Jump to content

Hvor står Kystradioens antenner?


Marius Engel

Recommended Posts

Trekantene/firkantene indikerer sendernes plassering. Som regel står de høyt i terrenget. Tror ikke det er sendere utover det som er vist på kanalplanen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 minutt siden:

Trekantene/firkantene indikerer sendernes plassering. Som regel står de høyt i terrenget. Tror ikke det er sendere utover det som er vist på kanalplanen. 

 Ok, takk.

 

Jeg bare synes det var så veldig rart at jeg får kontakt med kystradioen, fra håndholdt, på steder jeg overhodet ikke har god sikt til masten i kanalplanen. Stort sett har jeg da observert andre master i nærheten, og tenkt at disse må være koblet sammen med kystradioen også.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 6 minutter siden:

Det oppgis at det er totalt 123 VHF-basestasjoner. Er det så mange på kanalplanen? Ville trodd at enkelte fjorder osv ville kreve mer enn en stasjon i fjordenden?..

De er nok alle på kanalplanen, ja

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 9 minutter siden:

Det oppgis at det er totalt 123 VHF-basestasjoner. Er det så mange på kanalplanen? Ville trodd at enkelte fjorder osv ville kreve mer enn en stasjon i fjordenden?..


kommer til omtrent 120 når jeg teller manuelt på kanalplanen.

 

men vil kunne finnes noen «understasjoner»? Siden det oppgis 123 basestasjoner? 
 

For ja, jeg og skulle tro det kreves litt flere noen steder for å få brukbar dekning.

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du går inn på denne, får du eksakt posisjon på sender-masten

”List of Coast Stations and Special Service Stations”
 

https://www.itu.int/net/ITU-R/terrestrial/docs/mars/2_ListIV_compilation.pdf

 

pdf-filen er på 1905 sider å dekker hele Verden

 

Norge står på sidene 1465-1508

 

Obs...filen er noen år gammel...

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 6 timer siden:

Om du går inn på denne, får du eksakt posisjon på sender-masten

”List of Coast Stations and Special Service Stations”
 

https://www.itu.int/net/ITU-R/terrestrial/docs/mars/2_ListIV_compilation.pdf

 

pdf-filen er på 1905 sider å dekker hele Verden

 

Norge står på sidene 1465-1508

 

Obs...filen er noen år gammel...

 


oj!

 

jeg har bare skummet listen. Men det ser ut til å være mye mye flere enn 123 stk?

 

Betyr det, at i tillegg til de 123 basestasjonene finnes det mange flere senderantenne (understasjoner, relestasjoner eller hva man skal kalle det?)?

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

Om du ser i listen, så er det en rad, for hver kanal.....

dvs K16 + Arbeidskanal + DSC-kanal.....står på 3 ulike rader men det er samme senderstasjon./mast

 

likaså så er også MF- og HF-kanalene med i listen !

Ok. Det var litt å sette seg inn i for å tolke den listen helt riktig.

 

Men er vi tilbake til at det er 123 VHF master, og ingen understasjoner som bedrer dekningen?

 

Synes det var så rart nemlig, jeg fikk ikke kontakt med kystradioen når jeg var inntil en fjellvegg mot nord, med god sikt til Fjell Festning (K81)

i sør. Fikk ikke kontakt før jeg padlet lengre ut i åpent lende, og da så jeg minst en eller to master ett kort stykke nord for meg på Askøy (Åsebøåsen).
 

Og i Golta på veststiden av Sotra, har man klar sikt mot en høy mast, og da får jeg klokkeklar kontakt med kystradioen fra kajakken, mens hovedmasten på Fjell festning er bak fjellknauser.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 27 minutter siden:

Jeg er mye i samme område som du nevner...det er ikke nødvendigvis den nærmeste masten som gir deg best dekning...ofte rekker kanal 60 (Bergen) langt bedre en den sør på Sotra...


Regner med at masten står på Fjell festning, og at det står en mast på Ulriken?

 

Men hva er alle disse andre mastene rundt omkring? Mobilmaster?

 

På Åsebøåsen på askøy står en Telenor mast. Bildet tatt fra kjøkkenet, men nå er der møkkavær, så den er vanskelig å se på bildet. Masten er godt synlig fra sjøen.

F0BAD20E-10CE-46F3-927C-58191D89D41C.jpeg

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du ha oversikt over alle antennemaster i landet, får du en stor jobb. Tenk på radio, TV, mobilnett fra flere operatører, nødnett, militære installasjoner osv. . . . , og så noen få master for mobil VHF. At du får inn VHF-signaler steder du ikke regner med, og dårlig andre steder er noe annet. Har du hørt om refleksjon av radiobølger? Slik refleksjon kan skje via atmosfæren/stratosfæren, og også fra terrenget.

 

I TV sin barndom var det seere på en øy i Ryfylke som kunne se Bokn-senderen klart fra sitt eget hus. Men signalet var så sterkt at det overstyrte mottakeren. Løsningen var å sette opp en diger retningsvirkende antenne med god reflektor og rette den mot bergveggen vekk fra senderen. Da skjermet de direktesignalet og fikk perfekt bilde fra det reflekterte signalet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Skal du ha oversikt over alle antennemaster i landet, får du en stor jobb. 


Det er ikke det jeg spør om.

 

Spørsmålet går på om det er kun disse 123 stk. basestasjonene som er merket i kanalplanen som gir dekning til maritim VHF. Eller om det brukes andre tilleggsmaster til å bedre dekningen?
 

Sånn jeg leser svarene her er det ikke helt konkludert om det brukes tilleggsmaster eller ei til maritimt VHF samband.

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 6 minutter siden:

Spørsmålet går på om det er kun disse 123 stk. basestasjonene som er merket i kanalplanen som gir dekning til maritim VHF. Eller om det brukes andre tilleggsmaster til å bedre dekningen?

 

Om det kan finnes ytterligere slave-sendere, vet ikke !

tror Benji her på BP kanskje vet ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Marius Engel skrev 8 minutter siden:

Spørsmålet går på om det er kun disse 123 stk. basestasjonene som er merket i kanalplanen som gir dekning til maritim VHF.

 

Kanskje du burde sende en forespørsel til rette myndigheter for å få stillet nysgjerrigheten din? Vi andre brukere av forumet er helt vanlige båtfolk uten slik kunnskap.

 

Benji jobbet jo tidliger innen maritim radio, så kanskje du kan ta kontakt med ham?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder uttrykket slavesendere, så er det jo i ordets rette forstand mange av dem. Det er jo to hovedstasjoner, kystradio sør og nord. Resten av sendernettet er jo fjernstyrt fra disse og kan vel da kalles slavesendere.

 

Med min skarve kunnskap innen radiotransmisjon, vil jeg påstå at det ikke finnes den type slavesendere du er på jakt etter. Skulle det for eksempel være slavesendere til Tryvann-senderen på kanal66 i Oslofjorden, ville det bli interferens om det var sendere som sendte på samme kanal i indre Oslofjord. Kanal 66 kan imidlertid brukes også i andre deler av landet slik at det ikke blir interferens. Systemet er ikke som for DAB-radio der signalene fra flere sendere kan summeres for å gi bedre dekning. Maritim VHF er et "gammeldags" analogt system.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...