Lazyjack Startet 4.September.2020 Del på Facebook Startet 4.September.2020 Messing skroggjennomføringene i båten min er jordet, kan man regne med at det forsinker avsinkingsprosessen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Det er et design som går på at de anodene som er i sjøvannet skal være koblet elektrisk med alt metall som båten har isom er i kontakt med sjøvann. Slik at anodene ofrer seg i stedet for innmaten i motor, propell, skroggjennomføringer med mye mer. Oppsummert "Alle metalldeler koblet til jord bør ha en offeranode i nærheten(<2m). Offeranoder må være i elektrisk kontakt med de delene de beskytter. Metaller som ikke er i nærheten av offeranoder skal være utilkoblet" Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Jeg har ikke hatt en eneste båt der gjennomføringene har vært koplet elektrisk til anode. Har hatt både messing, bronse og stål som da ikke er elektrisk koplet til noe. Er det da feil fra båtens konstruktør/ montør? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Jeg har båt med aktiv korrosjonsbeskyttelse "Mercatode". Da skal alt metall kobles til dette systemet, uansett hvor langt unna det er, så lenge det er i kontakt med sjøvann, selv om sjøvannet er inne i båten. Som et sjøvannsfilter på inntaket. Det gjør sjelden konstruktøren/montøren har det vist seg på de båtene jeg har hatt med et slikt system. -og det skal måles om det er for rett spenning mellom systemet og sjøvannet, dvs at det er rett spenningsnivå mellom det aktive systemet og mengden anoder i vannet og metall som skal beskyttes. Det har jeg aldri sett noen gjøre eller har papir på. Så det gjør man selv... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2020 Del på Facebook Svart 4.September.2020 Islolert sett kan mange materialer greie seg selv. Spesielt ved isolerende skrog. Bonding går på å linke det som skal beskyttes sammen og til en anode, eksempelvis. Poenget er å presse alle detaljer til samme potensial. Ved ikke isolerende skrog blir det bonding uansett, man må jobbe aktivt for å unngå bonding. Påstanden at avstanden mellom det som skal beskyttes må være <2 meter medfører ikke riktighet. Her er det overføringsevne av elektroner som er styrende. Overføring av ioner er en annen skål. Gidder ikke å gå i detalj, skrevet masse tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.