Jump to content

Vedr. bruk / oppgradering av Garmin GPSmap 721 xs


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har tidligere bare brukt papirkart, kompass, passer og paralellforskyver ombord i mine tidligere båter (solgte min siste båt i 1996). I fjor kjøpte jeg en Flipper 640 HT hvor tidligere eier hadde installert en Garmin GPSmap 721 xs. Den viste da fart i km/t og dybden i fot. Naboen i båthavna er litt mer datakyndig enn det jeg er så han fikk gjort det om slik at jeg nå ser fart i knop og dybde i meter. Det jeg er usikker på er: Det jeg mener er en fart som (av gammel ca 15 års båterfaring) skal tilsi å være 20 - 25 knop viser instrumentet å være 32 - 35 knop. Kan dette stemme? Jeg mener å ha hørt et sted at gps'en måler satelittfart og ikke fart over grunn!?!? (Hva nå enn det betyr!?) Eller er det sånn at instrumentet må oppgraderes med jevne mellomrom for å vise riktig fart? Jeg har lastet ned brukermanualen fra nettet, men for å være ærlig - så skjønner jeg ikke en dritt av den :nonod: Er det noen her som kjenner til dette instrumentet og kan gi meg noen forståelige kvikk-fiks løsninger? Jeg har en mistanke om at jeg ender opp med et trad. ekkolodd og papirkart, kompass, passer og paralellforskyver. 

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Sikker på den ikke står i 'miles per hour' eller noe? Skal vel stå enhet ved farten.

All info fra GPS er SOG, eller speed over ground. 

Denne skal være rimelig presis, men er det montert egen hastighetsgiver på båten? Den kan i såfall muligens trenge kalibrering. 

Jeg synes onlinemanualen er litt enklere, men har ikke vært inne på akkurat denne modellen.  Enheter finner du uansett under Innstillinger - enheter.

721XS skal være en veldig god plotter, liker du den ikke bytter jeg gjerne mot min enklere 521S.. :D

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev for 16 timer siden:

Sikker på den ikke står i 'miles per hour' eller noe? Skal vel stå enhet ved farten.

Takker for svar.

Det står "kn" ved fart - og jeg antar at det refererer til knop. 

Det jeg synes er ganske rart er at han jeg kjøpte båten av sa at maks fart var 31 knop (jeg har ikke byttet motor el.lignende :wink: samme motor som fulgte med båten da jeg kjøpte den). Jeg har, ifølge Garmin'en kjørt i nesten 40 knop. Det synes jeg virker veldig fort, når "fartsfølelsen" jeg har i kroppen tilsier at farten kanskje egentlig burde være + / - 30 knop! Jeg tror jeg kommer til å kontrollmåle med en annen båt som har en knopmåler det går an å stole på :wink:

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Bræin Stårm skrev for 1 time siden:

Jeg tror jeg kommer til å kontrollmåle med en annen båt som har en knopmåler det går an å stole på :wink:

 

Finnes det?
Disse mekaniske eller vakuumstyrte knop målerne er alt annet enn nøyaktige.
Jeg har vondt for å tro at kartplotteren din viser feil fart for det er meget usannsynlig.
Min teori er at GPS ikke er stilt inn på rett måleenhet.
Fritt i fra husken så kan man ikke velge metrisk i menyen men må trykke på costum i menyen og stille inn dypde i meter og fart i knop.
Mener å huske at det står kn eller kh etter farten så da spørs det hvor gode briller man har.
Setter alle mine cent på at her må man dykke ned i menyen og prøve en gang til for plausible andre forklaringer finnes ikke med mindre man ikke har grovt feilvurdert farten.
GPSen viser garantert riktig fart men i hvilken målenhet er nok spørsmålet.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...