Jump to content

Hiver seg på trenden med større DC- Ny Ibiza 911


Lundstad

Recommended Posts

I grunn enig, knotete og trang løsning. Mulig det har med at de har valgt et lavere design enn Askeladden og Flipper. En stikk-kabin krever nok mer høyde oppunder dørken. Er kvalitet og sjøegenskaper på Flipper på nivå med Ibiza? Mener å ha hørt tidligere at de ikke er helt der, i hvert fall hva gjelder kvalitet. 

Link to post
Share on other sites

I mine øyne en totalt mislykket løsning av følgende grunn. Båter i denne klassen retter seg typisk mot familier med små barn som ønsker seg et enkelt båthold samtidig som den også muliggjør lengre turer med overnatting. Er det da meningen at mor og far skal tre seg ned i den trange kjelleren? 
Jeg hadde aldri latt mine barn ligge «ute» og nærmest vann mens jeg selv lå inne under tak og uten oversikt. I tillegg, hvor skal de voksne prate og hygge seg hvis barna ligger i kjelleren med luka åpen? 
Som familiebåt er denne løsningen helt bortkastet i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Mye ramsalt kritikk av den stikkøya her, føler kanskje at det ikke er helt berettiget...? Meningen er vel ikke at man skal ligge der med luken stengt, vil tro intensjonen er at det skal gi en ekstra køye for bruk typisk med kalesjen oppe (og da naturligvis åpen luke). Hensikten med luken er vel bare å unngå at køyeplassen er i veien ved normal bruk av båten på dagtid. Virker veldig praktisk i mine øyne å ha en ekstra køye klar til bruk kun ved å åpne en luke (og evt ta opp kalesjen da)! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En vanlig stikkøye a la den i C83 er jo også ute av veien ved normal bruk, samt at den kan benyttes uten å "ominnrede" cockpit. Om man skal beholde cockpit fullt funksjonell må man jo stenge luka. Og som du er inne på - det er nok ikke meningen.

 

Men forøvrig ser jo båten helt topp ut. Treffer ikke mitt ønskede bruksområde, men sikkert noen som ønsker å oppgradere DC'en sin til noe litt større etter denne sommeren.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skjønner ikke tanken med denne stikk-køya. 

Dette er jo i tiltenkt en familiebåt, vil jeg tro. 

Ofte legger man da de søte små tidlig, så mor og far kan ha et glass og litt vokse tid, før det er leggetid. 

I dette tilfellet, hvor en må holde lokket på stikk-køya åpen ved bruk, så må vel ungene ende opp i fremre køye, og mor og far ender opp i stikk-køya. 

For meg så virker det som lite privatliv når en ligger i stikk-køya i gjestehavn, enten hvis det blir litt aktivitet i køya, eller ved tidlig dobesøk. 

Jeg skjønner at Ibiza er veldig opptatt av å holde båten lav, bra det. Men som familiebåt på over ni meter, så virker det som andre produsenter har bedre løsninger. 

Link to post
Share on other sites

Tror nok tanken er at den står åpen under bruk. 

Stikkkøye under dekk blir fort klaustrofobisk, så ikke sikkert denne løsningen er så dum.

Det blir jo rederlugar nedi der i forhold til i en stikk-køye, og ute av verden ferdi oppredd når den ikke er i bruk. 

Litt mer avstand mellom 'lugarene' gir litt mer privatliv og mulighet for pene ringer i vannet også:saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...