Jump to content

Evinrude E-tec 75HK - 2007mod. Helt død, verksted sier defekt EMM.


VegJoh

Recommended Posts

En venn av meg har en Evinrude e-tec 75 HK 2007modell. (E75DPLSUM) med 286 timer på baken.

Den begynte med at den sluttet å gi lading til batteriet. Som følge av dette tok han denne til verksted for å få utbedret feilen. Verkstedet kom frem til at det var EMM (Engine Management Module) som var gåen. De kjørte en diagnose på denne. I denne rapporten viser rapporterer motor "No Active faults found", men de mente allikevel det var denne. 

Pris på ny EMM var 20 000,-

 

Han tenkte imidlertid at han kunne leve uten at motor ladet og hentet båten igjen. Etter henting ville imidlertid motor ikke starte i det hele tatt. Han dro tilbake til verksted og de henviste til den defekte EMM som årsak. De sier på verksted at den har blitt testet med en annen EMM og da skal den ha gått som en klokke. 

 

Jeg har googlet litt på denne motoren og sett at det er flere tråder som omhandler EMM problemer med disse motorene fra denne tidsperioden.

 

Spørsmålet er:

 

- Er det noen her inne som har opplevd tilsvarende problemer med en slik motor?

 

- Ser at man kan bestille EMM fra utlandet, men de er relativt dyre (5000-10000,-) og man har ingen garanti på tilstanden til disse (mange er brukt) og de må uansett individuelt programmeres til motoren (bensinflow etc.).  Er dette en realistisk vei å gå, noen som har forsøkt?

 

- Det er et verksted i Nederland/Tyskland som spesifiserer seg på å reparere EMM (det er ikke gratis ca. 4000 NOK). De krever imidlertid at man skal ta en diagnose og sende digitalt til den først. Noen som har erfaringer med dette ?

 

- Er det noen som har erfaringer med at det ikke er EMM som er problemet, men noe annet ? Som sagt rapporten fra verksted (se bilde) indikerer ingen feil på diagnosen. Sitter det noen skulte sikringer eller annet som kan forårsake slike feil?

 

Vil gjerne ha tilbakemeldiger på erfaringer folk har hatt med denne motoren. Alternativet for han er å selge motoren defekt og bytte den ut.

 

080CA578-699B-40C7-8DF9-A58DECA14E2A_1_105_c.jpeg.1f56a938f7b4d1fe1e31864a894267c0.jpegEAAD40F0-7B5B-489B-BBC6-8A1B4CA92614_1_105_c.jpeg.3ac9d36c346fc314649fa661826fbec6.jpeg6F49DCF0-D75D-427C-9157-4EE426E16F33_1_105_c.jpeg.1aaa33526b1ca5e5523fa6a808fefc6b.jpeg

 

 

 

 

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 18 minutter siden:

Er det ikke litt merkelig av verkstedet å få inn en motor som starter, for å se på lading, og levere tilbake en som ikke starter?

 

Jo, jeg er enig. Det er derfor jeg lurer på om det kan være noe annet som er galt med denne. (Har ikke sett på den selv ennå, ville gjerne forhøre meg litt her inne først). 

Ut i fra hva som ligger ute på nett, så er det jo åpenbart et problem med EMM på noen av disse motorene. Men kan det også være slik at det er en enhet som det er veldig lett peke på når noe er galt?

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Dette er tricky. Går man for verksted så skifter de i hytt og pine og du får en fryktelig regning. Forlang en og en del skiftet. Løser de ikke feilen, tilbake med gammel del og prøv neste....

Dette gjør verkstedene ofte pæng på.

Hadde det samme på en volvo. De skiftet i hytt og pine uten at bilen ville gå. TIl slutt fant de feilen og ville fakturere for 28K. Da forlangte eg alle gamle brukbare deler tilbake og uten arbeid. Truet med NAF og advokater. De gikk med på det til slutt. Kom på 10K.

Link to post
Share on other sites

Kan verkstedet ha vært borti en ledning? 

 

I og med at den startet før, men ikke starter nå. De har åpnet dekselet og rørt inni der. Om så bare med analyseport. Men kan jo ha kommet borti en ledning...?

 

I dette tilfellet har de tatt hjernen fysisk ut, og deretter testet en annen. Så byttet tilbake. Kan de da ha glemt å montere en kontakt?

 

Med den nye hjernen som de testet, ladet den da bra?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på om de testet ladingen når de testet med annen EMM. Eller i det hele tatt hvordan denne testen ble utført. 

 

Det hadde vært interessant å testet med en annen EMM på egenhånd, men disse vokser ikke på trær har jeg forstått :sad:

 

Jeg skal forsøke å få sett på den i den nærmeste fremtid. Det kan jo være en ide å gå over det mest opplagte av ledninger , sikringer og sensorer etc.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Lurer på om ikke landingen er styrt fra emm modulen. Den er vel også var på temperatur, og har kjølevann gjennom.

 

Det stemmer nok at ladingen går igjennom denne ja.  

 

Det hadde vært interessant å høre hva @Eika sine erfaringer på dette emnet er.  Er det slik at det er mulig å gjøre noe selv her?

