)

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Bræin Stårm skrev On 4.9.2020 at 11.04:

 Båten trekker svakt mot babord - mener du da at jeg skal justere finnen mot / til babord side

 

 

Ja, for når du vrir finnen mot babord så vil den forsøke å vri motoren mot styrbord

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...