Jump to content

Skifte av gassfjær til luke. Hvordan skifte endeledd?


Kaskazi

Recommended Posts

Jeg har en luke i båten som holdes oppe av en gassfjær. Denne begynner å bli litt slapp,  så den sliter med å holde luken oppe, særlig hvis det er bevegelse i båten.

Har etter litt om og men kjøpt en ny fjær og hadde tenkt å flytte over endeleddene fra gammel fjær til ny. Endeleddet på den "butte" enden gikk greit å få av, mens endeleddet på det  tynne stemplet satt som fy,  stemplet går rundt , såjeg måtte skru fast stemplet i en skrustikke for å få det av. Så ut som om det var benyttet en eller annen form gjengelim.

Spørsmålet er, hvordan sette på endeleddet på stemplet uten at det skades av verktøy?  Er den noen triks?

Er det nødvendig å bruke gjengelim (Locktite)?

 

20200903_150315.jpg

20200903_150236.jpg

20200831_140730.jpg

Link to post
Share on other sites

Ruby skrev for 20 timer siden:

Stempelet er vel en stålstang, så da ville jeg bare spent fast i skrustikken med et par treklosser mellom for å unngå å skade overflaten. Jeg ville bare skrudd «godt fast» uten å bruke gjengelim.

Takk! Godt forslag, jeg prøver det. Finner litt myke trebiter og legger imellom på skrutvingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...