Jump to content

Ultralydrens av E-tec injektor, erfaringer?

Tariq

Recommended Posts

Hei

Har hatt noen E-tec’er opp gjennom, og på den jeg har nå (90hk) byttet jeg i fjor en injektor. Skaden var resultat av vann i bensinen. Nå fusker den igjen, og jeg mener å kjenne igjen symptomene som begynnelsen på en dårlig injektor. For dere som har byttet injektor så vet dere at dette er en kostbar affære, selv om man gjør det selv. Kun en som ikke er som den skal såvidt jeg kan forstå, men i verste fall kan man ha problemer med alle, og det er en per sylinder... Men injektorer er ikke noe som er spesielt for E-tec’er, svært mange motorer har det, og det er helt vanlig å rense dem med ultralyd mm., og dette er ikke kostbart. Jeg var i kontakt med et firma sist jeg hadde problemer, og har vært i kontakt med et annet nå. Felles for begge er at de renser en rekke forskjellige injektorer, både til diesel og bensin, men ingen av dem har noen kompetanse på E-tec injektorer, eller har renset disse tidligere. Er det noen her inne med ekspertise på rens eller vet hvem som har? Det er jo forsmedelig å skulle betale 7-8.000,- per nye injektor kontra noen hundrelapper i rens (som jeg ser er gjengs pris på de «vanligste» injektorene).

Tenker litt på dette selv. Har en optimax. 

Har hatt mine i ultralyd, og brukte et 9v batteri til og åpne og lukke. 

Har nå fått tak i en pulsgenerator som skal kjøre dysene i div frekvenser under ultralydvask.

Driver også og bygger en trykktank som eg skal ha rensevæske i, trykke opp med trykkluft og med pulsgeneratoren testkjøre og rense dysene.

Håper eg forlenger levetiden på dysene slik?

Har ikke hatt noen erfaring med e-tec før jeg ble spurt om litt råd om en for en uke siden (har en egen post om det https://baatplassen.no/i/topic/157960-evinrude-e-tec-75hk-2007mod-helt-død-verksted-sier-defekt-emm/)

MEN, det som forundrer meg, er hvor mye «trøbbel» det virker å være med de når man googler litt, injektorer, Emm osv.  Er dette tilfellet, eller er det bare jeg som har fått et slikt inntrykk etter å ha søkt på feil ???

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 23 minutter siden:

...

MEN, det som forundrer meg, er hvor mye «trøbbel» det virker å være med de når man googler litt, injektorer, Emm osv.  Er dette tilfellet, eller er det bare jeg som har fått et slikt inntrykk etter å ha søkt på feil ???

Tenker den diskusjonen kan gå et annet sted (nok av tråder som diskuterer påhengskvalitet).

Til tråden, i USA snakkes det varmt om https://www.fuelinjectorman.com/

Selv lite erfaring omkring injector-rens. Men putter oppi litt 2+4 i bensinen innimellom.

Sies også at injectorene ble bedre etter 2008, men det er på folkemunne.

Samme er historien om en på etecfabrikken brukte å løfte dem etter ledningene når de ble montert, derfor var det et ganske stort parti som fikk open circut failure.. Nok et udokumentert utsagn :)

Det skal også være litt youtubefilmer med DIY injector rens... Men om det er å anbefale, usikker..

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har noen generelle kommentarer basert på mye gråt og tenners gnidsel i kampen mot gjenstridige injektorer.

Dagens fuel med etanolinnblanding er rrn gift for motorer som står stille i lange perioder. Jeg kjører derfor 98 oktan på slutten av sesongen  den har så langt jeg vet ennå ikke etanolinnblanding.

Har du først hatt ett problem virker det som det kommer tilbake mye fortere enn med en ny injektor. Jeg gjetter på at xnår pitting først er etablert kommer problemet fortere tilbake.

Jeg bruker en testenhet der intil seks injektorer kan testes samtidig mhp mengde og  pattern. Ultralydrens mens et testmønster av pulser kjøres gir ofte et ok resultat mhp mengde men å få tilbake korrekt spraymønster dvs pattern er ofte vanskelig.

Jeg har ikke surret meg til å se om stabilisator i siste tank før opplag forhindrer problemene.

Tariq skrev for 7 timer siden:

Er dette noe du tilbyr mot betaling @Odyssevs?

@Tariq de siste årene har disse tingene ligget nede men vurderer å ta opp igjen utpå nyåret.  Problemet er å levere fra seg noe som ikke er en varig løsning eller i det minste holdbar i noen år så pris må stå i forhold til kostnaden ved en helt ny enhet. Tenker å ta noen injektorer som har blitt dårlige igjen, rense og sjekke, og lagre dem over vinteren i bensin tilsatt en god dose stabilisator. Så får vi se.

EDIT: Alkylatbensin er er god ide, skal prøve det også.

Redigert av Odyssevs (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...