Tariq Startet 3.September.2020 Link til dette innlegget Startet 3.September.2020 Hei Har hatt noen E-tec’er opp gjennom, og på den jeg har nå (90hk) byttet jeg i fjor en injektor. Skaden var resultat av vann i bensinen. Nå fusker den igjen, og jeg mener å kjenne igjen symptomene som begynnelsen på en dårlig injektor. For dere som har byttet injektor så vet dere at dette er en kostbar affære, selv om man gjør det selv. Kun en som ikke er som den skal såvidt jeg kan forstå, men i verste fall kan man ha problemer med alle, og det er en per sylinder... Men injektorer er ikke noe som er spesielt for E-tec’er, svært mange motorer har det, og det er helt vanlig å rense dem med ultralyd mm., og dette er ikke kostbart. Jeg var i kontakt med et firma sist jeg hadde problemer, og har vært i kontakt med et annet nå. Felles for begge er at de renser en rekke forskjellige injektorer, både til diesel og bensin, men ingen av dem har noen kompetanse på E-tec injektorer, eller har renset disse tidligere. Er det noen her inne med ekspertise på rens eller vet hvem som har? Det er jo forsmedelig å skulle betale 7-8.000,- per nye injektor kontra noen hundrelapper i rens (som jeg ser er gjengs pris på de «vanligste» injektorene). Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Tenker litt på dette selv. Har en optimax. Har hatt mine i ultralyd, og brukte et 9v batteri til og åpne og lukke. Har nå fått tak i en pulsgenerator som skal kjøre dysene i div frekvenser under ultralydvask. Driver også og bygger en trykktank som eg skal ha rensevæske i, trykke opp med trykkluft og med pulsgeneratoren testkjøre og rense dysene. Håper eg forlenger levetiden på dysene slik? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Har ikke hatt noen erfaring med e-tec før jeg ble spurt om litt råd om en for en uke siden (har en egen post om det https://baatplassen.no/i/topic/157960-evinrude-e-tec-75hk-2007mod-helt-død-verksted-sier-defekt-emm/) MEN, det som forundrer meg, er hvor mye «trøbbel» det virker å være med de når man googler litt, injektorer, Emm osv. Er dette tilfellet, eller er det bare jeg som har fått et slikt inntrykk etter å ha søkt på feil ??? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
chrisrik Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 (redigert) VegJoh skrev 23 minutter siden: ... MEN, det som forundrer meg, er hvor mye «trøbbel» det virker å være med de når man googler litt, injektorer, Emm osv. Er dette tilfellet, eller er det bare jeg som har fått et slikt inntrykk etter å ha søkt på feil ??? Tenker den diskusjonen kan gå et annet sted (nok av tråder som diskuterer påhengskvalitet). Til tråden, i USA snakkes det varmt om https://www.fuelinjectorman.com/ Selv lite erfaring omkring injector-rens. Men putter oppi litt 2+4 i bensinen innimellom. Sies også at injectorene ble bedre etter 2008, men det er på folkemunne. Samme er historien om en på etecfabrikken brukte å løfte dem etter ledningene når de ble montert, derfor var det et ganske stort parti som fikk open circut failure.. Nok et udokumentert utsagn :) Det skal også være litt youtubefilmer med DIY injector rens... Men om det er å anbefale, usikker.. Redigert 3.September.2020 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
VegJoh Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 chrisrik skrev 38 minutter siden: Tenker den diskusjonen kan gå et annet sted (nok av tråder som diskuterer påhengskvalitet). Ja, du har selvfølgelig rett i det, beklager. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Odyssevs Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Har noen generelle kommentarer basert på mye gråt og tenners gnidsel i kampen mot gjenstridige injektorer. Dagens fuel med etanolinnblanding er rrn gift for motorer som står stille i lange perioder. Jeg kjører derfor 98 oktan på slutten av sesongen den har så langt jeg vet ennå ikke etanolinnblanding. Har du først hatt ett problem virker det som det kommer tilbake mye fortere enn med en ny injektor. Jeg gjetter på at xnår pitting først er etablert kommer problemet fortere tilbake. Jeg bruker en testenhet der intil seks injektorer kan testes samtidig mhp mengde og pattern. Ultralydrens mens et testmønster av pulser kjøres gir ofte et ok resultat mhp mengde men å få tilbake korrekt spraymønster dvs pattern er ofte vanskelig. Jeg har ikke surret meg til å se om stabilisator i siste tank før opplag forhindrer problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Tariq Svart 4.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Er dette noe du tilbyr mot betaling @Odyssevs? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 Apropos lagring og dårlig bensin, så kan man bruke samme trikset som mange bruker på småmotorer, å det er å lagre med Alkylatbensin. Man fyller selvfølgelig ikke tanken opp, men kobler av slangen å stikker den i en kanne å kjører motor en stund til det er gått i gjennom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 (redigert) Tariq skrev for 7 timer siden: Er dette noe du tilbyr mot betaling @Odyssevs? @Tariq de siste årene har disse tingene ligget nede men vurderer å ta opp igjen utpå nyåret. Problemet er å levere fra seg noe som ikke er en varig løsning eller i det minste holdbar i noen år så pris må stå i forhold til kostnaden ved en helt ny enhet. Tenker å ta noen injektorer som har blitt dårlige igjen, rense og sjekke, og lagre dem over vinteren i bensin tilsatt en god dose stabilisator. Så får vi se. EDIT: Alkylatbensin er er god ide, skal prøve det også. Redigert 4.September.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.