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

En generell observasjon jeg og flere andre har gjort både mhp båtmitorer og biler er at om spenningen inn til elektronikken er "litt" lav sender den ut alle mulige og umulige feilmeldinger.  Jeg ville begynt med å prøve å starte med fulladet batteri og en solid booster på batteriet. Har vært borti et par motorer fra ca 2010 som ikke ladet men starte gjorde de. Sitter med en uggen følelse her når verkstedet leverer fra seg en som heller ikke starter. 

Link to post
Share on other sites

Odyssevs skrev 6 minutter siden:

er at om spenningen inn til elektronikken er "litt" lav sender den ut alle mulige og umulige feilmeldinger.

 

Jeg har vært borti samme feil jeg også, men på bil. Det er selvfølgelig verdt et forsøk, spesielt med tanke på at den har hatt problemer med ladingen tidligere. 


Det jeg så fra rapporten er at det motor melder tilbake om at spenning har vært for lav 23 ganger. Den første gangen på 244 timer og den siste på 285 timer. Det som jeg forstod ut fra video fra YouTube som jeg linket til over, er at capasitatorer på kortet kan brenne ut hvis man kobler fra batteri ved motordrift. Om dette også er tilfelle ved fraværende lading med påfølgende lav spenning, eller om det kan ha vært en dårlig kontakt som har forårsaket en "strømbrudd" er jo spekulasjon. 

 

 

Odyssevs skrev 12 minutter siden:

Sitter med en uggen følelse her når verkstedet leverer fra seg en som heller ikke starter. 

Ja, dessverre så fremstår det slik.

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ooops glemte å kommentere på det. Gradvis tiltagende korrosjon på en pol var antagelig det som svidde ladekretsen på den ene (den andre var fabrikkfeil). Når verkstedet sier at alt var bra med en annen EMM så må man anta at de har sjekket alle koblinger først.  Da skal ikke ytterligere elektronikk bli svidd når gammel EMM settes tilbake. 

Link to post
Share on other sites

Odyssevs skrev 2 minutter siden:

Da skal ikke ytterligere elektronikk bli svidd når gammel EMM settes tilbake. 

 

Jeg har ikke rekkefølgen her helt klart for meg, skal sjekke med han i morgen. Men når jeg snakket med han på telefon i går, så forstod jeg det slik at verksted hadde testet med annen EMM, etter at motor hadde stoppet helt (altså etter gang 2 på verksted).

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hei

Den har ikke noen feilkoder slik at den er gått i "shutdown mode"? 

 

Lyser det i LED diodene på EMM?

De kan indikere feilkoder uten bruk av pc.

 

12V lading og 55V systemspenning kommer som andre er inne på fra EMM, men feil på Stator kan vel også gi trøbbel generere disse systemspenningene i EMM? (Men da burde den vell ikke gått med ny EMM heller)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas.antonsen skrev 5 minutter siden:

Den har ikke noen feilkoder slik at den er gått i "shutdown mode"? 

 

Takk for svar @Thomas.antonsen :thumbsup: 

 

Jeg må vel si at jeg tenker at man må ha såpass tiltro til et verksted som har tilgang på avlesningskabel og programvare fra evinrude, at de hadde kunne ha avlest dette med test ?

Men jeg tar det med meg når jeg skal

se på den. Skal se på diodene. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ja det ville kommet opp i servicerapporten fra EMM, både som aktiv feilkode og med timeangivelse for når det skjedde sist. Jeg fikk bare ikke helt taket på om rapporten var før eller etter den ikke lenger starter. 

 

 

Lykke til, blir interessant høre om dere finner ut av denne.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en 115 G1, og har opplevd noen ganger hvis jeg har startet med lav batterispenning at det kommer feilmelding på plotter (har koblet motordataene mot plotter). Hvis jeg lar motor gå litt slik at det blir litt høyere spenning på batteriet, og så gjør en omstart, forsvinner feilmeldingen. Etec vil som biler melde noen merkelige meldinger ved lav spenning. Forøvrig anbefaler jeg å kjøpe diagnoseprogram og kabel på EBay for alle med Etec. 

Link to post
Share on other sites

Thomas.antonsen skrev for 7 timer siden:

ykke til, blir interessant høre om dere finner ut av denne.

 

Skal sørge for at jeg følger opp, og takk for hjelpen :thumbsup:

 

Honduras skrev for 7 timer siden:

Forøvrig anbefaler jeg å kjøpe diagnoseprogram og kabel på EBay for alle med Etec. 

Ja, det kan se ut som om det er det vi må gjøre. Skal sjekke finn.no også. 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 8 timer siden:

 

Du kan få låne mitt diagnosevertøy, om du ønsker. Jeg bor i Moss.

 

 

Fantastisk !!

Det er jo HELT STRÅLENDE :clap:

 

Båten ligger nå på Tjøme, så jeg skal finne en dag i løpet av de nærmeste ukene for å få tatt en titt. Jeg sender deg en IM @Gullfisk

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Kommer med en liten oppdatering.

 

Det endte med at min venn fikk tilbud om en helt ny 2020 motor til en meget god pris og innbytte av verksted, og slo til på det tilbudet.

 

Takk til dere som engasjerte dere :flag_bp:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...