Kjelli Startet 17.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2005 Har båten liggende med hekken utover, mellom 2 utriggere rett ut i sjøen, fra fast brygge, ikke flytebrygge. Har en del bølger og vindkraft som treffer aktenfra tvers, og vil legge ut en moring, på skrå ut, til å feste i båten, for å ta imot noe av kreftene. Har 3 moringer av jern/betong, som jeg la ut for å holde båten før jeg fikk utriggerene, og ønsker å flytte en av de bort. Når de var på vekt i krane, var de ca 850kg , og antar at sjøvekta da er ca 600kg (er mye jernskrot i de). Vil en ankervinsj og baugspyd tåle dette? Kraften blir rett ned her. Bunnen som den står på, går på skrå utover, så tanken er å feste den så stramt så muligt uten å dykke, stramme opp ankervinsjen, og eventuelt bakke utover, flytte meg sideveis, og så gå innover der jeg ønsker den plassert til jeg treffer bunnen med den. Har kjetting på vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Til og begynne med skriver du ikke hva det er for ankervinsj du har. Det du og glømmer her er att moringene mest sannsynligt har satt seg i gjørme eller liknende, og da blir det bra mye mer en 600kg som du ska få loss. Personlig hadde jeg ikke prøvd meg på dette prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 17.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Til og begynne med skriver du ikke hva det er for ankervinsj du har. Det du og glømmer her er att moringene mest sannsynligt har satt seg i gjørme eller liknende, og da blir det bra mye mer en 600kg som du ska få loss. Personlig hadde jeg ikke prøvd meg på dette prosjektet. Har ikke sjekket hvilken type vinsj jeg har, og den står på sandbund, og moringen er flat i bunnen. Jeg har en mistanke om at den ikke står så fast, da jeg tenkte å flytte den som flyttet litt på seg tidligere i sommer, når der blåste kraftigt. Den kom litt nærmere, så den har ikke hatt så stramt tau etterpå, og dermed ikke har jobbet seg ned i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Er det 1000w, hvis ikke kan du ihvertfall glemme det. Kort og godt, det er et sjansespill. Joelle har et viktig poeng om moringa har satt seg. Imidlertid har jeg gjort det. Tilsammen 3 moringer flyttet jeg i fjor med vinchen foran, den er på 1000w. Mener å huske at moringene var rundt 6 - 800 kilo. Jeg gjorde det med forsikring om at han som hyrte meg skulle dekke omkostninger om vinchen skulle ta skade av dette. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Er vel ikke bare vinsjen det kommer an på. Hva med innfestingen av vinsjen, og baugspydet ikke minst. Jeg ville ikke tatt kjangsen på dette. Min mening.. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Jeg ville bare trukket den langs bunnen (hvis bunnen er flat og uten hindringer) båten din vil sikkert klare dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 17.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Jeg ville bare trukket den langs bunnen (hvis bunnen er flat og uten hindringer) båten din vil sikkert klare dette. Kan ikke det, skal krysse en privat kloakkledning. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 17.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Hva med innfestingen av vinsjen, og baugspydet ikke minst. Innfestningen må vel være kraftig, vi snakker om en båt på nesten 10 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Innfestningen må vel være kraftig, vi snakker om en båt på nesten 10 tonn. Ville forsikret meg om dette først og fremst! Du får ikke med deg en til med baugvinsj da, så kan dere løfte i sammen. Mindre belastning. Krever litt mere manøvring men det burde ikke være noe problem Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Nei, det høres ikke trygt ut... Mister du den på kloakkledningen så koster det deg 40-50 tusen å fikse under vann... Hadde jeg vært deg så hadde jeg funnet en annen løsning... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Innfestningen må vel være kraftig, vi snakker om en båt på nesten 10 tonn. Tror nok ikke dem holder dette, tipper du har noe sånt som 50 kilo med anker og kjetting på båten din. Ville heller brukt en heveballong til denne jobben, felleskjøpet sine storsekker duger bra. Det er enklere og bedre å dykke ned å feste denne en det er å risikere både liv og lemmer med å overbelaste båten på en slik måte. (Hvis noen lurer så driver jeg med dykking.) Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 På den andre siden, du får jo testet utstyret ditt. Hulda har en 1000 W Vetus, jeg hadde tatt den testen. Men nå har jeg jo laget båten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Dette er et sjansepill hvor du setter både vinsj og båt på prøve. Skjer det et eller annet, så kan det resultere i fratrekk på en eventuell forsikringsutbetaling. Finnes det ikke en båt med kran du kan leie da, om ikke akkurat Uglen? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
