Jump to content

Mercruiser 1.7DTI - Diesel i oljen?

fredde1972

Recommended Posts

Hei, jeg har en Mercruiser 1.7DTI 2007 modell som jeg har en mistanke lekker diesel inn i oljen. Motoren har både eksostemperatur og turbotrykk måler montert som viser normale verdier (ca. 1bar ved 4000 o/min). Motoren drar godt, bunner ut på riktig maks turtall (4400) og føles egentlig helt 100% under bruk. Den går bittelitt varm på måleren (spesielt ved testing av fullt pådrag), men det har jeg skjønt er normalt på disse. Har forøvrig renset varmeveksler, som ikke var spesielt tett. Den ryker litt ved oppstart, men det gir seg så fort motoren får litt varme. Ingen lukt eller røyk når motor er på driftstemperatur. Alt i alt ikke noe som tyder på noe feil. 

Men jeg merket nå, når jeg peilet oljen at jeg føler at oljenivået har gått bittelitt opp. Etter oljeskift nå i slutten av juli, så toppet jeg opp så oljen var like under maks merket etter litt kjøring. Målte flere ganger dagene etterpå og oljen hadde stabilisert seg rett under max merket. Etter oljeskift har jeg logget ca. 25 timer på diverse kortere og lengre turer ved variert turtall. Når jeg i dag var nede i båten å gjorde litt vedlikehold så peilet jeg igjen oljen og da var den litt over max merket. Oljen lukter ikke diesel, men kan føles litt tynn. Det uten at jeg har noen erfaring med hvordan konsistensen er på dieselolje fra før.

Er det noen som har noen erfaring med dette? Hvor kan det lekke inn? Kan det være en o-ring på den mekaniske dieselpumpen, eller er det mest sannsynlig en dyse som spruter for mye diesel så det går igjennom stempelringene? Kan det være noen lekkasjer fra retursystemet på dieselen?

Hvis noen har noen tips eller ideer hvor jeg burde starte feilsøkingen så er jeg veldig takknemlig.  

Redigert av fredde1972 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...