Jump to content

HS1A gir Volvo Penta


Gig

Recommended Posts

Feil med demperplata har ikke noen betydning for at giret skal koble helt ut i fri. Men feil med demperplata kan gi ulyder. 

 

Jeg kjenner ikke HS1-giret, men her er mine erfaringer med et HS80-gir som gikk i revers selv om det stod i fri. Begge girene er hydrauliske. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sjekk først justeringa på velgeventilen. Det er den armen vaieren er tilkopla. Ta av vaieren og sjå om rotasjonen stoppar når du beveger hendelen sakte.

deretter er det oljestraumen og lamellar som står for tur. Det er meir komplisert.

 Lyden kan vera demparplata men det kan også skriva seg frå gearet. Demparplatene til volvo av denne typen lagar normalt ikkje støy.

 

Link to post
Share on other sites

Hei. Prøvde å bevege hendelen men koblet ikke ut, roterer fortsatt fremover i fristilling. Prøvde og sjekke krafta med en kloss, drar kraftig. Bytta olje , lyden kom bort faktisk. Men roterer i fri fortsatt. 
Litt historie. 
Etter anbefaling fra en båtforhandler ble jeg anbefalt og bruke girolje, kjørt med det flere sesonger. Byttet ut giroljen til motorolje forrige sesong,alt funka frem til nå. 
Men hva er det som gjør at den ikke frikobler, og hva har lyden med oljebytte og gjøre. Komplisert dette. Sjekke oljen jeg byttet ut, fant noen få veldig småe metallspon. 

 

Redigert av Gig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gig skrev for 1 time siden:

Sjekke oljen jeg byttet ut, fant noen få veldig småe metallspon. 

 

Dette kan stamme fra lamellene. Når du også skriver at utgående aksling er tung å holde igjen når giret står i fri kan det tyde på at du har brudd i en eller flere lameller. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...