kapptein Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Dette er et sjansepill hvor du setter både vinsj og båt på prøve. Skjer det et eller annet, så kan det resultere i fratrekk på en eventuell forsikringsutbetaling. Finnes det ikke en båt med kran du kan leie da, om ikke akkurat Uglen?Enig her - en liten taubåt som vår kunne lett klart oppgaven, selv om vi bare har manuell vinsj. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
mons Svart 17.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2005 Prøv! Hvis du har en 10 tonns båt med vinsj, og du ikke tør belaste den fullt ut, så burde du heller skru den av. Slike vinsjer har normalt sikkerhetssystemer som hindrer brenning av motorer ol. Båten bør avsolutt tåle alt vinsjen kan trekke i tilfelle anker setter seg fast. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frehau Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Enig med Mons! Festet til vinsjen skal være dimensjonert slik at det tåler alt hva vinsjen kan dra. Vinsjen skal altså være svakeste ledd her, og den trekker nok mye mer enn 600 Kg. Vinsj litt og litt, slik at moringen får litt tid til å jobbe seg løs. Du hører også lett når vinsjen begjynner å slite. Har en el vinsj på bilen som trekker 3800 Kg, så 600 på en ankervinsj til en 37 foter burde vel gå greit. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
`Laffen Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Kontakt produsent og spør.... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Har du ingen mulighet for å feste moringen til båten din på fjære sjø, og flyt opp med loddet hengende under båten. La stroppen gå over baugen bak kryssholtene. Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Divemaster Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 (redigert) Vil en ankervinsj og baugspyd tåle dette? ...... Birchwood TS 37, Sport, Supersport osv ble IKKE levert med baugspyd som standard ! Sjekk installasjonen, bakplate osv. grundig før du begynner med dette Redigert 18.Oktober.2005 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Herman Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Har du ingen mulighet for å feste moringen til båten din på fjære sjø, og flyt opp med loddet hengende under båten. La stroppen gå over baugen bak kryssholtene. Arne Du kan ihvertfall løsne den fra bunnen på denne måten hvis den har satt seg. Inviter hele nabolaget til fest på fordekket, stram opp. fortell så at festen har flyttet til akterdekket... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Hulda var innom Vetus og skjekke ankerwinchen sin. Den har gått ut av produksjon, men den som likner mest har løftekapasitet nominell 350 kg, maks. 500 kg. Alt som er i tilknytning til en detalj som f.eks. en winch må jo tåle det som eks. winchen i seg selv kan makte, pluss sikkerhetsfaktor i tillegg. Men hvis du ikke har en virkelig stor ankerwinch, virker det i utgangspunktet ikke som du kan løfte moringen. Selv ikke når man tar Archimedes med i regnestykket. Dette var det seriøse svaret fra Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Har du mulighet for og bruke en blokk eller to i tillegg vil det jo hjelpe ganske mye Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Har du mulighet for og bruke en blokk eller to i tillegg vil det jo hjelpe ganske mye Har fått et forslag via IM om å bruke en trinse, og store blåser, slik at blåsene er med og løfter. Har noen store plasttønner på 200L som jeg kan bruke, spørsmålet er bare om jeg får festet dette langt nok ned, slik at jeg får utnyttet dette. Får se hva jeg får til. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 ........ Har noen store plasttønner på 200L som jeg kan bruke, spørsmålet er bare om jeg får festet dette langt nok ned, slik at jeg får utnyttet dette.Fyll med vann, og fest .... ikke lenger ned enn hva som er nødvendig å løfte opp...... legg slange ned og under og pump inn luft... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Kjelli Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Fyll med vann, og fest .... ikke lenger ned enn hva som er nødvendig å løfte opp...... legg slange ned og under og pump inn luft... Ja, kan ta 2 tønner, med en stokk imellom, senke de ned, og få festet tauet rundt, på med trykkluft, og presse ut vannet, og så flytte de med Steady og 4hk motor. Får se hva jeg får til. Alltid spennende med å utfordre fysikken litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.