Jump to content

Tåler ankervinsj i baug å løfte 600kg?


Kjelli

Recommended Posts

Har båten liggende med hekken utover, mellom 2 utriggere rett ut i sjøen, fra fast brygge, ikke flytebrygge. Har en del bølger og vindkraft som treffer aktenfra tvers, og vil legge ut en moring, på skrå ut, til å feste i båten, for å ta imot noe av kreftene. Har 3 moringer av jern/betong, som jeg la ut for å holde båten før jeg fikk utriggerene, og ønsker å flytte en av de bort. Når de var på vekt i krane, var de ca 850kg , og antar at sjøvekta da er ca 600kg (er mye jernskrot i de). Vil en ankervinsj og baugspyd tåle dette? Kraften blir rett ned her.

 

Bunnen som den står på, går på skrå utover, så tanken er å feste den så stramt så muligt uten å dykke, stramme opp ankervinsjen, og eventuelt bakke utover, flytte meg sideveis, og så gå innover der jeg ønsker den plassert til jeg treffer bunnen med den.

 

Har kjetting på vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Til og begynne med skriver du ikke hva det er for ankervinsj du har. Det du og glømmer her er att moringene mest sannsynligt har satt seg i gjørme eller liknende, og da blir det bra mye mer en 600kg som du ska få loss. Personlig hadde jeg ikke prøvd meg på dette prosjektet.

 

Har ikke sjekket hvilken type vinsj jeg har, og den står på sandbund, og moringen er flat i bunnen. Jeg har en mistanke om at den ikke står så fast, da jeg tenkte å flytte den som flyttet litt på seg tidligere i sommer, når der blåste kraftigt. Den kom litt nærmere, så den har ikke hatt så stramt tau etterpå, og dermed ikke har jobbet seg ned i bunnen.

Link to post
Share on other sites

Er det 1000w, hvis ikke kan du ihvertfall glemme det.

 

Kort og godt, det er et sjansespill. Joelle har et viktig poeng om moringa har satt seg. Imidlertid har jeg gjort det. Tilsammen 3 moringer flyttet jeg i fjor med vinchen foran, den er på 1000w. Mener å huske at moringene var rundt 6 - 800 kilo. Jeg gjorde det med forsikring om at han som hyrte meg skulle dekke omkostninger om vinchen skulle ta skade av dette.

Link to post
Share on other sites

Innfestningen må vel være kraftig, vi snakker om en båt på nesten 10 tonn.

Ville forsikret meg om dette først og fremst!

Du får ikke med deg en til med baugvinsj da, så kan dere løfte i sammen. Mindre belastning.

Krever litt mere manøvring men det burde ikke være noe problem

Link to post
Share on other sites

Innfestningen må vel være kraftig, vi snakker om en båt på nesten 10 tonn.

 

Tror nok ikke dem holder dette, tipper du har noe sånt som 50 kilo med anker og kjetting på båten din. Ville heller brukt en heveballong til denne jobben, felleskjøpet sine storsekker duger bra.

Det er enklere og bedre å dykke ned å feste denne en det er å risikere både liv og lemmer med å overbelaste båten på en slik måte.

 

(Hvis noen lurer så driver jeg med dykking.)

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Dette er et sjansepill hvor du setter både vinsj og båt på prøve. Skjer det et eller annet, så kan det resultere i fratrekk på en eventuell forsikringsutbetaling. Finnes det ikke en båt med kran du kan leie da, om ikke akkurat Uglen?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette er et sjansepill hvor du setter både vinsj og båt på prøve. Skjer det et eller annet, så kan det resultere i fratrekk på en eventuell forsikringsutbetaling. Finnes det ikke en båt med kran du kan leie da, om ikke akkurat Uglen?

Enig her - en liten taubåt som vår kunne lett klart oppgaven, selv om vi bare har manuell vinsj.
Link to post
Share on other sites

Enig med Mons! Festet til vinsjen skal være dimensjonert slik at det tåler alt hva vinsjen kan dra. Vinsjen skal altså være svakeste ledd her, og den trekker nok mye mer enn 600 Kg. Vinsj litt og litt, slik at moringen får litt tid til å jobbe seg løs. Du hører også lett når vinsjen begjynner å slite. Har en el vinsj på bilen som trekker 3800 Kg, så 600 på en ankervinsj til en 37 foter burde vel gå greit. :fishing:

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Vil en ankervinsj og baugspyd tåle dette? ......

Birchwood TS 37, Sport, Supersport osv ble IKKE levert med baugspyd som standard ! Sjekk installasjonen, bakplate osv. grundig før du begynner med dette

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har du ingen mulighet for å feste moringen til båten din på fjære sjø, og flyt opp med loddet hengende under båten. La stroppen gå over baugen bak kryssholtene.

 

Arne

Du kan ihvertfall løsne den fra bunnen på denne måten hvis den har satt seg. Inviter hele nabolaget til fest på fordekket, stram opp. fortell så at festen har flyttet til akterdekket...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hulda var innom Vetus og skjekke ankerwinchen sin. Den har gått ut av produksjon, men den som likner mest har løftekapasitet nominell 350 kg, maks. 500 kg.

 

Alt som er i tilknytning til en detalj som f.eks. en winch må jo tåle det som eks. winchen i seg selv kan makte, pluss sikkerhetsfaktor i tillegg. Men hvis du ikke har en virkelig stor ankerwinch, virker det i utgangspunktet ikke som du kan løfte moringen. Selv ikke når man tar Archimedes med i regnestykket.

 

Dette var det seriøse svaret fra Hulda.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet for og bruke en blokk eller to i tillegg vil det jo hjelpe ganske mye

 

Har fått et forslag via IM om å bruke en trinse, og store blåser, slik at blåsene er med og løfter. Har noen store plasttønner på 200L som jeg kan bruke, spørsmålet er bare om jeg får festet dette langt nok ned, slik at jeg får utnyttet dette.

 

Får se hva jeg får til. Takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

........ Har noen store plasttønner på 200L som jeg kan bruke, spørsmålet er bare om jeg får festet dette langt nok ned, slik at jeg får utnyttet dette.

Fyll med vann, og fest .... ikke lenger ned enn hva som er nødvendig å løfte opp...... legg slange ned og under og pump inn luft...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Fyll med vann, og fest .... ikke lenger ned enn hva som er nødvendig å løfte opp...... legg slange ned og under og pump inn luft...

 

Ja, kan ta 2 tønner, med en stokk imellom, senke de ned, og få festet tauet rundt, på med trykkluft, og presse ut vannet, og så flytte de med Steady og 4hk motor. Får se hva jeg får til. Alltid spennende med å utfordre fysikken litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...