Tosa87 Startet 4.September.2020 Del på Facebook Startet 4.September.2020 Vi har planer om å fornye båten vår til nyere og større, noe som naturlig nokk da er snakk om en del mer penger enn båten vi har i dag. Føler det virker litt skummelt å bruke rundt en million på et bruktbåtkjøp med en privatperson, er det noe å frykte? Eg ser at folk kan kjøpe båt til 2 millioner av private, men tør ikke kjøpe bruktbil til 500K med noen andre enn forhandler. Hvorfor er det slik? Er mann ikke mye mer trygg for å ikkje sitte igjen med katta i sekken om man kjøper med Forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Båtforhandlere er vel tidvis mer shady enn privatpersoner :p på båt er ofte utvalget av modellen så lite at du sjelden har forhandler som valg. Ofte mindre lån vel også? bil har mange lån, og forhandler enklere Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Jeg hadde gjerne kjøpt av privatperson hvis den bruker en profesjonell part til å handtere salget for å få 5 års reklamasjonsrett. Sitér dette innlegget Link to post
Tosa87 Svart 4.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2020 andersb skrev for 2 timer siden: åtforhandlere er vel tidvis mer shady enn privatpersoner :p sålenge det går gjennom en forhandler/megler så faller jo det inn under forbrukerkjøpsloven, så selv om dem er shady så har mann jo forbrukerkjøpsloven til å kunne verne seg mot feil og svindel fra forhandler? Almvik skrev 1 time siden: Jeg hadde gjerne kjøpt av privatperson hvis den bruker en profesjonell part til å handtere salget for å få 5 års reklamasjonsrett. Tenker du på en sann kjøp salg megler som eksempel Bergen Maritime? sålenge det er et firma, uansett om det var et snekkerfirma så har mann vel forbrukerkjøpsloven, så da har man egentlig ikkje handlet direkte med en privatperson.? Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Almvik skrev for 3 timer siden: Jeg hadde gjerne kjøpt av privatperson hvis den bruker en profesjonell part til å handtere salget for å få 5 års reklamasjonsrett. Og da BÅDE mot selger og formidler av salget! I tillegg sørg for å IKKE ha med ordlyden "som den er" så har man god sikkerhet. Kjøpte selv båt i vinter på denne måten og med litt god hjelp av en herværende advokat i båt! ! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tosa87 Svart 10.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2020 sålenge eg da har en god kjøp og salgs kontrakt så er det ikke så nøye om handelen er direkte med privatperson eller via forhandler.? Avstemningen ga en klar formening, då er det bare å vente på drømmebåten Forhandler 5 Privatperson 20 Er ikke så nøye om det er forhandler eller privatperson 22 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Det er viktig å huske at reklamasjonsretten går mot skjulte feil og mangler, man får ikke 5 års nygaranti på utstyr som kanskje er 15-20 år gammelt. Havarerer diselvarmeren eller varmtvannsberederen din etter noen år, måneder eller uker i en 15 år gammel båt så har man en dårlig sak enten båten er kjøpt privat eller gjennom forhandler. Virker som enkelte kjøpere tror at det er bare å kreve nye viskerblad til båten etter 4 år og 11md om bruktbåten er kjøpt gjennom forhandler. Skal man bruke reklamasjonsretten skal feilen være vesentlig og ha en påviselig verdiforringelse. På en eldre bruktbåt med defekt varmtvannsbereder kontra en med en som virker så er vel ikke prisforskjellen stor og verdien av berederen er kanskje noen hundrelapper. Problemet har vært forliksrådet, som ofte består av inkompetente og lite fagdyktige har "dømt" tvister i "hytt og vær" og på tvers av sunn fornuft. Håpløse saker har blitt vunnet og åpenbare saker har tapt. Kan ikke si jeg har stor tiltro til forliksrådet. Grunnet overnevnte problemer er ofte selger og kjøper langt fra hverandre angående båten som skal selges. Der den ene part skriver oppussingsobjekt i salgskontrakten, kjøper den andre part med tro om 2-5 års udiskutabel nygaranti på alt fra topplanterna til kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Yxrkt Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Kjøpte båt privat der selger bevisst unnlot å fortelle om skader på skrog. Fant skader 10 måneder etter kjøp ved opptak for bunnsmøring. Ble mange år med krangler og rettssak. Tapte, selv om selger innrømte i retten at han hadde unnlatt å fortelle om skader. Er jeg skeptisk til kjøp av neste båt? Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 hanto1 skrev for 4 timer siden: Det er viktig å huske at reklamasjonsretten går mot skjulte feil og mangler, man får ikke 5 års nygaranti på utstyr som kanskje er 15-20 år gammelt. Havarerer diselvarmeren eller varmtvannsberederen din etter noen år, måneder eller uker i en 15 år gammel båt så har man en dårlig sak enten båten er kjøpt privat eller gjennom forhandler. Etter hva jeg forstår så er det du her skriver grunnleggende feil med mindre partene har forhandlet seg vekk fra loven og signert kontrakt at båten selges/kjøpes "som den er". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hanto1 Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Mouche, det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Tror mange blander her. Hva er det som er grunnleggende feil? Nesten alle bruktbåter selges "som de er" evt noen forhandlere gir en kort garanti ( på nyere båter) Da står kjøper i praksis igjen med reklamasjonsretten & her har kjøper uansett bevisbyrden samt at feil/kostnad skal være vesentlig. Hva som er vesentlig i en millionbåt vet jeg ikke, kanskje 5-10% av kjøpesummen? Ikke mye brukt / gammelt utstyr som har den verdien. Kjøper man en diger billig båt ( "som den er" , kun en idiot vil garanti på denne), så er de aller fleste problemer som oppstår etter overtakelse ny eiers problem og kost. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 De fleste båtkjøpere som kjøper en ny båt forstår eller vil erfare at når 5 år har passert fra nykjøp så har man hverken garanti eller reklamasjonsrett på de feil som måtte oppstå lengre. Hvor er logikken i argumentasjonen for at denne retten skal gjenoppstå når objektet har blitt 15 år gammelt, bare fordi det skal skifte eier? En helt annen ting er feil som evt. eier kjente til ved salget, eller som åpenbart forelå ved salget og selger ikke har opplyst om. Slikt skal man naturligvis ansvarsplasseres for om det framstår som klart i en sak i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 (redigert) hanto1 skrev for 7 timer siden: Mouche, det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Tror mange blander her. Hva er det som er grunnleggende feil? Med mindre man har avtalt seg bort fra loven mht reklamasjonsrett så gjelder reklamasjonen i to år uavhengig av alder på båt/utstyr i handel mellom privatpersoner. Kjøper man av en profesjonell eller gjennom en profesjonell som selger på vegne av en privatperson så er det fem års reklamasjonsrett også om båt/utstyr er 15-20 år gammel(t).Jeg er klar over forskjellen på garanti og reklamasjon. At man som selger bør selge "som den er" er jeg helt enig med deg i, og derfor har jeg også kommentert akkurat dette tidligere i tråden. Jeg har nylig kjøpt nyere brukt båt via forhandler som opptrår på vegne av privatperson og har sikret meg slik at jeg har fem års reklamasjonsrett mot BÅDE forhandler og den private selger og har IKKE "som den er" i kontrakten. Bruken av ordet "garanti" har kun verdi hvis denne gir rettigheter utover loven. Redigert 10.September.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Båtadvokaten Svart 10.September.2020 Del på Facebook Svart 10.September.2020 Det er viktig at man ikke forveksler den absolutte reklamasjonsfristen (fem år i forbrukerkjøp) med hva som er kriteriene for at mangel skal foreligge. At man kan reklamere i fem år, betyr jo ikke at alle feil som oppstår i løpet av disse årene, utgjør mangel. Ved "som den er" forbrukerkjøp er det - på samme måte som i vanlige kjøp -- bare mangel hvis selger har gitt en uriktig opplysning, har holdt tilbake en opplysning, eller hvis båten er i dårligere stand enn en objektiv og rimelig kjøperforventning tilsier. Mellom vanlige kjøp og forbrukerkjøp er det gradsforskjeller, i kjøpers favør, men hovedtrekkene i reglene er de samme. Og -- minst like viktig -- for at noe skal være mangel, må det ha eksistert ved levering. Det som oppstår etterpå, er aldri mangel. Men dette kan kludres til med levetidsforventninger og "forutsetninger" i avtaleforholdet. Vi jurister skal jo ha noe å holde på med, som færrest mulig andre forstår. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.