Jump to content

Volvo Penta 2003T - hvordan få kjølerør tett?


Atrox

Recommended Posts

Etter bytte av startmotor har jeg problemer med å få ferskvannskretsen tett igjen. Det går ett rør fra varmeveksler og inn i blokka - dette røret skal ikke skrus fast på noe vis, det er kun presset fra varmeveksleren som holder dette på plass. Uansett hva jeg gjør så klarer jeg ikke å få røret til å holde vann (mot motorsiden). Noen som har hatt samme utfordring? Eller har tips til hvordan dette kan løses? (sorry for dårlig beskrivelse - jeg er ikke akkurat noen båtmekaniker). 
 

Link to post
Share on other sites

Sjekk etter skader. Samt prøve annen o-ring.

 

Hvis det ikke løser det så ville jeg prøvd å tørke godt. Vaske med aceton (på metalldelene) og deretter montert det sammen med passe høytemperatur silikon. Biltema har en god en. Må tørke 24 timer før du fyller motor med kjølevann og tester. 

 

Finnes et alternativt produkt på Jula (og andre steder) som koster 4-5 ganger mer der du slipper ventetid. Husker i farten ikke hva det heter. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Som Mort1 sier, hvis alt er iorden så blir det der tett.

 

Lekker det, er enten pakningsflatene skadet/urene, eller så er det montert feil.

 

Silikon,pakningsstoff og slike remedier skal ikke brukes i denne forbindelsen. Annet enn litt silikon/vaselinspray for at det skal bli lettere å montere.

 

Sjekk at pakningflatene er rene og skadefrie, og sjekk at du får rører på plass i riktig posisjon.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...